Navracsics: a jövő problémáit csak a ma oktatásával lehet megoldani



A jövő problémáit csak a ma oktatásával lehet megoldani - hangoztatta Navracsics Tibor kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztos pénteken Székesfehérváron, az Országos Diákparlament (ODP) nyitó plenáris ülésén.
Navracsics Tibor
szerint azok a munkaerőpiaci, társadalmi problémák, amelyek ma jelen vannak Európában, valójában "nem a ma problémái, hanem a tegnap oktatási rendszerének problémái". Ha boldogabb, biztosabb jövőt szeretnénk a fiataloknak, ahhoz a ma oktatási rendszerében kell megoldást találni Székesfehérváron, Magyarországon és az Európai Unióban - fogalmazott az uniós biztos. Rámutatott: a diákság képviselői arra szerződtek, hogy egy-egy közösség - város, megye vagy falu - véleményét tolmácsolják, felmutassák különlegességüket, ami megkülönbözteti iskolájukat, közösségüket a többiekétől. Navracsics Tibor kiemelte, "a jövő felé vezető utakat" nem lesz egyszerű megtalálni sem itthon, sem Európában. Mint mondta, a magyar és az európai oktatási rendszer alapvető problémákkal küzd, az alapintézmények és az eddigi elképzelések megkérdőjeleződnek szemléletbeli és politikai okok miatt. Az uniós biztos beszélt arról is, hogy egyes országokban a fiatalok munkanélkülisége a legsúlyosabb versenykepésségi problémákat veti fel. Példaként említette, hogy egyes dél-európai országokban a pályakezdők több mint 40 százaléka munkanélküli, vagyis az oktatás nem tudott megoldást találni arra, miként lehet az állandóan változó gazdasági környezetben olyan tudással felruházni a fiatalokat, ami a munkához jutást elősegíti.
Sipos Imre
köznevelésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy ráférne a szemléletváltás az iskolarendszer egészére. Hozzátette, számos kérdés van, amit meg kell vitatni a diákparlamentnek a hétvégén, többek között az intézményfenntartás, az iskolaszerkezet ügyét, valamint a legfontosabbat: mit tanuljanak a diákok az iskolákban. Arra kérte a jelenlévőket, hogy az ODP keretében dolgozzák ki azt a delegálási folyamatot, amely révén a háromévente rendezendő ülések között is részt vehetnek a diákok küldöttei az érdemi munkában. Így a küldöttek a saját javaslataik feldolgozásában is részt vehetnének - tette hozzá.
Cser-Palkovics András
(Fidesz) polgármester azt kérte a küldöttektől, hogy mutassanak példát, miként lehet demokráciában kulturáltan problémákról vitatkozni, beszélgetni, közösen javaslatokat megfogalmazni. A döntéshozóktól pedig azt kérte, hallgassák meg a fiatalokat, ismerjék meg, mi foglalkoztatja őket és a gondjaikra milyen megoldásokat javasolnak. A háromnapos Országos Diákparlamenten mintegy háromszáz diák vesz részt. A nyitóülést követően pénteken fórumok kezdődnek, négy helyszínen, négy különböző témában folynak a tanácskozások. A köznevelési fórumot Sipos Imre,
Lebanov József
, az Emberi Erőforrások Minisztériumának főosztályvezetője,
Brassói Sándor
, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese,
Solti Péter
, a Klebelsberg Központ elnöke és
Hajnal Gabriella
szakmai elnökhelyettes, valamint
Aáry-Tamás Lajos
, az oktatási jogok biztosa részvételével rendezik. A szakképzési fórumon
Bruckner László
, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője is részt vesz, a Földművelésügyi Minisztérium részéről
Farkas Marianna
lesz jelen. A felsőoktatási fórum
Maruzsa Zoltán
miniszteri biztos részvételével zajlik. A digitális oktatás fórumának meghívott vendége
Czunyiné Bertalan Judit
kormánybiztos.