Az éjszakai mínuszok reggelre ledermesztik a dízeles kocsit, egy motorblokkban okozott fagyás pedig akár százezres kárt is okozhat. A szabadban hagyott autókat télen megviselhetik a nagy mínuszok, szakértőt kérdeztünk, hogyan óvjuk meg gépjárművünket.
Ugyan a november és december jóval enyhébb volt a megszokottnál, úgy tűnik, január közepétől jön majd a feketeleves. A fűtött szobában hajlamosak vagyunk megfeledkezni a szabad ég alatt hagyott járművünkről, melyben egy éjszakai fagy akár százezres károkat is okozhat. Szakértők véleményét kértük ki, hogyan őrizzük meg járművünk egészségét télen is.
Kis Zoltán
szegedi autószerelő szerint főként a dízeles autóknál okoz problémát a nagy hideg. “A fagyos akkumulátor miatt hosszas önindítózással próbálják feléleszteni a járművet, ez azonban tönkreteheti az önindítót is. Érdemes ilyenkor szakemberhez fordulni, mert van, hogy csak hatványozzuk a problémákat, és az sokba kerülhet a végén” – teszi hozzá a szakember. Ha nem indul a jármű, néha csak a "bikázás" segít, melyben egy másik autó akkumulátoráról izzítják be a járművet. A szélvédőmosó és a hűtővíz "tűrőképességéről" szakember győződhet meg - mínusz húsz fok alatt már a fagyálló sem biztos, hogy megvédi autónkat. A motorblokkban megfagyott víz repedéseket okoz, cseréje akár a százezer forintot is meghaladhatja. Ilyen hőmérsékletnél a behúzva hagyott kézifék is megdermedhet.
"A mai, modern autóknál már kevés lehetőség van otthoni bütykölésre, a kocsi vagy elindul reggel, vagy el kell vinni szerelőhöz. A korszerű dízelautók már a hideget is jobban bírják, de a jeges időben 60%-ra zuhanhat vissza a kapacitása, ez pedig az elektronikát is megviseli" – mondta
Karácsonyi Sándor
, egy másik Csongrád megyei autószerelő, hozzátéve: azért mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük a bajt. Induláskor a világítást, belső fűtést és páramentesítőt magunk is ellenőrizhetjük, majd beindítást követően, kis járatás után közepes terhelésből a legideálisabb elindulni. Ha nagy hidegre számítunk, nem árt a kocsit garázsba, vagy némileg védett helyre tenni, amennyiben ez nem megoldható, úgy a szélvédő letakarásával megakadályozható a jégvirágok kinyílása az üvegen. Abban az esetben, ha mégis lefagyna, a jégkaparó helyett langyos (és nem forró, hiszen a hirtelen hőmérséklet-változás megrepesztheti az üveget) vízzel a legjobb megtisztítani, ilyen módon nem kaparjuk össze az üveg felületét. Télen ne hagyjuk otthon a téli guminkat, és a megváltozott körülmények miatt különös tekintettel legyünk a világítás megfelelő működésére is. Amennyiben elakadnánk, nem árt ha van nálunk hólapát, meleg takaró, folyadék és egy feltöltött mobiltelefon, mellyel segítséget hívhatunk.
Miközben nagy zimankó idején az ember is kevésbé száll ki szívesen a takaró alól, az autók is nehezebben indulnak el - néhány hasznos tanácsért KLIKK: http://szegedma.hu/?p=262033
Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. január 15.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.