Változtatott az eddigi gyakorlaton a Szegedi Közlekedési Kft., ezentúl megúszhatja a pótdíjat az, aki egy betűt vagy számjegyet elír mobilparkoláskor, vagy ha ugyanabban a percben rendelte meg a szolgáltatást, mint amikor megkapta a mikuláscsomagot. Igaz, eljárási díjat ilyenkor is fizetnie kell a panaszosnak, de az töredéke a büntetésnek. Majó-Petri Zoltán ügyvezető arról tájékoztatott, hogy a békéltető testületek ide vonatkozó döntéseit vették alapul, a cél, hogy ésszerűen és egyben életszerűen rendezzék az ügyfélpanaszokat.
Az első negyedévben 8282 autós kapott mikuláscsomagot Szegeden, ezek közül 434-et töröltek a rendszerből, helyt adva az ügyfél bejelentésének – tudtuk meg
Majó-Petri Zoltántól
, az SZKT ügyvezetőjétől. Március végéig egyébként több mint 900 panasz érkezett a közlekedési társasághoz a fizetős parkolással kapcsolatban, vagyis átlagosan hetente több mint 70-en kifogásolják a kiszabott büntetést. Azért, hogy ezeket ésszerűen és egyben életszerűen kezeljék, több ponton is változtatott eddigi gyakorlatán a Szegedi Közlekedési Kft. Ezentúl például a pontatlanul elküldött sms-es parkoláskor vagy a parkolószelvény nem megfelelő érvényesítésekor kisebb büntetéssel megúszhatják az autósok. Azok pedig, akiknek gondot okoz a pótdíj befizetése, kérelemmel fordulhatnak az önkormányzati társasághoz, hogy részletekben rendezhessék azt.
Nemcsak az önkormányzati rendelet, hanem jogszabály is rendelkezik az úgynevezett türelmi időről. Majó-Petri Zoltán arról tájékoztatott, hogy 5 percig senki sem büntethető meg, ha fizető parkoló zónában áll meg. Ugyanennyi türelmi idő van akkor is, ha egy óránál rövidebb időre szóló parkolási jogosultságot vásárolt az ügyfél, ám amennyiben egyórás parkolójeggyel vagy annál többel rendelkezik, akkor már 15 percre növekszik a türelmi idő az érvényességi idő lejártától számítva. Az ügyvezető elmondta, sokszor felmerül kérdésként, hogy egy napon belül vajon mennyi mikuláscsomagot lehet begyűjteni, azaz mennyiszer szabható ki pótdíj. Amennyiben valaki ugyanazon a parkolóhelyen marad járművével, ahol megbüntették, akkor nem találhat másik piros csomagot a szélvédőjén, ám ha máshová parkol továbbra is díjfizetés nélkül, akkor újabb pótdíj szabható ki. Ennek oka, hogy az új helyszín egyben új parkolási jogviszonynak minősül. Gyakori panasz az SZKT ügyfélszolgálatán az is, hogy egyetlen karaktert, betűt vagy számot elgépeltek a mobilparkoláskor, így nem az adott járműre váltottak parkolási jogosultságot. Mostantól, ha az ügyfél ezt jelzi a társaságnak, akkor – a békéltető testületek gyakorlata alapján – kizárt az illető rosszhiszeműsége, és törölhető a pótdíj. Majó-Petri elmondta, hogy ezeknél az egykarakteres ügyeknél már él az új eljárásrend, vagyis annak, aki figyelmetlen volt az sms elküldésekor, a pótdíjat nem, hanem csak az úgynevezett eljárási díjat kell megfizetnie, ami nagyjából 1200 forint. Ugyancsak kérelmezheti az ügyfél a pótdíj törlését, ha ugyanabban a percben rendelte meg telefonon a szolgáltatást, amikor az ellenőr kiállította a büntetésről szóló felszólítást, de az eljárási díj ez esetben is fizetendő. Arra is volt már több példa, hogy a mozgáskorlátozott igazolvány nem volt látható helyen a járműben, és ezért kapott büntetést a tulajdonos. Az SZKT ügyvezetője elmondta, ilyen esetekben nincs lehetőség a pótdíj törlésére, ám amennyiben az illető kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a díjfizetés nélküli várakozás számára nem volt felróható, akkor a pótdíj legnagyobb fokú, vagyis 75%-os mérséklésére törekednek a jövőben. Ugyancsak csökkenhet a büntetés ezentúl olyan esetekben, ha nem megfelelően volt érvényesítve a parkolószelvény. Amennyiben a jegyet és az arról szóló nyugtát mellékeli a kérelméhez, ami alapján bizonyítható, hogy nem elkerülni akarta a díjfizetést, szintén mérsékelhető a pótdíj.
Érdemes a pótdíjat minél hamarabb befizetni,
szereplő adatok szerint például 6240 forint a pótdíj, ha valakit a legdrágább zöld zónában büntetnek meg, ám ha nem fizeti be 15 napon belül, akkor már 19.680-ra emelkedik az összeg. Fontos tudni, hogy azok, akik mikuláscsomagot kapnak, 8 napon belül panaszt, észrevételt tehetnek a társaságnál akár e-mailben is (
kozkapcs@szkt.hu
), de és részletfizetési kérelmet is benyújthatnak, amellyel kapcsolatban Majó-Petri Zoltán elmondta, ennek biztosítására az eljárás bármely szakaszában törekszik a Szegedi Közlekedési Kft.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.