Az ombudsman szerint az érintett intézmények mindennapi életét teljesen átható bizonytalanságot okoz a makói többcélú gyermekotthonnak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) és a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság közötti fenntartóváltása, illetve az erre vonatkozó jogi szabályozás hiánya - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hétfőn az MTI-vel.
Székely László
alapjogi biztos a hivatalhoz érkezett jelzés alapján indított vizsgálatot a makói többcélú gyermekotthon finanszírozási, ellátási, felügyeleti problémáival kapcsolatban, amelyek csak súlyosbodtak, amikor a 2015 augusztusában leégett szentesi gyermekotthonból a gyermekek egy részét Makóra helyezték. A helyszíni vizsgálat tapasztalatai és a bekért dokumentumok igazolták a panaszban foglaltakat. Az ombudsmani jelentés rögzíti, hogy a gyermekotthonban nem megoldott az illemhelyek nemenkénti elkülönítése, a csoportoknak nincs konyhájuk és a látogatók fogadására alkalmas helyiséget sem alakítottak ki - áll az összegzésben. Hozzátették, a mindennapi életvitelhez szükséges bútorok, berendezési tárgyak és eszközök rendkívül elhasználtak, nincsenek a szabadidő hasznos eltöltésére alkalmas játékok, könyvek és sporteszközök. Így a gyermekek nem motiváltak arra, hogy vigyázzanak a lakókörnyezetükre, szépítsék, otthonossá tegyék, a "semmittevés" pedig növeli közöttük az agressziót. Az alapjogi biztos megállapította: a gyermekotthon tárgyi feltételei alkalmatlanok a gyermekvédelmi gondoskodásban élők megfelelő szintű ellátására, ellehetetlenítik a csoportgazdálkodás rendeletben meghatározott pedagógiai célját, a helyzet sérti az érintett gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való jogát - írták. Kiemelték: az önkormányzattól és a jelenlegi fenntartó Kliktől kapott havi ellátmány a törvényben rögzített minimumösszeget meghaladta ugyan, de akadozva és késve érkezett, és ez jelentősen nehezítette, kiszámíthatatlanná tette a gyermekotthoni és a lakásotthoni csoportok étkeztetését. Emlékeztettek arra: a törvény lehetőséget ad a többcélú, ezen belül a közös igazgatású köznevelési intézményben gyermekvédelmi feladatok, valamint a többcélú gyermekvédelmi intézményekben elkülönített intézményegységként oktatási feladatok ellátására. Azonban a jogalkotó adós maradt a közös igazgatású intézmények szabályozásával, miközben a fenntartói jogok gyakorlására jogosult szervek éppen a többcélú intézmények profiltisztítását rendelték el. Székely László megállapította, hogy a vizsgált intézmény működésbeli rendellenessége visszavezethető a többcélú közös igazgatású köznevelési intézményeket érintő szabályozás hiányosságára. Álláspontja szerint további bizonytalanságot okozott, hogy meghatározták ugyan a gyermekotthon és lakásotthonok fenntartóváltását, de annak időpontját folyamatosan kitolták. Emiatt a jelenlegi fenntartó Klik szabadulni kívánt a gyermekotthonnal kapcsolatos feladatok ellátásától, és ez megjelent az otthon működési feltételeinek finanszírozásban, miközben a jövőbeli fenntartó, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság még nem gyakorolhatta a jogait. Az alapjogi biztos azt állapította meg, hogy ez a kötelező erővel bíró jogszabályokban meg nem jelenő, de az intézmények mindennapi életét teljesen átható bizonytalanság a jogbiztonság követelményének sérelmén túl a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott. Az ombudsman a szabályozási hiányosságok miatt Balog Zoltánnak, az emberi erőforrások miniszterének intézkedését kérte, a működési anomáliák megoldása érdekében pedig a Klik és a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság vezetőjéhez fordult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.