Lendületben van a magyar szőlő- és borágazat, amit az is alátámaszt, hogy a magyar borexport az első öt hónapban mennyiségben 26, értékben pedig 18 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakának szintjét - mondta a Földművelésügyi Minisztérium (FM) eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten, a 26. Budapest Borfesztivál sajtótájékoztatóján.
Gál Péter
a szeptember 7. és 10. között megtartandó rendezvény beharangozó eseményén közölte: az első öt hónapban a magyar borkivitel mennyisége elérte a 330 ezer hektolitert, értékben pedig a 11,3 milliárd forintot. Tavaly a magyar borexport mintegy 750 ezer hektolitert tett ki, értéke pedig 27,3 milliárd forint volt - mondta a helyettes államtitkár. Hozzátette: az idei szüreten várhatóan mintegy 410 ezer tonna szőlőt szednek majd le a termelők, és ebből mintegy 2,9 millió hektoliter seprős újbor kerülhet a pincékbe az előzetes termésbecslés szerint, szemben a múlt évi 2,7 millió hektoliterrel. Elmondta: ugyanakkor lehetséges, hogy a korábbi becslésnél kevesebb lesz a picékben az újbor, mivel a Duna Borrégióban tapasztalható aszály érzékelhetően csökkentheti a szőlőtermést. A helyettes államtitkár kiemelte: Magyarország egy olyan bortermelő ország, amelynek termőhelyei és borstílusai változatosak. A továbblépés záloga, hogy ezeket a változatos borstílusokat minél szélesebb körben ismertté tegyék bel- és külföldön egyaránt, hangsúlyozva a termőhelyi sajátosságokat, jellegzetességeket, külön is kiemelve a versenyképes adottságokat. Ennek alapja egy jó eredetvédelmi rendszer. Annak érdekében, hogy ez jól működjön és maximálisan szolgálja a termelők, valamint a borászok érdekeit, a minisztérium javaslatokat fogalmaz meg a termelői közösségek, hegyközségek számára a névhasználati szabályokkal kapcsolatban - mondta a helyettes államtitkár. Ennek alapján tudatosan pozicionálhatják az adott termőhely borait (borneveit) a piacon.
Légli Ottó
, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke arról beszélt, hogy a Budapest Borfesztivál ideális bemutatkozási lehetőség a borászoknak, hogy széles körben, jó körülmények között mutassák be áruikat a fogyasztóknak. A mostani szüretet jó hangulatúnak minősítette, ami azt jelzi: a borászok általában elégedettek.
Heiszler Gabriella
, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. - a fesztivál főtámogatója - ügyvezető igazgatója elmondta: a bor emocionális, érzelmeket is közvetítő termék; a kiskereskedelmi áruházlánc ezért is támogatja évek óta a Budapest Borfesztivált. Fontos ugyanis olyan terméket találni, amelyhez a fogyasztókat személyes viszony fűzi. A Spar áruházakban évente mintegy 9,5 millió palack bor fogy el évente; ez mintegy 71 ezer hektolitert jelent. Az eladott borok 99 százaléka magyar és évről évre egyre többet értékesítenek. Tavaly például 100 ezer palackkal többet, mint az előző évben. Emelkedik a minőségi borok aránya, és nő az eladott fehér, valamint a rozé borok mennyisége is. A Spar áruházakban mintegy 500-féle bort kínálnak. Ebből 42 százalék fehér, 17 százalék rozé, 41 százalék vörös bor. A Spar 81 magyar borászat termékeit forgalmazza; több mint felével közvetlen az együttműködés. A rendezvény támogatása jótékony célok megvalósítását is segíti, az idén a bevételből a Magyar Máltai Szeretszolgálatot támogatják - mondta az ügyvezető igazgató.
Zilai Zoltán
, a Magyar Szőlő és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a fesztiválnak idén újra van vendég országa, mégpedig Chile, amely a világ egyik nagy - Magyarországon kevésbé ismert - bortermelő helye. A rendezvény kulturális kínálata az idén a korábbinál magasabb színvonalú lesz, nem egy, hanem négy színpadon lesznek majd műsorok, különleges kínálattal. Továbbra is fontos része ugyanakkor a fesztiválnak a szakmai rendezvények sora. Az eseményen csaknem 200 kiállító vesz részt, közülük mintegy 160 borral foglalkozó - mondta az ügyvezető igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.