Közélet

Növekvő bevételek, kevés szakember - Az építőipari konjunktúra felmérés összefoglalója

Növekvő bevételek, kevés szakember - Az építőipari konjunktúra felmérés összefoglalója

2015. július 15., szerda
Növekvő bevételek, kevés szakember - Az építőipari konjunktúra felmérés összefoglalója
REGON_budapesti_iroda

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 400 céget megkeresve felmérte, hogy 2015 első félévében a vállalkozások hogyan értékelik helyzetüket, illetve milyen várakozásokkal tekintenek a következő időszakra.

Az árbevétel alakulására vonatkozó válaszok azt mutatják, hogy az építőipari cégek felénél az értékesítés nettó árbevétele 2015. I. félévben növekedett, de árbevétel-arányos jövedelmezőségük a válaszadók közel felénél így is 3% alatti. Várakozásaik szerint azonban árbevétel-arányos jövedelmezőségük a következő időszakban javulni fog. A vállalkozások szerződéseik összetételét tekintve elmondható, hogy a magánrendelések aránya enyhén növekedett a korábbi felmérésekhez képest. Várakozásaik szerint - mindössze egyharmaduknál - a szerződésállomány a következő félévben szinten marad, esetleg enyhén növekedni fog, azonban még ezzel együtt is közel minden második cégnél a kapacitáskihasználtság 50% körül marad. Összességében az építési vállalkozások szerződésállományának további csökkenésére kell számítani az év hátralévő részében. A korábbi években az építőipar alacsony termelési szintje miatt szakemberhiányról nem számoltak be, azonban a piac élénkülése felszínre hozza ezt a problémát. Így elsősorban szárazépítő, ács, bádogos, kőműves villanyszerelő szakmákban szenvednek hiányt a válaszadó cégek. A szakember-utánpótlás problémája mellett az élőmunkához kötődő magas adó- és társadalombiztosítási terheket a válaszadók fele jelölte meg úgy, mint az üzleti tevékenységüket nehezítő tényezőt. A gazdasági szabályozás sűrű változása minden harmadik vállalkozásnál okoz nehézséget. A cégek tapasztalata szerint ezt tetézi, hogy az adminisztrációs terhek az utóbbi időszakban emelkedtek. Ilyen teherként említették az ÁFA-bevallások növekvő adatigényét - mely a 2 millió forint feletti ÁFA-t tartalmazó számlák részletes adatszolgáltatására irányul -, az EKÁER bevezetését, az elektronikus építési napló vezetését, valamint a szakhatósági egyeztetések körülményességét. Az új Közbeszerzési Törvény ősszel hatályba lépő módosításai, valamint a kormányzat építésügyet is érintő szabályozási szándékának köszönhetően várhatóan ezek az akadályok a jövőben – a cégek várakozásai szerint - csökkenni fognak.

kilatas

A megrendelők késedelmes fizetése is jelentősen hátráltatja a vállalkozások zökkenőmentes üzletvitelét, ami a kintlévőségek kiemelt kezelését indokolja. A cégeknél a kiszámlázott árbevételnek átlagosan 20%-a szerepel a kintlévőségek között, ezek zömében behajthatónak vannak minősítve. Az ebből is fakadó financiális problémák ellensúlyozására a jövőben is külső források bevonására van szükség, mely főleg folyószámlahitel formájában testesül meg. A vállalkozások a jövőben is igénybe kívánják venni a Széchenyi Kártya Hitelprogram, az MNB Növekedési Hitelprogram lehetőségeit is. A válaszadók átlagosan 5%-os béremelésről számoltak be az idei évre vonatkozóan, mellyel együtt az ágazati átlagbér így is a nemzetgazdasági átlag alatt marad. Az élőmunka költsége jelentősen nőtt, a termelés növekedésében bízva, a vállalkozások harmada a jövőben a létszám növelésével is számol. A magasabb színvonalú szolgáltatás elérése érdekében a cégek kétharmada folyamatosan képzésben, továbbképzésben részesíti mind munkavállalóit, mind menedzsment tagjait. A kérdőívben kitértünk az e-építési napló vezetésére is. A válaszokból tükröződik, hogy a naplóvezetés két év után sem megy zökkenőmentesen. Legfontosabb előnyként fogalmazták meg, hogy az e-napló vezetése óta a beruházások jobban nyomon követhetők, azok adatai egy helyen megtalálhatók. Ezzel szemben hangsúlyozták, hogy nagyon bonyolult a napló felépítése. Mivel a lezárt naplók is látszódnak a folyamatban lévő munkák között, ezért nehéz keresni a sok napló között, konzorciumot pedig nem tud kezelni a rendszer. A megrendelők teljesen felkészületlenek az elektronikus napló vezetéséből adódó feladataik ellátására. Megemlítették még a bejegyzésre vonatkozó időkorlát szűkösségét, valamint a javítási lehetőség hiányát, nehézkességét. 50 millió Ft értékhatár alatt mindenképp egyszerűsíteni indokolt a naplót, hogy a mikro- és kisvállalkozók jobban meg tudjanak felelni a naplóvezetési, ésszerű elvárásoknak.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.