A tesztüzem időszaka alatt ingyenes lehet használni az első szegedi elektromos autótöltő pontot, ami az Arany János utcai parkolóház udvarán üzemel. A tervek szerint jövő év májusából a városháza és a kormányhivatal előtti térre is telepítenek gyorstöltőket.
Nemcsak a papíralapú parkolójegyet felejthetik el a szegediek és a városba látogatók jövő év májusától, és nem pusztán vonaljegyet vásárolhatunk akár PayPass-os bankkártyával az
okos város koncepció részeként, hanem annak is 2017. május a határideje, hogy a város több pontján is üzembe helyezzenek elektromos autótöltő pontokat.
Majó-Petri Zoltán
, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy az Arany János utcai parkolóház udvarában már a
közgyűlésdöntése után üzembe helyezték az első ilyen töltőállomást. „Ez a töltési pont tesztjelleggel működik, bárki használhatja, akinek elektromos autója van, méghozzá ingyenesen” – mondta el a társaság ügyvezetője. Ugyanilyen töltőpontot alakítanak ki a városháza és a kormányhivatal előtt a közgyűlési döntés értelmében, s ezek kihasználtságát folyamatosan figyelnie kell majd az SZKT-nak, és ha növekszik az igény, akkor újabbak telepítésére tesznek javaslatot. Majó-Petri Zoltán szerint előbb-utóbb az egyetem, kiváltképp az egészségügyi intézmények környékén is lesznek majd elektromos autók töltésére alkalmas berendezések. Az ügyvezető kérdésünkre elmondta, a Dél-alföldön és ezen belül Csongrád megyében nem elterjedtek még az elektromos autók, de ennek oka részben az, hogy nincsenek töltőpontok. „Olyasmi kérdés ez, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, hiszen a budapestiek arra panaszkodtak, hiába van sok ilyen autó ott, nem lehet vele eljönni Szegedre, ugyanis nem bírja ki a legtöbb típus egy töltéssel, hogy a tulajdonosa haza is érjen, hiszen hatótávolságuk átlagosan 180-200 kilométer” – magyarázta Majó-Petri. Hozzátette, már jelezte elektromos autó tulajdonos, hogy immár el mer indulni Szegedre járművével, hiszen fel tudja tölteni azt. Zöld rendszámos, azaz tisztán elektromos autója a márkakereskedések és a hivatalok adatai szerint egyébként néhány tíz személynek van Csongrád megyében belül, és az egyik kereskedés azt nyilatkozta a közelmúltban, hogy ebben a félévben már egy tucatnyi elektromos autót értékesítettek, vagyis növekszik a kereslet.
Az SZKT ügyvezetője elmondta, hogy az elektromos töltőpontok kialakításának a költségeit a város állja, egy-egy ilyen 2-8 millió forint között létesíthető attól függően, hogy az elektromos hálózat kiépítése mekkora összegbe kerül. Ezt befolyásolja az is például, hogy milyen messze van az adott helytől egy trafóállomás. Egy fejállomás 5-600 ezer forintért már megvásárolható, míg a legdrágábbak 10 milliónál is drágábbak, ez utóbbiak azonban képesek többféle szabványú, így például japán és amerikai elektromos autók töltésére is, de figyelik az időjárási körülményeket, a környezetterhelést, és akár ingyenes wifit is tudnak sugározni. „Szegeden az a reális, hogy úgynevezett gyorstöltőket telepít a város, ezek 2-3 óra alatt töltik fel a normál üzemidejű személyautókat, szemben a most még igen drága hipertöltőkkel, amelyekkel akár 30 perc alatt is elvégezhető a feltöltés” – magyarázta az SZKT ügyvezetője. Az elektromos autók iránti igény egyébként folyamatosan növekszik, ezt mutatja az is, hogy míg az év elején hazánkban és Európában 2-3 hónap alatt megérkezett a megrendelés után a jármű, ezzel szemben most már minimum 6, de inkább 8 hónapot kell rá várnia leendő tulajdonosának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.