A több mint 150 éves múlttal rendelkező szőregi vasútállomás – az újszegedihez hasonlóan – a 2000-es években pusztulásnak indult, azonban egy remek kezdeményezésnek köszönhetően ma már vasúttörténeti emlékhelyként várja az érdeklődőket.
A Szeged–Temesvár-vasútvonal 1857-es megnyitásakor a szőregi volt az első állomás Szeged felől, ugyanis az újszegedi megállót csak 1902-ben adták át. A szőregi állomás bővítésére az Arad–Csanádi-vonal megnyitásakor került sor, 1883-ban. Ez Aradról kiindulva Mezőhegyes-Makón át csatlakozott Szőregnél a temesvári vasúthoz.
A szőregi állomás személyszállítását két megállóhely is segítette: a Kamara-töltésnél lévő átjárónál állt egy őrhely, amelyet Újszőreg megállónak hívtak. A másik megállóhely Szőreg–Újtelep volt, ami a makói vonal és a kübekházi közút keresztezésénél volt.
A szőreg–karlovai vonal (Vedresháza felé) 1897-ben csatlakozott a fővonalhoz. Így már a déli oldalon három irányba mehettek a vonatok. Az új felvételi épületet 1883-ban adták át. Az állomásnak hat vágánya volt – jelenleg négy van.
A trianoni békediktátum következtében perifériára szorult a szőregi állomás, így a temesvári és a karlovai vonalon megszűnt a forgalom. Az 1920-as évek közepén több kísérlet is volt a fővonali forgalom helyreállítására, elsősorban a bácskai, bánáti lakosság kezdeményezésére.
1944-es felrobbantása után végleg megszűnt a fővonali forgalom; a vedresházi vonalat 1959-ben számolták fel.
Klinikakert, előtérben a sebészeti klinika tömbje, háttérben a vasúti híd és Újszegeden a kendergyár (Fotó: Fortepan)A kommunista érában a 121-es Békéscsaba–Kétegyháza–Mezőhegyes–Újszeged-vasútvonal még számottevő forgalommal bírt, ugyanis Makóra rendszerint vonattal utaztak a szegediek. Ám a rendszerváltást követően, a 90-es évektől kezdődően – a volántársaságok robbanásszerű fejlődésével és térhódításával párhuzamosan – folyamatosan csökkenni kezdett utasok száma a vasúton. Az állomás személy- és áruszállítási feladatai fokozatosan megszűntek, funkcióit elveszítve önálló állomásként megállóhellyé változott. Jelenleg napi két pár vonat áll meg az állomáson.
Szőreg állomás váróterme vasúttörténeti múzeumként funkcionál (Fotó: Kovács Ferenc)
A 2000-es évek elején
az újszegedi állomáshoz hasonlóan
a szőregi állomásépületet is megszállták a hajléktalanok és a drogosok. A váróterem teljesen lepusztult, de aztán váratlan fordulat történt az állomás életében. A szomszédos Erdei Iskola tulajdonosa, Sipos István nem nézte jó szemmel az állomás agóniáját, ezért úgy döntött, hogy bérbe veszi a MÁV-tól és saját forrásból teljesen felújítja.
Sipos István nem nézte jó szemmel a szőregi állomás pusztulását (Fotó: Kovács Ferenc)– Tele volt a padló injekciós tűkkel, mindenhol hányás volt, nehéz lehet ezt elképzelni – mesélte Sipos, miközben a múzeumként funkcionáló őrhelyet mutatta be nekünk. Hozzátette, a várótermet és az őrhelyet igyekeztek korhűen rekonstruálni. Mindkét épületben megtalálhatóak a Vasúttörténeti Alapítvány szőregi állomással kapcsolatos relikviái. Sipos elmondta, rendszeresen körbevezetik itt az erdei Iskolásokat, hogy megismertessék az állomás és a vasútvonal történetét az érdeklődőkkel. A kiállítást bárki megtekintheti, de a belépéshez előzetes egyeztetés szükséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.