Nem érdemes barkácsolni a mérőórán, mert milliókba kerülhet



A magyarok kreativitása nem ismer határokat, ha a rezsicsökkentés mellett még szeretnének költségeket lefaragni a villany-, gáz, és vízszámlából. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, valamint a Csongrád Megyei Kormányhivatal a leggyakoribb mérőóra-barkácsolásokról és szolgáltatókkal kapcsolatos vitás kérdések rendezéséről tartott sajtótájékoztatót.
Az országban található 15 millió mérőberendezés mindössze 10 százalékát ellenőrzik a szolgáltató emberei, évente mintegy félezer panaszos ügyfél ügyeit rendezik a MEKH, valamint a megyei kormányhivatalok közreműködésével.
Kolozsi Sándor
, a MEKH Fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője elmondta, a felhasználók nagy része nincs tisztában a villany- és a gázóra ellenőrzésével, cseréjével kapcsolatos szabályokkal, a szolgáltató és a fogyasztó jogaival és kötelezettségeivel. Ezért országos road show indult, hogy friss kiadványaikkal tájékoztassák a lakosokat. A MEKH-hez leggyakrabban az úgynevezett szabálytalan vételezés, vagyis a mérőórák házi barkácsolása miatt nyújtanak be panaszt, mely miatt a szolgáltató kötbér fizetésére szólítja fel a fogyasztókat. Előfordul, hogy a mérőórákhoz alkatrészeket hamisítanak, szétszerelik, esetleg megolvasztják a számlapokat forgató fogaskerekeket, hogy ne pöröghessen tovább az óra, de az sem kizárt, hogy megfordítják a mérőberendezést. A főosztályvezető hangsúlyozta, a buherálás nemcsak tilos, egyenesen élet- és balesetveszélyes. A napokban egy kisfiú életébe került a barkácsolt mérőóra.

A kötbér akár több millió forint is lehet, az összeg a szolgáltatótól és a felhasználótól függ. Kolozsi Sándor azt javasolja a fogyasztóknak, ne hallgassanak a szomszédok és a neten olvasható praktikákra, ne használják virágtartónak a mérőórát és ne is fessék át más színűre. Ha a szolgáltató emberei végzik a leolvasást, azt is érdemes fél szemmel követni, hiszen ha bármi elváltozás keletkezik a berendezésen, azt azonnal jelenteni kell a szolgáltató felé. A főosztályvezető tanácsa, hogy minden mérőórát legalább havonta egyszer ellenőrizzenek, vezessék az óraállást egy füzetben - ez különösen társasházakban javasolt, ahol a villanyórák egy bárki által hozzáférhető helyiségben vannak.
Juhász Tünde
kormánymegbízott azt mondta, a kormányablakok mindenki előtt nyitva állnak, s amellett, hogy helyben tájékoztatják az ügyfeleket, a további teendőkről kiadványt is adnak. Azt a kiadványt, amit a MEKH a fogyasztók jogainak és kötelezettségeinek tájékoztatásáért állított össze, ingyenesen vihetik.
Petrik Sándortól
, a CSMKH Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetőjétől megtudtuk, tavaly közel 200, közműszolgáltatóra vonatkozó írásbeli panaszt kaptak, de nem minden esetben volt szükség hatósági eljárásra.