Amit ma a tanárok tanítanak, és jól tanítják, az a fiatalokon keresztül holnap a közös nemzeti emlékezet része lesz - mondta az emberi erőforrások minisztere egy pénteki ceglédi pedagógusfórumon.
Az 1956: a magyar forradalom a legújabb történeti kutatások tükrében című akkreditált pedagógus-továbbképzés keretében tartott rendezvényen
Balog Zoltán
- aki az 1956-os Emlékbizottság elnöke is - kifejtette: lennie kell olyan közös nemzeti emlékezetnek, aminek vannak alappontjai, olyan értékek, események, amelyeket senki sem kérdőjelez meg. Szükség van tájékozódási pontokra, de ezek a múltban vannak és nem a jövőben, mert csak a múltat látjuk; 1956 ilyen tájékozódási pont, és még sokat kell tenni ahhoz, hogy meg lehessen felelni ennek az örökségének - tette hozzá. Az 1956-os Emlékbizottság támogatásával zajló, tavaly ősszel indult pedagógus-továbbképzésen eddig több mint háromezren vettek részt, és több mint 1700 pedagógus jelentkezett a második félévre. A miniszter fontosnak nevezte, hogy nemcsak történelmet oktató tanárok vesznek részt a programban, mert "ez nem egyszerűen arról szól, hogyan és mit tanítunk 1956-ról, hanem sokkal többről: a közös nemzeti emlékezetről". Balog Zoltán méltatta a pedagógusok szerepét, hiszen - mint mondta - nagyon sok múlik az ismeretek átadásán. A tanárok érdeme, ha úgy tudnak tanítani, hogy az megérintse a fiatalokat, de ehhez maguknak is érdeklődőknek kell lenniük, mert a diákok ezt megérzik - jegyezte meg. Szólt azoknak a technikai eszközöknek a fontosságáról is, amely hozzásegít az átélhetőséghez, a fiatalok figyelmének felkeltéséhez. Mint fogalmazott, a hagyományos tartalmak, értékek megszólalhatnak a legmodernebb eszközökön. A miniszter kitért arra is, hogy az újkori magyar történelem szomorú történése és mélypontja volt, hogy 1956 50. évfordulóját nem sikerült tisztességesen megünnepelni. A 60. évforduló ezért vált fontossá, s egyfajta jóvátétel is volt, talán még éppen sikerült elérni a résztvevőket - fogalmazott.
Schmidt Mária
, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, az emlékbizottság társelnöke az 1956-os emlékév jelentőségét méltatva kiemelte: szerették volna megköszönni a magyar embereknek, a hősöknek 1956-ot, a külföldieknek pedig azt, hogy odaálltak a magyar menekültek mellé. Meg kellett mutatni, hogy a hős az egész magyar nemzet volt: a diákok, akik kimentek az utcára, a munkás fiatalok, akik "feljöttek vidékről, élelmiszert hoztak" - mondta. "Visszaadtuk a magyar nemzetnek 1956-ot, és azt akartuk megmutatni, hogy ez közös ügy volt, és a nemzeti helytállásról szólt." A továbbképzés nem az alapvető információk átadásáról szól, hanem például közös beszélgetések zajlanak arról, hogyan lehet jobban, átélhetőbben közvetíteni a diákoknak az akkori történéseket, eseményeket - mondta a közmédiának a főigazgató. Hozzátette: a magyar történelemtanárok nagyon felkészültek, lelkesek, és nagyon fontos munkát végeznek. Mint a továbbképzés ismertetőjében olvasható, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány az 1956-os emlékév keretében az 1956: a magyar forradalom a legújabb történeti kutatások tükrében címmel indított pedagógus-továbbképzést. A program célja, hogy a részt vevő pedagógusok ismerjék meg az 1956-os magyar forradalom és szabadságharcra vonatkozó legújabb hazai és külföldi történeti kutatások eredményeit, a jó gyakorlatok megosztásával pedig módszertani útmutatót is kapjanak. A történeti kérdéseket taglaló tematikai egységek oktatói a Terror Háza Múzeum, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum, valamint a Veritas Történetkutató Intézet kutatói.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.