Az előző évekhez hasonló nehézségűek voltak az idei magyartételek


Az előző évekhez hasonló nehézségűnek ítélték az idei magyar írásbeli érettségi feladatait az MTI-nek nyilatkozó pedagógusok és diákok. A feladatok többek között Kosztolányi Dezsőhöz, Radnóti Miklóshoz és József Attilához kapcsolódtak.
Horváth József
, a Székesfehérvári
Vasvári Pál
Gimnázium igazgatója az MTI érdeklődésére elmondta, hogy a magyar írásbeli érettségi nagy problémát nem okozott a diákoknak, többen pozitív élménnyel jöttek ki a tantermekből. Kollégái véleménye alapján azt mondta, semmivel sem volt nehezebb vagy könnyebb az idei érettségi, mint a korábbi években; alkalmas volt arra, hogy lemérjék a négy év alatt megszerzett tudást. Mint mondta, diákjaik többsége az első részben a motivációs levelet választotta, az érvelésre kevesen vállalkoztak, mert "érdekes, de nehéz" feladat volt. A műelemzésnél zömében a novellaelemzést választották tanulóik, csak a legjobbak vállalkoztak az összehasonlító verselemzésre. A rendelkezésre álló idő elegendőnek bizonyult, többen korábban befejezték az írásbeli feladatsort - tette hozzá.
Müllerné Ódor Marianna
, a Dunaújvárosi
Széchenyi István
Gimnázium igazgatója kollégái véleményét tolmácsolva közölte, hogy a kifejtős feladatnál inkább az érvelés állt közel a diákokhoz, a motivációs levél "egyelőre távol áll tőlük". Hozzátette: a próbaérettségin is sokkal többen választották az érvelést. Kollégái szerint a
Kosztolányi
-novella elemzése "megnyugtató volt a diákok számára", a
József Attila
- és a
Radnóti
-vers is kiegészítő anyag volt, ennek ellenére ismert, de nem könnyű vers, ezért vélhetően előbbit választották többen. Megjegyezte, hogy a diákok az első rész 90 percét - elsősorban a szövegértési feladat miatt - rövidnek találták, a második rész esetében azonban elegendőnek bizonyult a rendelkezésre álló idő.
Birkás Krisztina
, a Móri
Táncsics Mihály
Gimnázium intézményvezetője közölte, a megkérdezett diákok fele-fele arányban választották az összehasonlító verselemezést és a novellaelemzést. A rendelkezésre álló időt többségében kevésnek találták, de akadt olyan érettségiző is, aki kényelmesen belefért az időkeretbe. Kollégái szerint az érettségi nem volt "kirívóan nehéz", első látásra megoldhatónak tűntek a feladatok. Nem tartották egyszerűbbnek a korábbiaknál az idei érettségi tételeket a nagykanizsai
Batthyány Lajos
Gimnázium magyartanárai, de diákjaik sem érezték könnyűnek a mostani kérdéssort - mondta el a középiskola magyarszakos igazgatóhelyettese hétfőn az MTI érdeklődésére.
Tislérné Tóth Zsuzsanna
a diákok véleménye alapján arról számolt be, hogy az elsőre egyszerűnek tűnő szövegértési feladat bizonyult talán a legnehezebbnek, mert a tíz kérdés többségére kifejtős választ kellett adni, ráadásul a kérdések mintha többször is megismétlődtek volna. Mindezek miatt a 60-ról 90 percre növelt idő sem volt mindenkinek elegendő a válaszadáshoz, hiszen még egy motivációs levelet is meg kellett írniuk. A műelemzésre adott 150 percbe azonban szinte mindenki belefért. A nagykanizsai pedagógus azt is elmondta: leginkább a kétszintű érettségi bevezetése óta nem jellemző, hogy az érettségire olyan feladatot kapnak a diákok, ami valamilyen évfordulóhoz igazodik. Így volt ez idén is, tehát arra nem nagyon számítottak a tanárok sem, hogy az emlékév kapcsán éppen
Arany Jánossal
kapcsolatos feladat kerül a most érettségizők elé. A bátonyterenyei
Váci Mihály
Gimnáziumban igazgatója,
Tóth Lászlóné
az MTI-nek elmondta: a vizsga második részében a legtöbben egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-vers összehasonlító elemzését írták, kevesen választották Kosztolányi Dezső novellájának elemzését. Az első részben a tanulók kevésnek találták az időt, a gyakorlati szövegalkotás helyett pedig a humorról szóló érvelést választották - tette hozzá. A szaktanár megoldhatónak tartotta a feladatokat - mondta Tóth Lászlóné. Balassagyarmaton a
Balassi Bálint
Gimnáziumban a megkérdezett diákok nagyjából fele-fele arányban elemezték a novellát, illetve írták az összehasonlító verselemzést - tájékoztatta az MTI-t
Fényes-Bók Szilvia
igazgató. Mint elmondta, a szövegértést kicsit nehezebbnek találták, ebben a részben többen választották a humorral kapcsolatos érvelést. Az írásbelik kedden a matematikavizsgákkal folytatódnak. Hétfőn a SZEGEDma.hu is készített cikket a szegedi érettségizőkről. Az írást
itt olvashatja.