Közélet

Meddig kell várnunk a környezetkímélő aszfaltozásra? – interjú Lehel Zoltánnal

Meddig kell várnunk a környezetkímélő aszfaltozásra? – interjú Lehel Zoltánnal

2016. február 23., kedd
Meddig kell várnunk a környezetkímélő aszfaltozásra? – interjú Lehel Zoltánnal
lehel_zoltan

A technológia évek óta adott hozzá, a Duna Aszfalt már 2009-ben behozta az országba a LEA (Low Energy Asphalt) licencét, és 2014 óta két keverőtelepén is képes az előállítására. Tavalyelőtt a megfelelő jogi háttér is megszületett az energiafelhasználást és a széndioxid kibocsájtást is felére csökkentő, jobban szállítható és az egészséget is kímélő aszfalthoz. Hogy miért nem épülnek ilyen magyar utak, arról Lehel Zoltánnal, a Duna Aszfalt innovációs főmérnökével beszélgettünk.

Így működik a zöld aszfalt - szakmai elemzés

„A LEA hazai megjelenése lapvetően az útépítések megrendelőitől, vagyis az állami cégektől, mint például a NIF és a Magyar Közút, továbbá az önkormányzatoktól függ. Nem rajtunk múlik, mi készen állunk rá” – összegzi a lényeget

Lehel Zoltán

. A hazai mélyépítés meghatározó szereplője 2009-ben a francia EIFFAGE-csoporttal kötött megállapodás alapján lett a LEA kizárólagos magyarországi alkalmazója. „2011-ben a dunaharaszti, 2014-ben a lakiteleki keverőtelepünkön is kiépítettük a LEA-hoz szükséges műszaki fejlesztést, így a jelenlegi tíz telepünkből kettő tudná kiszolgálni a LEA rendszert abban az esetben, ha lenne rá igény.” A kereslet hiányát jelzi, hogy a cég eddig mindössze egy 8 km-es referenciamunkát készített az 53-as úton Soltnál, illetve Tiszakécskén öt, Kecskeméten három utcát. Ezzel a közbeszerzési eljárásnál szükséges referenciaigazolása adott. A kapacitásbővítésnél a Duna Aszfalt a „two in one” elvet követte, így a két új aszfaltkeverő a LEA mellett normál és újrahasznosított aszfalt gyártásra is alkalmassá vált, az utóbbival pedig egy év alatt megtérült a több tízmilliós beruházás. A cég tehát nincs ráutalva a LEA minél gyorsabb terjedésére, ezzel együtt a környezettudatosság térnyerése miatt továbbra is komoly lehetőséget lát benne.

aszfa4

„Előbb-utóbb eljutunk odáig, hogy a környezet, vagyis az unokáink jövője is szempont legyen” – fogalmaz a cégnél szóvivői szerepet is betöltő Lehel Zoltán. Ennek fő eszközeként a zöld közbeszerzést jelöli meg, amely során az ajánlatkérő a környezetre kisebb hatást gyakorló megoldásokat preferálja, vagy legalábbis szempontként jelöli meg a környezeti hatást a pályázatoknál. A szakember hangsúlyozza, ez nem jelente számukra versenyelőnyt (kizárólagosságot), hiszen rajtuk kívül számos magyar cég rendelkezik hasonló technológiával. A LEA ugyanis csak egyike az úgynevezett csökkentett hőmérsékletű (WMA) aszfaltoknak, és más WMA-eljárásokra más hazai cégek is képesek. A folyamatok iránya megfelelőnek tűnik, hiszen 2014 szeptemberében elkészült a hazai szabályozás, azóta adott a WMA-aszfaltok használatához szükséges műszaki előírás. Ráadásul a közbeszerzési törvény 2015-ös módosítása már több szempontot is megenged az ár mellett, így akár a környezeti hatás is választható a megrendelő által. „Tehát a szénlábnyom, a széndioxid kibocsájtás és az energiafelhasználás is lehetne szempont.” A környezettudatosságot kiemelten kezelő cég főmérnöke

Áder János

köztársasági elnök zöld szerepvállalását is biztató jelnek látja. Emellett biztosra veszi, hogy az Európai Unió (melynek több országában is jelentősen elterjedt a WMA) szabályozásának szigorodása is ebbe az irányba fog hatni, ahogy azt például az új házak egyre szigorodó energetikai előírásainál is láthatjuk. Hogy miért érné meg a LEA használata, arra a beruházás költségei helyett inkább a makrogazdasági szint adja meg a választ. „Bizonyos szinten költséget is csökkent, de van, ami miatt többe kerül: van például olyan ’kegyszer’, amit hozzá kell keverni. Így alapvetően normál árban vagy picit alatta tudunk kínálni a LEA-val készült aszfaltot.” A haszon mégis tetten érhető, hiszen az eljárással 50 százalékkal csökken az aszfaltgyártás energiafelhasználása, legalább ennyivel a szénmonoxid-kibocsájtás, a felszabaduló kibocsájtási kvótát pedig az állam el tudja adni. Kiszámolták, egy 581 méter hosszú (20 cm vastag, 6,5 m széles) út felújítása esetén 1 tonna szén-dioxid kibocsájtást spórolnak a LEA-val, ami 1 karbon kredit nyereséget jelent Magyarországnak.

lea_masolata

A közvetlen költségek helyett tehát igazából a környezeti szempontok a döntőek, és az hogy mikortól válik ez fontossá a döntéshozóknak. „Mi erre csak annyiban lehetünk hatással, hogy jelezzük, megvan hozzá a kapacitásunk, és reklámozzuk az eljárást. Ennek példája volt egy 2014-es nyílt útépítő nap a Duna Aszfalt szervezésében, sok szakújságíróval, televíziós megjelenéssel. Nagy visszhangja volt, de végül nem lett konkrét eredménye.” Ezzel együtt Lehel Zoltán hisz a kommunikáció hatásában, és ebben a szakma szerepét is fontosnak tartja. „Épp most voltam a mérnöki kamara egyik kötelező oktatásán, és jó volt hallani, hogy az egyik előadáson a WMA aszfaltokat, és külön a LEA-t is dicsérték, természetesen cégnév nélkül. A szakmának megvannak az eszközei a nyomásgyakorlásra, és nem is a LEA-t kiemelve, hanem egyáltalán a WMA aszfaltok szerepét hangsúlyozva.” Abba belegondolva, hogy a magyar kormány nemrég hirdetett 401 milliárdos ötéves útfejlesztési programot, a LEA és a WMA szerepe felértékelődhet. Lehel Zoltán rábólint a felvetésre: „Ezeknek a megoldásoknak abszolút lenne helye a projektben, és ekkora volumennél elég nagy hatása is lenne.” Az útépítő beruházásoknál a fentieken túl van egy további előnye a LEA-nak, a megnövekedett szállítási távolság. „Ez nálunk 2 óra, ezalatt az aszfalt leérhet Kecskemétre vagy akár Szegedig. Ennyi ideig beépíthető állapotban van, hiszen a LEA esetében 70, de még 60 fokon is tudtunk már megfelelő minőséget előállítani. Ezzel szemben a hagyományos aszfaltot csak magasabb hőmérsékleten tudják bedolgozni, és csak 50 és 80 km közötti a szállítási távolsága.” Ráadásul a LEA a bedolgozás során nem gőzölög, ami által sokkal kedvezőbb munkakörülményeket teremt. Mindez annak köszönhető, hogy a LEA az amúgy eleve alacsony hőmérsékletű WMA aszfaltok közül a legalacsonyabb hőfokon gyártható. „A 2014 szeptemberében született magyar útügyi műszaki előírás szerint a WMA 105 és 130 fok közé van belőve. A leírás ugyanakkor egy megcsillagozással beleveszi listába a 95-98 gyártási hőmérsékletű LEA-t, tehát ezt is WMA-nak tekintik.”

Hegedűs Gergely

magyarepitok.hu

Így működik a zöld aszfalt - szakmai elemzés.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=612003

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. február 23.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.