Közélet

Tovább emelkedtek a távközlési szolgáltatások árai tavaly

Tovább emelkedtek a távközlési szolgáltatások árai tavaly

2016. április 30., szombat
Tovább emelkedtek a távközlési szolgáltatások árai tavaly

A hírközlési szolgáltatások (telefon- és internethasználat) lakossági árai 2009 óta fokozatosan emelkednek, 2015-ben 0,5 százalékkal kerültek többe az előző évhez képest, a tv-előfizetés pedig átlagosan 0,9 százalékkal volt drágább; mindeközben a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Statisztikai Magyarország című kiadványából.

A kábeltelevízió-előfizetések száma - 2010 kivételével - 2002 óta fokozatosan emelkedik, 2014-ben 2,4 százalékkal növekedett az előző évhez képest. 2014 végén rekordmértékű, 2,4 millió előfizetés volt, amiből több mint 40 százalék digitális és több mint 20 százalék IPTV-előfizetés. A kábeltelevízió-szolgáltatás piacán jelen lévő 183 vállalkozás 4,0 százalékkal több, 81 milliárd forint bevételt realizált az egy évvel korábbinál. A nagyszámú szolgáltató ellenére a piac erősen koncentrált, 5 céghez tartozott az ügyfelek és a díjbevétel több mint háromnegyede. Az internet-szolgáltatói piac koncentrációja is magas, 2015 végén az előfizetések 96 százaléka 10 céghez tartozott a mintegy 400 internet-szolgáltatással foglalkozó cég közül. Az internet-előfizetések száma 2015 végén 8,1 millió volt, ami 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál és csaknem két és félszerese a 2010-ben jegyzett előfizetéseknek. Az összes internet előfizetés 66,9 százaléka, 5,428 millió előfizetés mobilinternetre vonatkozott. Az internet-hozzáférési szolgáltatások révén befolyó nettó árbevétel ugyanakkor kevésbé követte az előfizetésekét, csupán 7,1 százalékkal nőtt, 182 milliárd forint lett, ennek hátterében változatlanul a folyamatos akciókkal és a díjak mérséklődésével jellemezhető éles verseny áll a KSH kiadvány szerint. Az internet-szolgáltatásokból származó árbevétel 39 százaléka mobilinternetes előfizetésekből származott, ami 9,9 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Mobiltelefonnal szinte minden háztartás rendelkezett 2015-ben: száz háztartásra 186 készülék jutott, ebből 177 saját, 9 céges tulajdonú volt, okostelefonból pedig átlagosan 53 darab jutott száz háztartásra. Ezzel szemben vezetékes telefonból 2015-ben átlagosan csak 47 jutott száz háztartásra. A mobiltelefon-előfizetések száma tavaly 0,6 százalékkal, 11,9 millióra növekedett az egy évvel korábbihoz képest, egyébként pedig 2010 óta 11,5-12,1 millió között ingadozik. 2015 végén száz lakosra 121 előfizetés jutott, közel négyszer annyi, mint vezetékes. A jelentés szerint a lakosságszámot meghaladó előfizetésszám főként a lakossági és az üzleti előfizetések párhuzamos használatából következik. A magyar mobiltelefon-előfizetések piaca uniós összehasonlításban koncentráltnak számít: 2013-ban az aktív SIM-kártyák 45 százaléka a piacvezető szolgáltatóhoz tartozott, ami a hetedik legmagasabb arány az uniós tagállamok rangsorában. 2012 óta a vezetékes hálózatból kiinduló hívások száma és időtartama egyaránt csökken, 2015-ben 10, illetve 4,7 százalékkal, a mobilhálózatból kiindulóké viszont az elmúlt három évben emelkedett tavaly 0,1, illetve 7,1 százalékkal. Az uniós szabályozás miatt csökkenő roamingdíjakkal összefüggésben egyúttal a mobilhálózatból indított - kis súllyal rendelkező - nemzetközi hívások száma és időtartama is nőtt, 12 és 19 százalékkal az utóbbi évben. A KSH kiadványból kiderült az is, hogy a VoIN-megoldások (internetalapú kommunikációs csatornák, mint például a Hangouts, a Skype vagy a Viber) egyre erősebben lépnek fel helyettesítőként az SMS-ekkel és az MMS-ekkel szemben. 2015-ben a felhasználók 3,7, illetve 11 százalékkal kevesebb szöveges üzenetet és képüzenetet küldtek az előző évhez képest. Az SMS-ek száma 2012 óta csökken. A VoIN-szolgáltatások terjedését nagyban segíti, hogy egyre többen rendelkeznek okostelefonnal és mobilinternettel. 2015-ben a 13 évnél idősebb népesség 41 százaléka használt valamilyen chat vagy telefonprogramot az egymás közötti kommunikációra, 32 százalék pedig telefonhívást is lebonyolított ezen alkalmazások segítségével. A lakosság túlnyomó többsége továbbra is az ingyenessége miatt veszi igénybe a VoIN-alkalmazásokat, a felhasználók csupán 5 százaléka fizetett használatukért.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.