Összesen 600 táblagépet kapott nyolc Csongrád megyei iskola, mely eszközökkel a hátrányos helyzetű fiatalok előtt is megnyílik a lehetőség a digitális felzárkózásra. A tabletek csak másodsorban infrastrukturális fejlesztések, elsősorban a kompetenciafejlesztés kulcsai - mondta Czunyiné Bertalan Judit a Hungi Vigadóba szervezett átadón.
Egy 21. századi iskolában a versenyképes tudás megszerzése, az ismeretek alkalmazhatósága az alapkövetelmények közé tartozik - hangsúlyozta
Czunyiné Bertalan Judit
digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos, aki szerint ebben játszhat fontos szerepet az a telekommunikációs cég, mely az egész országra kiterjedő programjának keretében táblagépeket adtak át nyolc Csongrád megyei iskolának. A magyarországi oktatás digitális átalakítására ösztönző, valamint a hátrányos helyzetű fiatalok digitális esélyegyenlőségét megteremtő programhoz csatlakozott az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a komplex instrukciós program (KIP) is. A digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, egy ilyen program akkor lehet gyümölcsöző, ha a pedagógusok nyitottak az innovációra, és a módszertan mögött figyelembe veszik a gyerekek igényeit is. Mint mondta, statisztikák szerint ma Magyarországon 22 ezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról. "Pontosan tudom, hogy nem informatikusokat fogunk képezni ennek a programnak a segítségével, hogy a cél az alapkészségek, a kulcskompetenciák megerősítése, és azt is tudom, hogy mi a módszertani tartalma a KIP-nek, de azt látnunk kell, hogy a munkaerőpiac, a technológia változása azt mutatja, hogy két évtizeden belül nem lesz olyan munka, ahol ne lenne szükség valamilyen szinten a digitális tudásra, az eszközök használatán túl ennek a világnak az intelligens használatára." Nincs idő várni - folytatta Czunyiné, aki szerint nem várakozó álláspontra kell helyezkedni, hanem kezdeményezőnek kell lenni az oktatás digitális átalakításának kérdésében.
Amit az iskolában elvárnak, az más, mint 10-15 évvel ezelőtt volt - ezt már
Pölöskei Gáborné
, a Klik elnöke tette hozzá. "Mást vár a gazdaság, mást vár a társadalom, egyszerűen olyan kompetenciákkal kellene felruháznunk a gyerekeket, melyekkel lehet, hogy mi sem rendelkezünk. Ez nehéz helyzet és kezelni kell. Ahhoz, hogy ennek megfeleljünk, lépni kell. Tanároknak, a környezetet megvalósító támogatóknak egyaránt, sok esetben másként is kell gondolkodni." Úgy fogalmazott, az iskolák digitalizálásának és felzárkóztatásának célja, hogy a gyerekek 21. századi oktatásban részesüljenek. Kitért arra is, az állami intézményrendszer fejlesztésének egyik hibája, hogy a szereplők külön modellekben gondolkodnak, melyek ha nem találkoznak, a rendszer szétesik. A KIP-módszerrel kapcsolatban megjegyezte, a módszertan akkor lehet hatékony, ha az iskolák meghatározzák, milyen eszközökre van szükségük a tanításhoz, a tanuláshoz.
Marchhart Pál
, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese közölte, a tavaly indult program első fázisában 25 - elsősorban hátrányos helyzetű térségben található - iskolában osztottak ki 1300 táblagépet. Ezzel körülbelül 6400 gyereket és 700 pedagógust érnek el. A cég finanszírozza a diákok és tanárok internetbiztonsági oktatását is. A program célja kettős. Egyrészt az eszközök kiosztásától azt remélik, hogy fejleszti az iskolások digitális kompetenciáját és ezáltal a tanulmányi eredményét, emellett szeretnék megismertetni minél több pedagógussal a Stanford Egyetemen kifejlesztett, csoportmunka-szervezésen alapuló tanítási módszert, amelyet a hejőkeresztúri iskola vezetett be 2001-ben komplex instrukciós program néven.
Kovácsné Nagy Emese
, a Komplex Instrukciós Program vezetője számolt be a komplex instrukciós program lényegéről. Elmondta, a gyerekek minden hatodik tanítási órán találkoznak a 45 perces csoportos és az ahhoz kapcsolódó egyéni feladatokkal, melyeket képességeikhez mérten végeznek. Pedagógusoktól és diákoktól egyaránt pozitív visszajelzések érkeznek hozzájuk, hiszen a tanórákon kevésbé jól teljesítő tanulóknak is sikerélményeik vannak, köszönhetően a kiscsoportos produktumoknak. A program vezetője ismertette, 10 évig csak a hejőkeresztúri iskolában alkalmazták a komplex instrukciós módszertant, 2010-től pedig más iskolák is átvették. Sikerült elérniük, hogy a hátrányos helyzetű térségekben nevelkedő gyerekek is komolyan vegyék a továbbtanulást. A pedagógusokra vonatkozóan megjegyezte, a tanárok 30 órás tréningeken vesznek részt, itt sajátítják el a módszertant. Bár sokan eleinte szkeptikusan állnak a KIP-módszerhez, az eredmények mégis magukért beszélnek. Kovácsné Nagy Emese bejelentette, jelenleg is fut nyelvi tananyagfejlesztésük, mellyel 10-14 éveseknek szeretnék megkönnyíteni az idegennyelv-tanulást.
"Minden módszer annyit ér, amennyit a gyakorlatban hasznosítani lehet belőle" - élt a régi mondással
Kakas Béla
, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke, ami a sajátos nevelést-oktatást igénylő gyerekek számára indított KIP-re nagyon is igaz. "Csongrád megye és pedagógusaink eddig is komoly sikereket tudtak felmutatni a kiemelt, egyénre szabott fejlesztés terén. Most azonban lehetőség nyílik arra, hogy még egyet léphessünk előre. A tavalyi évben a kormányzat részéről felkérést kaptunk egy szakmai programban történő részvételre, melynek eredményeként létrehozhattuk a Csongrád Megyei Koordinációs Kompetencia Központ beruházásunkat" - jelentette be nagy örömmel a Belvedere-palotában kialakított központ kiépítését, ahol 245 pedagógus felkészítése és továbbképzése történik majd. http://www.youtube.com/watch?v=W0Ait6_-soM "Az oktatás digitális átalakításának szándéka megegyezik a magyar oktatásügy célkitűzéseivel" - emelte ki
B. Nagy László
, Csongrád megyei fejlesztési biztos, aki azt is elmondta, 2014-ben kezdődött meg az együttműködés az iskolák oktatási eszközeiről és programfejlesztéséről. Emlékeztetett, a több mint 200 oktató mellett 2539 tanuló vesz részt a digitális iskola kezdeményezésben. A köszöntőbeszédeket követően mind a nyolc Csongrád megyei iskola igazgatója, valamint néhány tanulója átvehette a táblagépeket.
Összesen 600 táblagépet kapott nyolc Csongrád megyei iskola, mely eszközökkel a hátrányos helyzetű fiatalok előtt is megnyílik a lehetőség a digitális felzárkózásra.http://szegedma.hu/?p=620694
Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. március 23.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.