Közélet

Múltidéző 4. rész: A Szőke Tisza legendája

Múltidéző 4. rész: A Szőke Tisza legendája

2018. augusztus 28., kedd
Múltidéző 4. rész: A Szőke Tisza legendája

1917-ben a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemének gyártószalagjáról legördült a IV. Károly névre keresztelt, 77,4 méter hosszú, 15,29 méter széles folyami gőzhajó. A Szegeden leginkább csak Szőke Tiszaként ismert gőzös, átvészelt két világháborút, megmaradt az államszocializmus idején is, de a 2000-es években a szegedi városvezetés nemtörődömsége miatt, az állaga leromlott, majd 2012-ben léket kapott, és elsüllyedt.

Vízen az utolsó magyar király

1917-ben a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemének gyártószalagjáról legördült a IV. Károly névre keresztelt, 77,4 méter hosszú, 15,29 méter széles folyami gőzhajó, amely később önerejéből bejárta a teljes Dunát Passautól egészen a Duna-deltáig. A korszak legmodernebb technológiájával készült gőzös belsejében, a két karos díszlépcső, valamint a fából faragott oszlopok az eleganciát, és egyben a boldog békeidők hangulatát sugározták. Az utolsó magyar király nevét viselő hajó, a hanyatló Osztrák-Magyar Monarchia egykori nagyságát reprezentálta.

1918-ban a gőzhajónak készült egy párját is, amit IV. Károly feleségéről, Zita királynőről neveztek el. Paraméterei megegyeztek a testvérhajójával. Az első világháborút követően előbb Vércsére majd Szent Istvánra keresztelték át. 1965-ben leselejtezték és szétvágták.

A Szent Jobbal a Dunán

1930-ban, Szent Imre halálának 900. évfordulóján átnevezték a hajót Szent Imrére. Nyolc évvel később, a Szent István emlékévben a későbbi Szőke Tisza feladata volt, hogy a Dunán a Szent Jobbot körbehordozza.

Az MFTR Szent Imre (később Szőke Tisza II) Mahart jelzés alatt Felszabadulás néven a Batthyány téren. 1958-ban. (Fotó: Fortepan)

A második világégés során, 1944-ben a németek Ausztriába hurcolták a gőzhajót, amely Linzben érte meg a háború végét. 1947-ben testvérhajójával együtt visszakerültek Magyarországra, majd egy gyors karbantartás követően, hivatalosan is átadták a nemrég alakult Magyar-Szovjet Hajózási Rt.-nek.

A hajó az 1945. évi 100 pengős hátulján.

Mivel az állami ateizmus idején elképzelhetetlen volt, hogy a hajó egy szent nevét viselje, így 1950-ben a Felszabadulás névre keresztelték. 1957-ben egy nagy felújítás keretében sétahajóvá alakították át, majd egészen 1976-ig közlekedett turistahajóként. A forgalomból való kivonása után állóhajó lett Budapesten.

A Felszabadulás gőzhajó 1965-ben a Dunán, háttérben a Péterváradi vár. (Fotó: Fortepan)

Szőke Tisza I.

Korábban már volt Szegeden egy Szőke Tisza nevezetű hajó. Méghozzá egy 1918-ban épített gőzös, amelyet 1960-ban a Magyar Hajózási Zrt.-től való selejtezést követően kapott meg a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalat és üzemeltetett szállodahajóként, amíg az 1979-es magas víz el nem sodorta. A városvezetés sajnálta, hogy elvesztették a legendás névnek számító gőzhajót, így hát úgy döntöttek, hogy a nemrég átvett Felszabadulást átkeresztelik Szőke Tiszára, amely tehát e néven immár a második hajó volt Szegeden. Ezért néhány helyen Szőke Tisza II.-ként ismerik a hajót.

A Szőke Tisza I. és úszóháza a Korányi rakpartnál a Tiszán 1966-ban. (fotó: Fortepan)

Szőke Tisza II.

1979-ben az akkori szegedi tanácselnök, Papp Gyula a város részére megvásárolta a hajót, amit Szegedre vontattak, majd a város két nagyvállalatnak, a Csongrád megyei Vendéglátó vállalatnak és a Szegedi Vízműveknek adta át üzemeltetésre azzal, hogy a két nagyvállalatnak kell a szükséges felújításokat elvégezni. 1980 júliusában Papp Gyula és Török József vették át a hajót, ami 1990-ig étteremként és bárként üzemelt, míg az orrészénél 50 négyzetméteres úszókosár biztosította a nyári strandolást.

A méltatlan pusztulás

1990 és 2000 között a hajó diszkóként üzemelt, majd 2000-ben a város átadta a Tisza-Yact hajójavító telepnek azzal, hogy szükséges felújítás után a tápéi kikötőnek a vezérhajója legyen.

Ez azonban mégsem történt meg, a hajó állaga 12 éven keresztül romlott, míg 2012-ben eddig

tisztázatlan körülmények miatt léket kapott és elsüllyedt.

A süllyedő Szőke Tisza 2012-ben.

A Szegedi Hagyományőrző Egyesület a hajó megmentéséért fáradozott, de sem a város, sem az örökségvédelmi hivatal a szükséges intézkedést nem tette meg a megmentés érdekében. Időközben a SZEVIÉP tulajdonába került, s mivel csődeljárást jelentett be, így a felszámoló hatóság közel 5 millió forintért eladta bontásra azzal, hogy a megjelölt hajó tartozékokat megőrzésre át kell adni az Örökségvédelmi hivatalnak. Ezután a bontó cég is bejelentette csődöt, így a mai napig a hajó alsó vasszerkezete a vízben van, magába foglalva a legértékesebb egységet, a kazánt, a kormánykereket valamint a kormánylapátot is. https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=cP3koxcObts

via

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.