Mindenki érdekelt a magyar tej belföldi értékesítésében - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) kedden az MTI-vel azt követően, hogy egyeztetést tartottak az érintettek, több nagy áruházlánc, valamint a termelők és a feldolgozók képviselői.
A résztvevők szerint összefogással kell tenni azért, hogy a termelők ne vigyék külföldre a magyar tejet, mert emiatt tejhiány alakulhat ki. Az agrárkamara továbbra is lobbizni fog, hogy az UHT és a hosszan eltartható tejek (ESL) általános forgalmi adója (áfa) is 5 százalékra csökkenjen - áll a tájékoztatásban. A kamara emlékeztet, hogy az idei év tavaszától emelkedtek a felvásárlási árak az EU-ban, ugyanakkor Magyarországon stagnálnak. Itt a tej felvásárlási ára kilogrammonként 70 forint, míg Nyugat-Európában, illetve az exportpiacra kerülő tej ára ennek több mint másfélszerese, 110 forint. A megbeszélésen a tejtermelők demonstrációs bizottságának képviselő elmondták: nem akarnak tüntetni, de ha szükséges, tüntetnek. Több áruházlánc képviselője közölte: korábban is többször alkalmazkodtak a feldolgozók részéről előre jelzett áremelkedéshez, és erre most is nyitottak. A résztvevők szerint javítani kell a tej-termékpálya szervezettségét, a tejpiaci környezetet hosszútávon kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá kell tenni, népszerűsíteni és növelni kell a tej- és tejtermékfogyasztást. Együtt kell működni a feketegazdaság elleni küzdelemben és a tisztességtelen piaci szereplők elleni fellépésben, az áringadozások tompítására tett törekvésekben, valamint a beszállítói szerződéses kapcsolatok rendezésében. A NAK közleményében megjegyezték: a magyar tulajdonú kiskereskedelmi áruházláncok - a CBA, a Coop és a Reál - nem jelentek meg az egyeztetésen. A CBA Kereskedelmi Kft. MTI-hez eljutatott reagálása szerint az áruházlánc a tejterméktanács egyeztetésein, illetve
Mélykuti Tiborral
folytatott személyes megbeszélések alkalmával már többször jelezte, hogy maximálisan támogatja a tej áfájának csökkentését, ami enyhítheti a termelők problémáit. A magyar üzletlánc továbbra is elkötelezett a magyar termékek és természetesen a magyar tejtermékek iránt is - tették hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.