A városüzemeltetési bizottságon a legnagyobb vitát Tóth Péter két képviselői kezdeményezése váltotta ki. Az egyikkel azt szeretné elérni, hogy a zöld rendszámos autók ingyen parkolhassanak, a másikkal pedig a közösségi együttélés szabályairól szóló rendelet büntetési tételeit mérsékelné. Eláruljuk, egyiket sem támogatta a bizottság többsége. Cserébe viszont szóba került, hogy 15 év múlva az alpolgármesternek lehet nemcsak önvezető autója lesz, hanem önvezető autó látja el az alpolgármesteri teendőket.
Az idei utolsó közgyűlés előtt összeült a Városüzemeltetési, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság is. Összesen 17 ügyet tárgyaltak nyílt ülésen. A szociális támogatások soraiba tartozó a szülési támogatás ürügyén két módosító javaslat is érkezett. A KDNP frakció nevében
Hüvös László
azt szeretné elérni, hogy a 2017. január elsején lévő életbe lépő rendeletet terjesszék ki a 2016. június 15 és december 31. között született babákra is, míg
Szentistványi István
(független) a lakhatási támogatás összegét emelné meg a két legrászorultabbakat megcélzó kategóriában. A szülési támogatás ügyében a független képviselő üdvözlendő tartotta, hogy lép a város szociális ügyekben, viszont rendszeres baloldali kritika a kormány felé, hogy a támogatásokat nem mindig a rászorulók kapják. Úgy gondolja, hogy a gyermekszületésenként 25 ezer forintos támogatás látványos, de eközben egy krízishelyzetben lévő család pont ugyanekkora összeget kaphat évente problémái megoldására. Felhívta a figyelmet, hogy egy magát baloldalinak, szociálisan érzékenynek mutató városvezetésnek többet kellene költenie a helyi szegények megsegítésére.
Solymos László
(MSZP) alpolgármester válasza a megszokott volt, az évi 400 milliós szociális kiadásokat emlegette.
Szóba került szintén Szentistványi kérdésére a ReCons Vagyonkezelő és Fejlesztő Kft. (a cég
az érdeklődés középpontjába - szerk.) átláthatósága. Ez a cég venné meg a KÉSZ Holding részesedését 41,7 millió forint értékben az „ESZIP” Első Szegedi Ipari Park Ingatlanhasznosító Kft.-ben, ha az önkormányzat lemond az elővásárlási jogáról.
Szentgyörgyi Pál
(MSZP) gazdasági alpolgármester elmondta, a problémát az jelenti, hogy az említett ciprusi cégnek a tulajdonosa egyelőre ismeretlen, viszont az önkormányzatnak nem lehet nem átlátható szervezettel szerződése. Ha ez a feltételezés beigazolódik, akkor fel kell mondani a szerződést – a kérdést az illetékes önkormányzati iroda vizsgálja majd meg.
Nagy Sándor
(Együtt) városfejlesztési alpolgármester egy szegedi külterületet érintő kerékpárút terveiről beszélt, amely elsősorban Tiszasziget számára fontos, ők szeretnék erősíteni a határon átnyúló kapcsolataikat az építéssel. Ha a partnerség összeáll, ahhoz kell majd szegedi közgyűlés jóváhagyása. Az elképzelés elé a bizottság nem gördített akadályt.
Rácz Tibor
jobbikos bizottsági tag szerint nem kérdés, hogy
Tóth Péter
javaslata mellé kell állnia egy környezetvédelemmel is foglalkozó testületnek. A zöld rendszámos autók ingyenes parkolását célzó
rendelettervrőllapunk is beszámolt, az
ellenvéleményeketis bemutattuk. A bizottsági elnök, az MSZP-s
Ménesi Imre
szerint ezzel csak a drága autók tulajdonosait támogatnák. Nagy Sándor – újból Szentistványi kérdésére – elmondta, kettő ilyen jármű van Szegeden magántulajdonban, s még mintegy nyolc cégeknél, de ez utóbbiak egy része gyakorlatilag az autószalonoké. Megjegyezte ezek többsége luxus BMW. Beszélt arról, hogy 20-30 millió forintba kerül a töltőállomások kiépítése, majd Ménesi szavaira erősítve a villanyautók árát említette. Szerinte, aki ilyen gépkocsit vesz, az megengedheti magának, hogy a parkolásért fizessen.
A jobbikos politikus viszont úgy látja, a helyi balliberálisok
Orbán Viktorral
kerülnek egy platformra, aki luxusnak nevezte a környezetvédelemre költést. Ezt
Lauer István
(MSZP) azzal kommentálta, hogy ugyanolyan környezetrombolók az elektromos autók, mint a benzinesek, vagy a dízelesek. Nagy Sándor hozzátette, túl megengedő a hazai szabályozás, olyan hibrid járművek is bekerülhetnek, amelyek benzinmotorral járnak az elektromos mellett. Szentistványi azt javasolta, hogy egyezzenek ki egy kompromisszumban, amíg nincs kész a töltőállomás, legyen ingyenes a parkolás, s utána tárgyalják újra a kérdést. Ezt a városfejlesztési alpolgármester nem támogatta, s arról beszélt, hogy kettő, négy, majd akár 25 ilyen autó lesz, amelyek elfoglalják mások elől a helyet. Mivel ezek ingyen parkolnak, így a kicsivel több, mint egy százaléknál valójában nagyobb arányban esnek ki a helyek, mert a többi részen rotációban váltják egymást a rövidebb ideig megálló kocsik. „Megállnának ezek az érvek, ha házon belül is ilyen szigorúan vennék ezeket, de nem így történik évek óta” – reagált a független városatya, s kritikával illette, hogy szavai szerint az Együtt politikusa „két, három, vagy öt parkolóhelyről monológot” adott elő. Rácz Tibor pedig azt emlegette, hogy a korábbi években sorra szüntették meg a parkolókat, de Nagy Sándor akkor nem érvelt ugyanazzal e lépések ellen, mint most. Ösztönző rendeletként értékelte a Jobbik elképzelését. „Lehet, hogy tizenöt év múlva minden autó hasonlóan fog működni” – mondta Rácz. Válaszában szabadjára engedte Nagy Sándor a fantáziáját, amelyben kitért arra, hogy mi várható 15 év múlva. Ebben saját magukat vezető, elektromos, hibrid hajtású járművekről szólt, így a munkába menet ideje alatt ő elolvashatja a híreket, majd az autó hazamegy, s leparkol otthon. „A következő lépés, hogy egy autót választanak meg alpolgármesternek, s a jármű intézi helyettem a bizottsági jelenlétet is” – zárta vízióját összpárti nevetést okozva. Komolyra fordítva a szót, a zöld területek védelmével, s kereskedelmi szempontokkal indokolta a korábban parkolóhely-csökkenéssel járó beruházásokat. Végül egy jobbikos igennel, s három tartózkodással szavaztak Tóth Péter elképzelésének támogatásáról.
Nagy vitát váltott ki a Jobbik városatyájának
másik elképzelése is, amely az új közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló rendeletnél csökkentene néhány büntetési tételt, illetve javasol néhány újabb kutyafuttató céljára használható területet. Szentistványi azonnal kijelentette, hogy ő most egyetért Tóth Péterrel teljes mértékben, s utalt arra, hogy szegediek százai tiltakoznak az új rendelet ellen az interneten, amiből egyértelműen kiderül, hogy nem szimplán pártpolitikai kérdésről van szó. Hiányolta a komoly társadalmi egyeztetést. Számon kérte azt, hogy a városvezetés, s azon belül Nagy Sándor, miért Hódmezővásárhelyt emlegeti példaként, pedig ő a liberális választópolgárokat képviseli. Most sem maradt adós a válasszal az alpolgármester, aki viccesnek nevezte, hogy az ő választópolgáraiért aggódik a független városatya, s a szomszédos város közelségével emlegette, hogy rájuk hivatkoznak. „Micsoda érv, nehogy dunántúli példák legyenek” – vágott közbe Szentistványi. A vitába bekiabálva az MSZP-s Mészáros Tamás is bekapcsolódott a lakosságot emlegetve, később Ménesi Imre szintén a polgárok igényeire hivatkozott, példaként hozva saját körzetét, a Búvár-tónál ugyanis aláírásgyűjtést szerveztek korábban a póráz nélküli kutyák miatt a környéken élők. A díjtételekkel kapcsolatban Szentistványi megjegyezte a szegény kisnyugdíjasokat pont eléggé taszítja a Jobbik által kiróni javasolt tétel, nem kell fenyegetni akár 150 ezer forintos büntetéssel. „Nem kell ott sétáltatni. Egyszerű!” – kommentálta Lauer István. „Ha a villanyautós BMW-s elengedi a dogját, annak ez mekkora visszatartó erő, hadd kérdezzem meg?” – vágott vissza Nagy Sándor is. Rácz Tibor az aranyközépút megtalálására szólított fel, de végül csak ő és a független képviselő támogatta Tóth Péter elképzeléseit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.