Újból és újból felröppennek hírek a közúti közlekedés szabályainak változtatásáról. A Golf Autósiskola oktatója szerint új KRESZ-re lenne szükség, ami egyszerűbb és közelebb áll a valósághoz. A sajtóban megjelent módosításokról úgy véli, hogy ezek miatt nincs szükség új tanfolyamra azoknak, akiknek már van jogosítványuk. Egy valóban új szabályozás esetében viszont nem lenne elég egy újsághírből értesülés.
„Miért nem megy már? Szegény tanuló!” – kiáltunk fel, mikor egy T betűs autót látunk, amelynek vezetője jellemzően betartja a közlekedési előírásokat. Évek óta folyik az egyeztetés, a tervezés a KRESZ átalakítása, egyszerűsítése ügyében. 1975 óta negyvenszer toldozták-foldozták a közúti közlekedés szabályait. Nemcsak az átlagemberek, hanem a szakemberek is nehezen igazodnak ki a nyakatekert mondatokon, a számtalan előíráson, kivételen. „Csak a közúti közlekedés biztonságát a járművezetői magatartás tekintetében közvetlenül érintő rendelkezéseknek érdemes a KRESZ-ben maradniuk” - fogalmazott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a
. Egyes kiegészítő előírások kihullhatnak, amiket önkormányzati szabályozás rögzíthet a jövőben. Az 5-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-130 km/órás táblák közül néhány megszűnne, a teherautók 80 helyett 90-nel mehetnének, viszont a rosszabb állapotú utakon a személygépkocsik 90-nél kevesebbel. A módosításokról és azok életbe lépéséről egyelőre konkrétumok még nem hangoztak el.
„Úgy gondolom, hogy rettenetesen bonyolult a szabályozás még a kivétel, kivételének is van kivétele. Nagyon örültem neki mikor négy éve hallottam, hogy készül az új KRESZ” – mondta
Hell Antalné
, a szegedi Golf Autósiskola oktatója. „Amikor a Sláger Rádió Bumeráng című műsorában meghirdették a
, majdnem lebénult Budapest!” – emlékeztetett. Bonyolultnak tartja az előírások megfogalmazását, a kerékpárosokra vonatkozó ötfajta, s egyes esetekben még speciális feltételeket támasztó, sebességszabályozást például a KRESZ oktatókon kívül alig ismeri valaki. Egy átfogó módosítást lát szükségesnek, de ennek nem tapasztalja nyomát, inkább további apróbb változtatásokat vár, ami nem oldja meg a jelenlegi helyzetet.
A
egyik szakértőjének kijelentése alapján elterjedt, hogy az új törvény hatálybalépésekor mindenkinek újra kell vizsgáznia, amire valószínűleg fizetős felkészítő tanfolyamok indulnak. Kozma Péter ügyvéd bizonyítékként az ORFK szóvivőjének 2014-es nyilatkozatára utalt, a rendőrség azonban cáfolta, hogy elhangzott volna bármikor is ilyen bejelentés. A teherautósok, árufuvarozók GKI-ját (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány) ötévente újítani kell, az autósoktatók is évente adnak számot tudásukról, de valószínűleg erre nem lesz szükség minden járművezetőnél, ha tényleg valósak a sajtóban keringő információk. Egy átfogó módosításnál viszont szükség lehet rá. Ez történt a jelenleg hatályos KRESZ 1975-ös bevezetése után, amikor ingyenes tanfolyamra kellett járni a már jogosítvánnyal rendelkezőknek is, s az ezt sikeresen elvégzők kaptak egy nagy, kék felkiáltójeles matricát: ezzel mutatták, hogy ők az új előírások szerint közlekednek. Hell Antalné szerint ma már nem lenne szükség tantermi oktatásra, elég lenne e-learning formájában az érintettek rendelkezésére bocsátani az anyagot, hogy egyénileg felkészülhessenek belőle.
A Golf Autósiskola oktatója szkeptikus az ügyben, hogy a jelenlegi közlekedési morálon változtatna-e, ha az általános iskolában oktatnák a közúti közlekedés szabályait. Több kihelyezett, vidéki tanfolyamot tartott és sokan képtelenek a szövegértésre, funkcionális analfabéták, ez megnehezíti az előírások elsajátítását. Szerinte nem a KRESZ ismeretével van a probléma, hanem a társadalom hozzáállásával, a kiskapuk keresésével, ami egy tanfolyammal nem változtatható meg. „A gyalogos az az autós, aki már talált parkolóhelyet. Ahogy kiszáll a járművéből már ugyanúgy nem törődik a szabályokkal, mint mások” – vélekedett. „Kíváncsi lennék arra, hogy azok közül, akik szabálytalanul kerékpároznak, hánynak van jogosítványa. Azt gondolom, hogy nagyon sok rendelkezik vele!” – így Hell Antalné.
A szabályok egyszerűsítése könnyebbé tenné azonban azt, hogy a KRESZ-t betartsák. A Golf Autósiskola munkatársa szerint ugyanis létezik egy társadalom által elfogadott közlekedési kultúra, amely néhol szigorúbb, néhol megengedőbb a hivatalosnál, ehhez lenne érdemes közelíteni az új szabályozást. Ő azonban a 2018-as választások előtt nem vár már módosítást, mert bármit is lépnek, biztos, hogy lesz valaki, aki elégedetlenkedik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.