Közélet

Hét-nyolcmilliárd forint jut Szegeden közlekedési fejlesztésekre a következő években

Hét-nyolcmilliárd forint jut Szegeden közlekedési fejlesztésekre a következő években

2015. szeptember 30., szerda
Hét-nyolcmilliárd forint jut Szegeden közlekedési fejlesztésekre a következő években
elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj01kf

A megmaradt KÖZOP-forrásokból elsősorban kevésbé látványos fejlesztések készültek. A város készül a 2013-ban elkezdődött fejlesztési ciklusra, terveik már vannak.

„A közlekedési nagyprojekt zárórendezvényét 2014 szeptemberében tartották meg, azonban ezzel nem zárult le minden fejlesztés, így idén is sok aprósággal tudtunk elkészülni” – mondta

Németh Zoltán Ádám

, Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektigazgatója. Szeged minisztériumi javaslatra mintegy 400 millió forintnyi KÖZOP-forrás maradékot kapott, amelyből elsősorban az üzembiztonság növelésére, illetve az utasok kényelmének fokozására költöttek. Ezek a 2007 és 2013 közötti fejlesztési pénzekből maradtak, amelyeket ez év végéig lehetett elkölteni a vonatkozó uniós szabályozások miatt.

A jövő hónapban fejeződnek be az utolsó munkálatok

„A projekt megtakarított pénzforrásainak felhasználásával tavaly ősszel padokat, esőbeállókat telepítettek és járdát építettek a 2-es villamosvonal Európa ligeti végállomásánál. 2015 áprilisában beszerzésre került az SZKT részére egy sínvályú takarítógép, valamint májusban elkészült a Csongrádi sugárút és a Makkosházi körúti csomópontban a felsővezeték rekonstrukciója, júniusban pedig a 4-es villamosvonal József Attila sugárúti megállóiban a térvilágítás kiépítése” – nyilatkozta a projektigazgató. „2015 februárjában a szegedi közgyűlés, 2015. április 30-án a kormány is jóváhagyta a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházásait 370 millió forint értékben” – mondta a sajtóképviselőinek Németh.

elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj03kf

Az áramellátás biztonságát növelő elektromos tápkábel fektetése és a közlekedési biztonságot fokozó trolibusz felsővezeték váltók automata állítási rendszerének kiépítése idén szeptemberben zárult le. Beszereztek az SZKT részére jármű- és pályafenntartást segítő gépeket, ezek közé tartoznak a vágányfenntartó kisgépek, egy elektromos targonca, egy sín- és kerékprofil mérő, a sínkenő berendezések, továbbá a hidraulikus villamos-járműemelő eszközök. A négy sínkenő berendezés segítségével kevésbé fognak csikorogni a 2-es villamos kerekei az Európa Ligetnél, a kerékprofil mérővel pedig látható, hogy milyen mértékben kopnak a PESA villamosok kerekei. Az utolsó két beruházásnak október 30-ig kell elkészülnie: a 4-es villamos vonal Dugonics tér – Vám tér közötti szakaszán vágányfoglaltság jelző berendezés kiépítésének és telepítésének, valamint a 4-es és 3-as villamos 3 kitérőjében pedig váltók váltófűtéssel való felszerelésének. A feladatok végleges lezárulását követő elszámolást november harmincadikai határidővel kell elkészíteniük. „Az eredetileg 110 millió eurós tömegközlekedési nagyprojekt megtakarításaiból vettünk a tervezetthez képest hárommal több trolibuszt. A mostani fejlesztések kevésbé látványosak, de hasznosak, például a Makkosházi körút – Csongrádi sgt. kereszteződésben kiépült fejlesztés gyorsabbá teszi a trolibuszokat” – vette át a szót

Nagy Sándor

városfejlesztési alpolgármester, majd áttért a következő uniós ciklus beruházásaira.

Kevesebb pénz jut a kötöttpályás fejlesztésre

A 2013-ban kezdődött fejlesztési ciklusból már két év eltelt, itt másra helyezik a hangsúlyokat, mint az előzőben. A közlekedésfejlesztés esetében fontosnak tartotta kiemelni Nagy, hogy a KÖZOP helyett már IKOP van, ahol a korábbiakhoz képest körülbelül a felére csökkent a felhasználható összeg, ami elsősorban kötöttpályás – trolibusz, villamos – fejlesztésekre fordítható. „A város még nem mondott le a déli Tisza-híd tervéről, amely egy vegyes közúti és kötöttpályás híd lenne, autóúttal, valamint vasúttal. Tudomásunk szerint egyelőre még nincs arról döntés, hogy átcsoportosították volna azt a 15,5 milliárd forintot, amit az IKOP-os indikatív lista tartalmazott, igaz, a másik oldalról sem tudunk, azaz arról, hogy hozzátették a hasonló mennyiségű többletforrást” – mondta a rég várt harmadik hídról az alpolgármester.

elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj05kf

„A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programhoz tartoznak további források, itt nagyobb a mozgástere a városnak, s viszonylag jól láttuk előre, hogy milyen fejlesztésekre lesz lehetőség. Még nem látunk tisztán ez ügyben sem, de tervezeteink már vannak, ezeket a kormány a nyáron elfogadta” – mondta Nagy Sándor. 34 milliárd forintból mintegy 4 milliárdot költenek közlekedésfejlesztésre, ez alatt a közúti és kerékpáros projekteket értik. A gazdasági célú útfejlesztésekhez tartozik, hogy a Vértói út meghosszabbításával az ELI vezető utat „normálisan” kiépítik a kerékpárúttal együtt. A Kollégiumi utat szintén fejlesztené, ettől azt várják, hogy további cégek fognak a környékére telepedni. Kerékpárosokat érintő fejlesztéseket is terveznek, miután az Oskola utca és a Belvárosi híd útjai telítettek a biciklisek szempontjából, itt szeretnének kapacitásnövelést elérni. A József Attila sugárút kerékpárútja részben nincs kiépítve, ezt be akarják fejezni. Átalakítanák a Dugonics tér és az SZTK közötti szakaszát a Tisza Lajos körútnak, biztonságosabbá téve azt a bicikliseknek. „Újra kell tervezni a Sándorfalva felé vezető kerékpárutat, ebben úgy tűnik a megye is partner” – vélekedett az alpolgármester, aki ezt nemcsak a kisváros, hanem Ópusztaszer elérése miatt is fontosnak tartja. A Tisza Lajos körút – Felső Tisza-part csomópontra készült terv, amely előnyben részesítené a tömegközlekedési eszközöket, s a kerékpárosok is viszonylag biztonságosan haladhatnak át a körforgalmon. A közlekedési projektekre mintegy 7-8 milliárd forint áll rendelkezésre a következő években. Nagy Sándor kiemelte, a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről komoly együttműködést tapasztaltak, habár még nem sikerült minden gondot megoldaniuk.

A megmaradt EU-s forrásokból elsősorban kevésbé látványos fejlesztések készültek. A város tervekkel készül a 2013-ban elkezdődött fejlesztési ciklusra.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=575865

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. szeptember 30.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.