Nyolc év múlva elérhető, hogy a csúcsidőkön kívül csak alacsonypadlós trolibuszok közlekednének. Addig is piros színnel különböztetik meg azokat a járatokat, amelyeknél nem kell lépcsőket megmászni, beleértve nemcsak a néhány évvel ezelőtti új beszerzésű trolikat, hanem a következő években átalakításon, felújításon áteső darabokat.
A
Modern Városok Programkeretében Miskolc és Debrecen mellett Szeged is új villamosokat és trolibuszokat kért. Ugyan mindhárom megyeszékhelyen megújult az elektromos tömegközlekedés nagy része, mégis több olyan jármű van, amely már évtizedek óta szolgálja az utazóközönséget, így megérett a cserére, vagy a teljes körű felújításra. „Beváltak az új PESA villamosok, a Skoda trolibuszok, de nálunk is a járművek komoly hányada 20-25 éves, ezért megújítani, fejleszteni kell a flottát. Igényeinket jeleztük a miniszterelnök úr stábja felé, a vonatkozó kormányhatározatban remélhetőleg már várhatóak konkrétumok is ezzel kapcsolatban. Ezt követően különböző munkabizottságok is megkezdik tevékenységüket, amelyek munkájához Szeged is becsatlakozik a többi megyei jogú városhoz hasonlóan. A Nemzetgazdasági Minisztérium munkatársaival már felvettük a kapcsolatot, jeleztük, hogy rendelkezünk egy járműbeszerzési koncepcióval, amelyhez igazítani lehetne a szegedi fejlesztéseket” – nyilatkozta lapunknak
Majó-Petri Zoltán
, az SZKT ügyvezetője.
Elsősorban a 3-as és a 4-es villamos vonalán lenne szükség újabb járművekre, mert az 1-es 2-es vonalon a PESA-k és az új tram trainhez kapcsolódó beszerzések biztosítják a korszerű szolgáltatást. „Három-négy PESA-t még be lehet állítani a következő években, de a vonalak teherbírása miatt többet nem. Pont az előbbi 3-as és 4-es vonalon még lenne fejleszteni való, városi és kormányzati források kellenek ahhoz, hogy a régi járművekhez képest kétszeres tengelyterhelést jelentő villamosokkal is használni lehessen” – vélekedett az ügyvezető. A trolibusz közlekedés fenntartásához mintegy 40 jármű kell, az új csuklós Skodákból viszont csak 11 van. A teljes flotta megújításához 20-40 trolibuszt szükséges vásárolni. Egyre több jegyet, viszont a korábbinál kevesebb bérletet ad el az SZKT, így fontos feladatnak tartja az önkormányzati cég vezetője, hogy az aktuális igényekre tudjanak azonnal reagálni. A megújuló járműparkba kisebb és nagyobb trolibuszok is beletartoznának, mert csúcsidőn kívül, vagy hétvégén általában nincs szükség sok csuklósra. Azonban nem feltétlenül csak abban kell gondolkodni, hogy minden idősebb trolibusz sorsa természetszerűen a leselejtezés lehet. „Rendelkezünk egy járműfelújítási programmal. Ha az üzleti tervünket márciusban elfogadják, akkor két járművet újítunk fel az idén” – mondta a cégvezető. 15-20 év után minden tömegközlekedési eszközt egy speciális szemlére küldenek, ekkor darabokra szedik mindenképpen a járműveket. A most szemlére küldött két trolibusszal kapcsolatban is vannak már elképzelések. Úgy tervezik, hogy kívül-belül felújítják, alacsonypadlóssá alakítják át, klímát szerelnek be, s pirosra festik őket, így már messziről lehet látni, hogy melyek azok a járművek, amelyekre az idősek, mozgássérültek könnyebben tudnak felszállni. Ha a beszerzési és felújítási programot folytatni tudják, akkor a „zöld trolibuszt” nyolc év alatt egyre ritkábban láthatunk Szegeden, s a régi szovjet ZIU-k színét veszi fel újból a flotta.
Évi 60-70 millió forintot költenek a hálózat karbantartására. Ez ugyan nem látványos, de szükséges, ha pár évig elhanyagolnák a munkákat, komoly fennakadást okozna. Csak az Anna-kúti kereszteződésnél 6-8 millió forint értékű beruházás szükséges, mert a tíz éve beszerelt – akkor még korszerű – váltók már nem megfelelő technikai színvonalat képviselnek. „A kollégáim aggódnak, hogy váltóhiba miatt, ha nem is kisiklás, de ’félremenet’ történhet, mert már fordult elő olyan, hogy a vezető egyenesen akart menni, állítólag a váltó is jól működött, mégis balra indult el a villamos. Ez 5 km/óránál nem jelent nagy problémát, de forgalomban, zöldhullámnál okozhat fejtörést a műszaknak” – említett egy példát. Felújítással készülnek a villamos és vonatsín Bajai úti kereszteződésénél is. Az extrém hideg okozott nehézséget most télen, előfordult síntörés is, ezeket is javítani kell. A májustól őszig tartó zivatarokkal teli időszakban pedig az is előfordul, hogy egy villám a teljes vonalhálózaton végigmegy, amely miatt néhány biztosítóberendezést vagy kiüt, vagy egyes daraboknál újraindítás szükséges, könnyedén milliós károk alakulhatnak ki az időjárás miatt. Az SZKT csatlakozott, az európai ELIPTIC (Electrification of public transport in cities) programhoz, amelynek fő célkitűzése, hogy a meglévő, felújított felsővezeték-hálózatot kell használni a jövőben is, s nem továbbterjeszkedést preferálni. Majó-Petri Zoltán rámutatott, ugyan szinte senki nem tud róla, de több százmilliós összegben építettek be fejlesztéseket a föld alá, például a Zrínyi utcában az áramátalakítókat. Tavaly több kísérletet folytattak a hibridjárművekkel, hosszabb távon azt szeretnék elérni, hogy a kertvárosokba ezek járjanak ki. Ezeket a teszteket a következő években folytatni szeretnék, de nem egy-egy járművel, hanem egy kisebb 3-4 elemű flottával. A teljesen elektromos tömegközlekedés perspektíváival egy hamarosan megjelenő cikkünkben foglalkozunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.