Közműcsere és közlekedésbiztonsági okok miatt vágják ki a fél évszázados fákat, melyek az önkormányzat szerint nem is lehetnének a Tisza Lajos körúton. Szentistványi István szerint az uniós zöldfelület-növelési projekt valójában csökkentés, a sebtében elfogadott fakivágás pedig óriási felelőtlenség a jövőre nézve. Az önkormányzat több fát és zöldterületet ígér, hiszen még a Honvéd téri taxiállomást is parkosítani fogják.
A hőszigetek kiterjedése, a városi klímaviszonyok alakulására lesz hatással a Tisza Lajos körút átépítésével járó faritkítás
Szentitványi István
független önkormányzati képviselő szerint, aki ilyen formán város elleni merényletnek tekinti a zöldfelület-rendezést. A városüzemeltetési bizottság alelnökeként jól ismeri azt a jegyzőkönyvi anyagot, amely még február elején került eléjük, s melyből a szakértői vélemények alapján kiderült, a tizenkét kivágásra ítélt japán akác egészségi és statikai felmérések alapján megtartható lenne. Ellenben közműcsere és közlekedésbiztonsági okok miatt mégis úgy döntöttek, kivágják a közel 40-50 éves platánokat, majd azokat csemetékkel pótolják. "Amikor uniós pénzhez jutunk, ebben az esetben TOP-keretben, gyakorlatilag mindent a költségbe akarnak besuvasztani, egyszerre akarnak megcsinálni. Ez olyan abszurd dolgokhoz vezet, hogy zöld város létesítése projekt keretében azért távolítják el az optimális életkorban lévő fasort, hogy közműveket olcsón, uniós pénzből ki tudjanak cserélni, s ne később kelljen" - világított rá a politikus. Pedig szerinte a körúti fasor fontos funkciót lát el városképi értelemben, s a levegő minőségének javítása érdekében, nem is beszélve a hűsítő árnyékról, melyet a hatalmas lombkorona nyújt. Szentistványi úgy véli, mind tervezői, mind pedig beruházói oldalról felelőtlenség mutatkozik a fakivágások kapcsán, a veszteség felbecsülhetetlen, és évtizedekig pótolhatatlan. A Tisza Lajos körút átépítésének Aradi vértanúk felőli oldalán álló fákat útakadályként tekintik, Szentistványi szerint nonszensz, hogy egy buszmegálló áthelyezése a természet pusztításával jár. "A Tisza Lajos körút védett fasor, több hullámban, 2004 óta iszonyatos mennyiségű fát kivettek onnan. Megfelezték a fasort, az Anna fürdő felújítása során is fák estek áldozatul. Ha végignézzük a Radnóti-gimnáziumtól az Árvízi emlékműig tartó szakaszt, akkor lekövethetjük, hogy az elmúlt 10-12 évben mekkora állomány veszett el a kiskörúton" - folytatta. Volt ságvárisok is tiltakoztak már az iskolaépület előtti fák kivágása ellen, hiszen itt találhatóak a szakasz legnagyobb, legöregebb fái.
Körülbelül egy év múlva kezdődhet meg a japán akácok kivágása a Tisza Lajos körúton, közműérintettség miatt. Az átépítést érintő szakaszon 35 idős fa található, ezek közül huszonkettőt vizsgáltak be szakemberek, s tizenkettő esetében döntöttek a kivágás mellett. „Az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. előírása szerint közműveken nem lehet fa, pedig ezeket a fákat annak idején a fővezetékre, valamint az épületekre csatlakozó mellékvezetékekre ültették. A társaság bármikor megtehetné, hogy a vezeték egy méteres sugarában ültetett fákat kivágja” – mondta
Frankó János
, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának munkatársa. Azt is hozzátette, a csúszós termése miatt nem éppen városbarát akácfák több helyen is felnyomták már a járdalapokat és az aszfaltréteget, mely nemcsak csúnya, balesetveszélyes is. Fiatal csemetékkel fogják pótolni a kivágott fákat, összesen huszonöttel, de egyik sem japán akác lesz. Olyan fákat ültetnek, melyek nem nőnek a mostanihoz hasonló magasságba, így később ritkábban kell nyesni, visszavágni az ágakat. Megjegyezte azt is, városszerte további ötvenhárom, vagyis összesen hetvennyolc fát szeretnének ültetni, ezek fajtájának kiválasztását az önkormányzati tulajdonú környezetgazdálkodási cégre bízzák majd. A Tisza Lajos körút „faltól falig” történő átépítésével jár, hogy parkolóhelyek szűnnek meg a belvárosban, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának munkatársa szerint ez a zöldfelület-növelés ára. Néhány kivételtől eltekintve parkolni a fogorvosi kar és a zeneművészeti kar között csak a Honvéd téri parkolóházban lehet majd, még a taxiállomást is parkosítani fogják, hiszen ez is az autómentes belvárosra való törekvés része.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.