A jövő problémáit csak a ma oktatásával lehet megoldani - hangoztatta Navracsics Tibor kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztos pénteken Székesfehérváron, az Országos Diákparlament (ODP) nyitó plenáris ülésén.
Navracsics Tibor
szerint azok a munkaerőpiaci, társadalmi problémák, amelyek ma jelen vannak Európában, valójában "nem a ma problémái, hanem a tegnap oktatási rendszerének problémái". Ha boldogabb, biztosabb jövőt szeretnénk a fiataloknak, ahhoz a ma oktatási rendszerében kell megoldást találni Székesfehérváron, Magyarországon és az Európai Unióban - fogalmazott az uniós biztos. Rámutatott: a diákság képviselői arra szerződtek, hogy egy-egy közösség - város, megye vagy falu - véleményét tolmácsolják, felmutassák különlegességüket, ami megkülönbözteti iskolájukat, közösségüket a többiekétől. Navracsics Tibor kiemelte, "a jövő felé vezető utakat" nem lesz egyszerű megtalálni sem itthon, sem Európában. Mint mondta, a magyar és az európai oktatási rendszer alapvető problémákkal küzd, az alapintézmények és az eddigi elképzelések megkérdőjeleződnek szemléletbeli és politikai okok miatt. Az uniós biztos beszélt arról is, hogy egyes országokban a fiatalok munkanélkülisége a legsúlyosabb versenykepésségi problémákat veti fel. Példaként említette, hogy egyes dél-európai országokban a pályakezdők több mint 40 százaléka munkanélküli, vagyis az oktatás nem tudott megoldást találni arra, miként lehet az állandóan változó gazdasági környezetben olyan tudással felruházni a fiatalokat, ami a munkához jutást elősegíti.
Sipos Imre
köznevelésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy ráférne a szemléletváltás az iskolarendszer egészére. Hozzátette, számos kérdés van, amit meg kell vitatni a diákparlamentnek a hétvégén, többek között az intézményfenntartás, az iskolaszerkezet ügyét, valamint a legfontosabbat: mit tanuljanak a diákok az iskolákban. Arra kérte a jelenlévőket, hogy az ODP keretében dolgozzák ki azt a delegálási folyamatot, amely révén a háromévente rendezendő ülések között is részt vehetnek a diákok küldöttei az érdemi munkában. Így a küldöttek a saját javaslataik feldolgozásában is részt vehetnének - tette hozzá.
Cser-Palkovics András
(Fidesz) polgármester azt kérte a küldöttektől, hogy mutassanak példát, miként lehet demokráciában kulturáltan problémákról vitatkozni, beszélgetni, közösen javaslatokat megfogalmazni. A döntéshozóktól pedig azt kérte, hallgassák meg a fiatalokat, ismerjék meg, mi foglalkoztatja őket és a gondjaikra milyen megoldásokat javasolnak. A háromnapos Országos Diákparlamenten mintegy háromszáz diák vesz részt. A nyitóülést követően pénteken fórumok kezdődnek, négy helyszínen, négy különböző témában folynak a tanácskozások. A köznevelési fórumot Sipos Imre,
Lebanov József
, az Emberi Erőforrások Minisztériumának főosztályvezetője,
Brassói Sándor
, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese,
Solti Péter
, a Klebelsberg Központ elnöke és
Hajnal Gabriella
szakmai elnökhelyettes, valamint
Aáry-Tamás Lajos
, az oktatási jogok biztosa részvételével rendezik. A szakképzési fórumon
Bruckner László
, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője is részt vesz, a Földművelésügyi Minisztérium részéről
Farkas Marianna
lesz jelen. A felsőoktatási fórum
Maruzsa Zoltán
miniszteri biztos részvételével zajlik. A digitális oktatás fórumának meghívott vendége
Czunyiné Bertalan Judit
kormánybiztos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.