Közélet

Október közepén megemelik a Belvárosi hidat

Október közepén megemelik a Belvárosi hidat

2016. október 4., kedd
Október közepén megemelik a Belvárosi hidat
belvarosi-hid004kf

Megújítják a Belvárosi híd sarurendszerét is az idei rekonstrukciós munkák keretében, ami azzal jár, hogy október közepén meg is kell emelni a hídszerkezet egy részét. A járdák peremeit még a nyár folyamán leszigetelték, a híd pilléreit ipari alpinisták fugázták, impregnálták, utolsóként következnek a saruknál a lemezmunkák.

„A Belvárosi híd üzemeltetése és állagmegóvása – mint minden építményé – folyamatos figyelmet, ráfordítást igényel. Mindez nem azért van, mert valaki rossz munkát végzett volna egy korábbi munka során, hanem mint ahogy egy családi ház is, akkor marad szép, lakható és maradandó, ha folyamatosan, évről-évre fordítunk rá. Több tízmilliárdos értékről van szó, a beépített több ezer tonnányi fém és beton anyaggal együtt, ami kényes, egyedi szerkezetet alkotva folyamatos vizsgálatot, karbantartást és állagmegóvást igényel a biztonság és működőképesség fenntartásához ” – magyarázta

Makrai László

, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetője. Idén

60 millió forintot különítettek el

a város büdzséjében a hídra, a forgalomkorlátozással is járó munkákat ezúttal is

a vakáció idejére időzítette

az önkormányzati társaság, ám ez nem jelenti azt korántsem, hogy végeztek volna az idei, ütemezett feladataikkal. Makrai elmondta, úgy is el lehetne végezni a rekonstrukciós munkákat, ha milliárdos nagyságrendben költenének rá egyszerre, ám akkor teljesen le kellene zárni több hónapra is a Tisza fölött átívelő, a felrobbantott helyére épült 1948-ban átadott hidat, s akkor elegendő lenne öt vagy tízévente hozzányúlni. Ha nem a hónapokig tartó teljes zárat választjuk, akkor lényegében folyamatos rekonstrukció alatt kell tartani a hidat, ez zajlott az elmúlt időszakban és idén is Szegeden. „Most a járdák külső peremfelszínét kellett szigetelni, ami nem járt a gépjárműforgalom korlátozásával, a kerékpárosoknak okozott némi kellemetlenséget. Ezt követően a munkálatok átterjedtek a hídszerkezet alá augusztus közepén, ami értelemszerűen kevésbé volt szem előtt, s ahol alpinisták a járdák alsó felszínét, a híd mederben lévő pilléreinek a felszínvédelmét végezték. A fugákat kellett feltárniuk, mint egy burkolatnál, és szigetelték ezeket a felületeket a folyó vízszintje feletti részen. Ezen felül a hídszerkezet alsó részét kellett konzerválni, a vas- és a betonszerkezeteket egyaránt” – részletezte Makrai László.

belvarosi-hid001kf

Ezzel azonban korántsem végeztek az idei évre tervezett feladatokkal, jelenleg a tervezése zajlik a híd tehertartó elemeit érintő rekonstrukciós munkálatoknak. Az igazgatótól megtudtuk, egy sarurendszer biztosítja a híd mozgását, hiszen a fém hídszerkezet maga is mozog a rajta mozgó járművek miatt. Ha erre nem lenne lehetősége, eltörne a halmozódó feszültség miatt. Másrészt, a hőtágulás, elmozdulást idéz elő az alaphoz, a pillérekhez képest, amelyet a sarurendszert vezet le. Ezt vizsgálják át most, sőt október közepén meg is fogják emelni magát a hídszerkezetet annak érdekében, hogy az egymáson gördülő egységeket javítani tudják a szakemberek. „A munkafolyamat részeként maximum néhány tízpercre el kell távolítani egymástól a két érintett felületet, és el kell végezni a szereléssel, javítással járó lemezmunkákat” – magyarázta hozzátéve, mindez nem fog lezárással járni, mert éjjel végzik a munkálatokat, amikor a tömegközlekedés szünetel. Makrai László megjegyezte, ennél a munkafolyamatnál a híd alatt futó közművek, vagyis a víz, gáz és elektromos áram vezetékei okoznak nagyobb fejtörést, azt ugyanis nehezebb modellezni, hogy ezek a merev csövek miként is fogják bírni a hídszerkezet helyéről történő elmozdítását. Éppen ezért jelenleg is zajlik a vizsgálat, hogy a nyomás alatt lévő csőrendszer vajon mit is bírhat ki, ezért várható, hogy október közepe táján tudják elvégezni a munkálatokat. A SZEGEDma.hu kérdésére az ügyvezető elmondta, bármit meg lehet emelni, akár egy templomot, társasházat is. Jól tervezhető munkafolyamatról van szó, hiszen ismert, hogy mekkora tömeget kell elmozdítani a helyéről, a megfelelő alátámasztási felületek megtervezése a bonyolultabb, nehogy törést okozzanak. Makrai László hozzátette, a sarurendszert már átvizsgálták, azt a néhány négyzetcentimétert nem tudták, amelyek csatlakoznak egymáshoz, de ettől függetlenül tudható, milyen munkálatok elvégzésére lesz szükség, nem várható, hogy meglepetés éri a szakembereket. Ez az októberi munka lesz az utolsó ütem ebben az évben, és már el is indult a 2017-ben elvégzendő javítási munkáknak a tervezése. Ezzel kapcsolatban Makrai az mondta, ezek egy része csatlakozni fog a Belvárosi híd belváros felőli pilléreinek a rekonstrukciójához, a Roosevelt téri játszótér melletti és túloldali falazat megújításához, ami a Stefánia és Móra-park uniós forrásból történő újragondolásához jól lesz kapcsolható.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.