Szinte nem is gondolnánk, de az élet minden területén szükség van az „okosításra”. Így van ez a tömegközlekedésben is – hangzott el a Szeged Smart City legutóbbi előadásán a Szent-Györgyi Albert Agórában.
Smart cityn, azaz okos vagy élhetőbb városon olyan települést értünk, ami a rendelkezésre álló technológiai lehetőségeket, elsősorban az információs és kommunikációs technológiát innovatív módon használja fel, elősegítve ezzel egy jobb és fenntarthatóbb városi környezet kialakítását. A Szent-Györgyi Albert Agórában ezzel kapcsolatban
Majó-Petri Zoltán
tartott előadást „Smart elképzelések a szegedi közlekedésben” címmel. A Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója elmondta, ezzel kapcsolatban sok remek elképzelés születik meg, azonban kevés köztük a fenntartható. Úgy is lehet fogalmazni: „ketyeg az adatbomba, de eddig még csak a füstjét láttuk”. „Az okosítás évek óta zajlik a tömegközlekedésben és a parkolásban is. Ehhez elsősorban okos emberek kellenek, és Szegednek ebben jók az adottságai” – folytatta. Megemlítette, a parkolóőrök ma már rendkívül fejlett okostelefonnal rendelkeznek, amik azonnal képesek ellenőrizni, felismerni a rendszámot. Az új parkoló automatákat működésbe helyezték, erről bővebben
itt írtunk. A tömegközlekedés világában is folyamatos a modernizálás. Ezen a téren fontos a készpénzmentes szolgáltatások, az elektronikus ügyintézés és az utastájékoztató rendszer fejlesztése, valamint meg kell vizsgálni, hogy a működtetéshez szükséges energiafelhasználás csökkenthető-e. Egy trolibusz egy kilométeres útja több mint ezer forintba kerül, ezen elképzelhető, hogy lehet faragni. A Szegedi Közlekedési Társaság idei legnagyobb fejlesztésének a járműveken kiépített ingyenes wifi hálózat tekinthető. A ma már elengedhetetlen internet hozzáférés rendkívül népszerű a villamosokon és a trolikon: a felhasználók által havonta a korábban tervezett 0,5 terabyte helyett 1 terabyte, azaz 1024 gigabyte az adatforgalom. A leggyakrabban a Facebook, a Google és az Apple oldalakat látogatják az utasok.
Németh Zoltán Ádám
„Mit hoz a tram-train?” című előadásában kifejtette: az elővárosi vasút tipikusan a középvárosok közlekedési eszköze, a nagyvárosokra inkább a metró a jellemző. A Szegedi Közlekedési Társaság tram-train szakértője hozzátette, a Szeged és Hódmezővásárhely közötti villamosvasút projektjének előkészítése 2007-ben indult el. Az utóbbi időben több kérdés felmerült a beruházással kapcsolatban, ami a korábban megállapított 23 milliárd forint helyett 49 milliárd forintba kerülne. Ezért újratervezés kezdődött meg.
Orbán Viktor
május 26-án Hódmezővásárhelyen bejelentette: megvizsgálják annak lehetőségét, hogy
a villamosvasút Szabadkáig érjen. „A tram-train alapvetően nem drága, csak ahhoz képest, amilyen hosszú. Több pénzt is fordítanánk rá, ha Szabadka és Hódmezővásárhely között járna, mivel a költségeket ésszerűsíteni és a távot növelni szeretnénk” – fogalmazott akkor a miniszterelnök. Az Agórában még elhangzott: az elképzelések szerint a tram-train üzemeltetője a MÁV-Start, a pályaüzemeltető a MÁV lesz. Összesen 8 szerelvény szállítja majd az utasokat, egy-egy jármű csúcssebessége 100 km/h lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.