Az új komáromi Duna-híd legyen annak a jelképe, hogy mi megvédjük Európa külső határait és továbbra is nyitva tartjuk a belső határokat - mondta Orbán Viktor miniszterelnök kedden a komáromi Monostori erődben a új Duna-híd építésének megkezdése alkalmából rendezett ünnepségen, ahol a szlovák miniszterelnökkel közösen mutatták be a híd terveit.
Hozzátette: a híd építése bizonyíték arra, hogy szlovákok és magyarok európai polgárként átjárható, bejárható Európában hisznek. A visegrádi együttműködés erős alapokon nyugszik, mert olyan vezetők állnak a közép-európai országok élén, akik a saját hazájukon túl Közép-Európában is gondolkodnak - jelentette ki. "Nekünk meggyőződésünk, hogy aki Közép-Európában gondolkodik és cselekszik, az jót tesz mind a négy visegrádi országnak, és jót tesz egész Európának is" - mondta a miniszterelnök. Hozzátette, ennek is köszönhető, hogy az elmúlt időszakban Szlovákia és Magyarország megtalálta az együttműködés közös pilléreit a politikában és a gazdaságban.
Orbán Viktor
kijelentette, a két nemzet akkor lehet még sikeresebb, ha közös határai mentén újabb és újabb kapcsolatokat hoz létre. Ennek legnagyobb nyertesei a két ország határán lévő települések és az ott élő emberek lesznek. A miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy az elmúlt három évben hat új kapcsolat épült ki Szlovákia és Magyarország között. A teherkomp átadásával tíz kilométerre csökkent a határátlépési pontok közötti távolság. Megjegyezte ugyanakkor, hogy ez még mindig messze van a Nyugat-Európában megszokott 2-4 kilométeres távolságtól, úgyhogy "sok munkánk lesz még a jövőben", majd köszönetet mondott Robert Ficónak az elmúlt években végzett közös munkáért. Az új átkelőt a H-M DUNAHÍD Konzorcium építheti meg, melynek tagjai, a Hídépítő Zrt., és a Mészáros és Mészáros Kft. A kivitelezés nettó összege 91,2 millió euró, mintegy 28,6 milliárd forint. Az új híd és a hozzá csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 őszére várható. Az új közúti híd megépítése után a teherforgalom az M1 autópályától a települések érintése nélkül érheti el a szlovák határt, így jelentősen mérséklődik a lakott területek zaj- és környezeti terhelése, illetve gyorsabbá és biztonságosabbá válik az átkelés. A 600 méter hosszú hídon kétszer egysávos főút vezet át, valamint kerékpárutat és gyalogos járdát, illetve közvilágítást is kialakítanak. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és a kábelek díszkivilágítást kapnak. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd, ortotróp acél pályalemezzel. A híd öt nyílásból áll, melyek közül három a meder felett, kettő pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Építésügyi és Regionális Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. és szlovák közútkezelő társaság, a Slovenska správa ciest (SSC) beruházásban valósul meg, uniós, szlovák és magyar források felhasználásával. A kétoldali közúti csatlakozás két külön beruházásban épül meg, a Magyarországon tervezett út a 131 sz. főút, Komárom déli elkerülő úthoz csatlakozna. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz. Ezek kiviteli közbeszerzési eljárása folyamatban van, sikeres eljárás esetén júniusban várható eredményhirdetés. A NIF Zrt. korábbi tájékoztatása szerint az új Duna-híd a meglévő vasúti hídtól 170 méterrel nyugatra épül meg. Jelenleg a kamionok korlátozás nélkül Vámosszabadi felől 53, míg Parassapuszta felől 180 kilométeres kerülővel haladhatnak át a magyar és szlovák határon. A tervezett komáromi hídhoz hasonló felfüggesztett, egyoldalas híd csak Kanadában található. A pozsonyi Apollo híd után ez lesz Szlovákia második legnagyobb hídja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.