Az ÁSZ Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Móra Ferenc Múzeum igazgatójának pedig további 24 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Sajtóközleményt adott ki szerdán az Állami Számvevőszék a Móra Ferenc Múzeum ellenőrzésével kapcsolatban. A közleményt változtatás nélkül közöljük: Befejezte az Állami Számvevőszék a szegedi Móra Ferenc Múzeum 2011–2014 közötti időszakra kiterjedő gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása szabálytalan volt. A Múzeum közfeladatát képező kulturális javak szabályszerű nyilvántartásáról teljes körűen nem gondoskodtak, és nem intézkedtek az integritás szemlélet érvényesítése érdekében sem. Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását. A Szegeden található Móra Ferenc Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Csongrád Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012-ben a Csongrád Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011 első negyedévben a Múzeum, 2011 második negyedévtől a Csongrád Megyei Önkormányzat Gazdasági Központja, 2012-ben a Csongrád Megyei Intézményfenntartó Központ, valamint 2013-2014 között a Múzeum saját hatáskörben végezte. A Múzeum teljesített bevétele 2014-ben 905,8 millió Ft, teljesített kiadása 826,9 millió Ft volt. Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek az ellenőrzött időszakban összességében nem gyakorolták szabályszerűen alapítói jogosultságaikat, mert a Múzeum nem rendelkezett a jogszabályi előírásoknak megfelelő tartalmú alapító okiratokkal. A 2011-2012-es átszervezés nem felelt meg az előírásoknak, mert az átadás-átvételi megállapodásban nem jelölték meg a Múzeum feladatellátási helyét, valamint az átadott ingatlanok műszaki állapotát bemutató műszaki kataszter sem került átadásra. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés szabályszerű volt. A Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. Nem határozták meg a belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet jogállását és feladatait a szervezeti és működési szabályzatban, továbbá az etikai elvárásokat a szervezet minden szintjén. A számviteli politika és a számlarend tartalma nem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak, a kockázatkezelési rendszert pedig nem működtették 2011–2014 között. Nem készítettek adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot 2011–2012-ben, valamint nem szabályozták a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét az ellenőrzött időszakban. A Múzeum nem tett eleget a jogszabályban előírt gazdálkodási adatok közzétételére vonatkozó kötelezettségének. A monitoring rendszer részeként a 2012 és a 2013 első félévében a belső ellenőrzés kialakításáról és működtetéséről nem gondoskodtak. A belső ellenőrzésekről a jogszabály szerinti nyilvántartást nem vezették, a belső ellenőrzési jelentésekben tett megállapításokra készített intézkedési terveket és azok végrehajtását nem követték nyomon. Az ÁSZ feltárta, hogy a bevételek elszámolása során 2012-ben a vagyontárgyak hasznosítására vagyonhasznosításra feljogosító szerződés, 2013–2014 között vagyonkezelői szerződés nélkül került sor. A Múzeum 2012-es beszámolójának mérlege a vagyon és annak összetétele kapcsán a megbízható és valós összképet nem mutatta be. A Múzeum a nemzeti vagyonba tartozó kulturális javak nyilvántartásáról nem teljes körűen gondoskodott. A kulturális javak kölcsönzési tevékenysége továbbá nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert nem minden esetben került sor szerződés megkötésére, továbbá a nem muzeális intézmények részére történő kölcsönzés esetén nem kérték meg a miniszter hozzájárulását. Az ÁSZ Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Móra Ferenc Múzeum igazgatójának pedig további 24 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.