Közélet

Oktatással és példamutatással a mélyszegénységből való kiemelkedésért

Oktatással és példamutatással a mélyszegénységből való kiemelkedésért

2016. május 16., hétfő
Oktatással és példamutatással a mélyszegénységből való kiemelkedésért
01

Mindig van kiút, a legmélyebb helyzetből is – ezt példázza Horváth József élettörténete, aki a karcagi romatelepről indult, most pedig rákkutatással foglalkozó doktorandusz. Vele is találkozhattak a Millenniumi Kávéházban az érdeklődők, ahol bemutatták a Komplex Instrukciós Programot is, amely a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásában nyújt segítséget.

„Hogyan segítheti az oktatás a mélyszegénységből való kiemelkedést?” – erre a kérdésre keresték a választ az Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület, az Elszalasztott 1000 év KHE és a Szegedi Cigány Nemzetiségi Önkormányzat közös rendezvényén a Millenniumi Kávéházban, ahol ismertették a Komplex Instrukciós Program tapasztalatait, illetve egy szegregátumból sikeresen kitörő fiatal rákkutató pozitív példáján keresztül mutatták be, miként segítheti az oktatás a mélyszegénységből való kiemelkedést, hogyan mutathatunk utat az oktatáson keresztül a szegregátumban élő és nehézsorsú gyermekek számára. A közönség két vendégelőadó előadását hallgathatta meg, melyeket rövid beszélgetés követett. Elsőként

Kovácsné Nagy Emese

mutatta be interaktív prezentációját a Komplex Instrukciós Programról (KIP), majd

Horváth József

rákkutató mondta el élettörténetét, az életének nehéz periódusait, és mesélte el a jelenlévő fiataloknak, hogy mi az, ami kitartásra sarkallta és hajtotta a céljai elérésében. Kovácsné Nagy Emese, a KIP módszere alapján működő helyőkereszttúri IV. Béla Általános Iskola www.hejokereszturiskola.hu igazgatója a program gyökereiről, sajátosságairól és eredményeiről beszélt. Az általános iskola diákjai nap, mint nap három faluból járnak be a tanítási órákra, státuszukat tekintve 74%-uk hátrányos helyzetű tanulónak minősül. „Fontos számomra az iskolán belüli méltányosság. Azt értem méltányosság alatt, hogy az iskolában az egyik gyermek ne legyen a másik gátja az előrehaladásban. Azt, hogy a diákok figyeljenek egymásra” – magyarázta. A fent leírt feltételek mellett alkalmazzák a KIP-et, amely amerikai gyökerekkel rendelkezik és egy olyan speciális kooperatív tanítási módszert takar, amely lehetővé teszi a tanárok számára a magas szintű csoportmunka szervezését olyan osztályokban, ahol a tanulók közötti tudásbeli különbség és kifejezőkészség tág határok között mozog. A módszer célja, hogy minden gyerek tudásszintje emelkedjen, és része legyen sikerélményben az osztálymunka során.

„Minden gyermek tehetséges valamilyen területen, a pedagógus feladata az, hogy ezt a területet megtalálva akár kreatív és innovatív feladatokkal tovább fejlessze a tanuló tudását.”

02

Egy ilyen tanítási órán különböző képességű és státuszú gyermekekből ötfős csoportokat képeznek, majd csoportfeladatokat és személyre szabott egyéni feladatokat is kapnak a diákok. A játékos és logikai feladatok alatt a gyerekek együttműködnek a megoldásban, majd az idő lejárta után beszámolnak eredményeikről és prezentálják megoldásaikat. A foglalkozásokon a különböző szerepek (kistanár, kommunikátor) folyamatosan rotálva vannak, így minden gyermek gyakorolhatja a különböző posztokat. „Talán a módszer eredményeiről is árulkodik, és óriási büszkeséggel tölt el engem, hogy immáron ötödik éve zsinórban az iskolánk tanulói közül kerül ki az a gyermek, aki Magyarországot képviseli az Ifjúsági és Gyermek Dámajáték Európa-bajnokságon” – szemléltette a KIP eredményességét. Az előadás végén a vendégek azt is megtudhatták, hogy Csongrád Megye különböző településein, immáron 8 általános iskolában tartanak Komplex Instrukciós Program által vezényelt tanítási órákat. Azonban a módszer átvétele önmagában nem elég, sokkal nehezebb hosszú távon és fenntartható módon beépíteni az iskolák oktatási rendszerébe.

A karcagi cigányteleptől az orvosi egyetemig

A rendezvény második előadója Horváth József volt, aki a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának biológus doktorandusza. A 28 éves József sztorija méltán példaértékű, roma gyerekként Karcagon látta meg a napvilágot és mélyszegény családi körülményekkel a háta mögött érte el azt, hogy mára szájüregi rákkutatással foglalkozhasson. „Már egészen korán kisgyermekként, 6-7 éves koromban rájöttem arra, ha én nem fogok tovább tanulni, és ha nem kezdem el tudatosan tervezni a jövőmet, akkor nem lesz esélyem a kitörésre” – fogalmazott. Véleménye szerint kulcsfontosságú minden ember élete során a hit és az, hogy merjünk nagyot álmodni. Romaként a társadalom rengeteg terében előítéletekkel és diszkriminációval találkozhatnak a cigány származású fiatalok, így jóval több küzdelem szükséges, hogy elismerjék a teljesítményüket, ezt ő is a saját bőrén tapasztalata meg. „Gyerekkoromban képzőművész akartam lenni, de lebeszéltek róla mivel nem lehet megélni belőle. Aztán közel kerültem a görög és római történelemhez és elhatároztam, hogy ügyvéd leszek. Szerettem volna segíteni azon cigány családoknak, amelyek felett igazságtalanul ítélkeznek és jogtalanul bíráskodnak. Majd egy váratlan eseményként tinédzserként Pécsről vissza kellett költöznöm Karcagra és így középiskolát kellett váltanom. Az új iskolában találkoztam azzal a tanárnővel, aki később a mentorom lett és neki köszönhetem, hogy közel kerültem a biológiához” – mondta el Horváth József. Miután elvégezte a biológiát a Debreceni Egyetem alapszakán, mesterképzés keretében szerzett molekuláris genetikus képesítést. Mivel mindig is érdekelték a genetikai eredetű betegségek, így a jövőbeni rákkutatás is, mint irány szinte adott volt számára. Amikor lehetőség nyílt, hogy bekapcsolódhasson egy a tanszékén folyó kutatásba élt a lehetőséggel, és most már harmadéves doktorandusz hallgatóként készül a tudományos fokozat megszerzésére. „Egy cseppet sem szégyellem származásomat. Nem csak egyszerűen ki kellett szakadnom, most már úgymond hídnak kell lennem a két réteg mind a többségi, mind a cigány társadalom között” – hangsúlyozta. Ő nemcsak a levegőbe beszél, komolyan veszi misszióját, példaképként járja az ország különböző településeit, iskolákba és börtönökbe is meginvitálják, hogy elmesélje szinte lehetetlennek tűnő sztoriját. Elért eredményeinek és társadalmi munkásságának köszönhetően tavaly elnyerte az év hétköznapi roma hősének járó

Aranypánt-díjat

, idén a szintén országos népszerűségű

Gergely Alexandra Emlékdíjat

.

„Mínusz kettőről indulunk cigányként! Nem elég bizonyítanunk, hogy jó szakemberek vagyunk és értünk valamihez, előbb arról kell meggyőzni a társadalmat, hogy tisztességesek és becsületesek vagyunk. Pont úgy, mint a többi állampolgár.”

A Millenniumi Kávéházban igen sokrétű közönség gyűlt össze, ugyanis a szakmai program és motivációs előadás egy térben és rendezvényen való megjelentetése egyszerre vonzott iskolaigazgatókat, pedagógusokat, hallgatókat, valamint egyszerre vonzotta a fiatal, mélyszegénységben érintett gyerekeket és segítőiket, illetve más érdeklődőket is. Így egy rendkívül diverz és integrált környezet részévé válhatott az, aki ellátogatott az előadásokra, és mindenki megtalálhatta a maga számára érdekes témakört és motivációt. A gyerekek az előadások közben az Elephant Studio közreműködésének köszönhetően kipróbálhatták a kamerázást és a fotózást is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.