Közélet

Takács Szabolcs: Magyarország Kelet-Közép-Európában más országoknál előbbre tart a holokauszt oktatásában

Takács Szabolcs: Magyarország Kelet-Közép-Európában más országoknál előbbre tart a holokauszt oktatásában

2016. január 29., péntek
Takács Szabolcs: Magyarország Kelet-Közép-Európában más országoknál előbbre tart a holokauszt oktatásában

A holokausztra emlékező ENSZ-rendezvénysorozat zárónapján a világszervezet New York-i székházában panelbeszélgetést tartottak a holokauszt-oktatás helyzetéről és jövőjéről. A beszélgetés előadója Takács Szabolcs, a Miniszterelnökség uniós ügyekért felelős államtitkára volt, aki beszédében a magyarországi helyzetre is kitért.

A tanácskozáson akadémiai intézetek és nemzetközi szervezetek képviselői, kutatók, oktatók és holokauszttal kapcsolatos könyvek szerzői vizsgálták meg a holokauszt kutatásának és oktatásának jelenlegi kihívásait, azt, hogyan lehetne kiterjeszteni a tanárképzést világszerte.

Takács Szabolcs

, aki egyúttal a Nemzetközi Holokauszt-emlékezési Szövetség (IHRA) soros elnöke is, mint az MTI-nek telefonon elmondta, előadásában szólt általános kérdésekről és a magyarországi helyzetről is. Általános kérdésekről szólva kifejtette, hogy a holokauszt európai kérdés, de Európában mind a mai napig jelen van az antiszemitizmus, sőt, a kontinensen erősödő antiszemitizmusnak tanúja a világ. Megítélése szerint Európa nyugati felén más jellegű az antiszemitizmus, mint Kelet-Közép-Európában. Nyugat-Európában ugyanis egyrészt az iszlám radikalizmushoz kötődik, másrészt pedig a radikális baloldali pártok és mozgalmak erőteljes Izrael-bírálatához. Ezzel szemben - fejtette ki az MTI-nek az államtitkár - Kelet-Közép-Európában az úgynevezett régi típusú antiszemitizmus tapasztalható. A "mi a teendő?"-kérdésre Takács Szabolcs ismételten az oktatás fontosságát hangsúlyozta. A jelenség orvoslásához és megszüntetéséhez szerinte az oktatáson keresztül vezet az út: meg kell ismerni az antiszemitizmus okait, mindazt, ami a holokauszthoz vezetett, ehhez pedig ismeretekre és oktatásra, új oktatási módszerekre van szükség. Kivált a fiatal korosztályoknál tapasztalható nagy ismerethiány - emelte ki -, és ezzel kapcsolatban Svédországot hozta fel példaként, ahol a kilencvenes évek végén végzett felmérések szerint az ifjabb nemzedékek alig tudtak valamit a holokausztról, és ez is vezetett az IHRA megalakulásához. Fontos - tette hozzá -, hogy olyan oktatási módszereket dolgozzanak ki a szakemberek, amelyekkel felkelthetik a fiatalok érdeklődését. Ez azért különösen lényeges kérdés, mert a holokauszt nem a zsidó közösségek, hanem az európai társadalmak ügye - jelentette ki. Az új módszerek kidolgozása azonban nem volt témája a mostani panelbeszélgetésnek, előadása után ugyanis a résztvevők inkább általános tapasztalataikról számoltak be, s annak fontosságáról cseréltek eszmét, hogy hogyan tudják továbbadni tapasztalataikat a politikusoknak - mondta. Magyarországról szólva előadásában az államtitkár megemlítette: az antiszemitizmusról szóló közbeszéd csupán huszonöt évvel ezelőtt, a rendszerváltozáskor kezdődött el, hiszen korábban a vasfüggöny mögötti országokban, így Magyarországon is, eltorzították a történelmi valóságot. Kiemelte, hogy a magyar kormány zéró toleranciát hirdet az antiszemitizmus ellen, s ezt támasztja alá az is, hogy a holokauszt-oktatás a nemzeti alaptanterv része, az erről szóló döntés az első Orbán-kormány idején (1998-2002) született meg - fejtette ki. Tavaly a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen is a diploma megszerzésének feltétele lett a holokausztról szóló tananyag kötelező elsajátítása - tette hozzá. E tekintetben, mint mondta, Magyarország előbbre tart a többi kelet-közép-európai államnál: hazánkban ugyanis sokkal korábban került a holokauszt témája a tantervbe, és sokkal mélyebben tárgyalják a tankönyvek is. Az ENSZ-székházban tartott beszélgetésen Takács Szabolcs kifejtette azt is: Magyarországon virágzik a zsidó közösségek kulturális élete. Rendszeresek a zsidó kulturális fesztiválok, a kormányzat anyagilag támogatta zsinagógák felújítását és elhagyott zsidó temetők rendbehozatalát. Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy vajon a mostani tanácskozás tapasztalatainak lesz-e konkrét hatásuk a magyarországi oktatásban, az államtitkár igennel válaszolt. Hozzátette, hogy a nemzeti alaptanterv fejlesztéséért felelős szakemberek egyébként is együttműködnek a holokauszt oktatásának ügyében például az ENSZ-szel, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezettel, valamint külföldi egyetemekkel, elsősorban az oktatási és tanárképzési programokat illetően. Az államtitkár a csütörtöki konferencia tapasztalataira utalva fontosnak nevezte, hogy a holokauszt-oktatással kapcsolatos információk, elképzelések, tervek mindenütt eljussanak a politikusokhoz is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.