Végre átadásra kerül az M43-as autópálya! Ennek a több szakaszból álló, lassan 7 éve épülő autópálya szakasznak az átadása a hazai mélyépítőipari ágazat számára egy igazán nagy megpróbáltatást jelentett - adta hírül a bacsmegye.hu.
Mint azt a
, csak kevesen tudják például, hogy 2009-ben az M43-as első 67 milliárdért épített, négy részből álló szakaszából, hármat a Tisza-Makó Konzorcium tagjaként a Duna Aszfalt-Vegyépszer-Mahid összefogás nyert el eredetileg, de azokban a zavaros időkben, mondhatni kigolyózták őket a multik. Persze később már nem sokra mentek azzal, hogy KDB (Közbeszerzési Döntő Bizottság) is nekik adott igazat... Végtére is az M43-as autópálya első kivitelezői szerződésének az aláírására 2009. január 15-én került sor, amivel elkezdődött az M5 autópályától Makó elkerülésével a nagylaki országhatárig tartó pályaszakasz építése ahol az út találkozik a romániai A1-as autópályával, így a jövőben Aradig autópályán közlekedhetünk. A maga nemében egy óriási munka fejeződött be, amiről az elmúlt 10-12 évben rengeteg, sok esetben pontatlan sajtóinformáció jelent meg. A projekt kapcsán, annak a befejezése apropóján a kérdéseinkre
Loppert Dániel
a NIF Zrt. (Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) kommunikációs igazgatója válaszolt.
- Mikor került aláírásra az M43-as projekt támogatási szerződése?
- 2009. január 15. M43 Szeged-Makó közötti szakasz, 2011. december 13-án pedig az M43-as Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) közötti szakasz támogatási szerződését írtuk alá.
- Mekkora összegű volt az eredeti projekt, mit foglalt magában pontosan?
- Az M43 Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) szakasz támogatási szerződésének összege nettó 51 637 336 362, amely magában foglalja a kivitelezést, mérnök lebonyolítást, valamint régészeti és területszerzési feladatokat is. Az M43 Szeged-Makó szakasz támogatási szerződés összege nettó 67 120 878 525, amely magában foglalja a kivitelezési, mérnök lebonyolítási, területszerzési és régészeti tevékenységeket, mint legfontosabb tevékenységeket.
- Kik voltak az első szakasz szereplői: tervezők (műszaki ellenőr), kivitelezők - és ki mekkora összegű megbízás keretében végzett feladatot a projektben?
1. szakasz: M43 az 5. sz. főút–47. sz. főút között
Kivitelező:
M43 Szeged-Makó Konzorcium (Swietelsky – KE-VÍZ 21)
Kivitelezés:
nettó 15.130.471.816 forint
Mérnök:
UTIBER Közúti Beruházó Kft. nettó 56.576.000 forint
Tervező:
UVATERV
Forgalomba helyezés:
a szakasz első négy kilométerét 2010 áprilisától, a teljes első szakaszt pedig 2010 októberétől használhatják az autósok.
Hossz:
6,7 km 2. szakasz: M43 a 47. sz. főút–4413. j. ök. út között, benne a Tisza-híddal
Kivitelező:
TISZA M-43 Konzorcium (SADESA – Hídépítő – SZEVIÉP)
Kivitelezés:
30.415.307.453 forint
Mérnök:
METRÓBER Kit. - FŐBER Zrt. Konzorcium nettó 379 417 663 forint
Tervező:
UTIBER Közúti Beruházó Kft.
Hossz:
8,7 km 3. szakasz: M43 a 4413. j. ök. út–4415. j. ök. út között
Kivitelező:
MAROSLELE 43 KONZORCIUM (EUROASZFALT – MAGYARASZFALT – KELETÚT – KÖZGÉP)
Kivitelezés:
21.956.831.140 forint
Mérnök:
TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó 104.398.778 forint
Tervező:
UTIBER Közúti Beruházó Kft.
Hossz:
16,2 km A projekt kivitelezése: 2008. május 30. - 2011. április 20-ig a forgalomba helyezésig tartott.
Kivitelező:
Duna Aszfalt Kft nettó 46.490.126.611,- Ft Főpálya kivitelezője
Mérnök:
TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó: 179.000.000,- Ft
Kivitelező:
Hunép Capital-Bau Beruházó és Fővállalkozó Kft.
Kivitelezés összege:
nettó 1.513.581.901 forint
Mérnök:
Transinvest-Budapest Mérnöki, Konzultánsi, Kereskedelmi és ügynöki Kft. és KÖMI Közlekedésmérnöki Iroda Mérnöki Szolgáltató Kft., nettó 25.200.000,- Ft
A projekt kivitelezése főpálya:
2012. október 15. – 2015. június 1.
Mérnökségi telep kivitelezése:
2012. május 21. – 2013. július 21.
- Megfelel-e a valóságnak, hogy a H-Eco-Tech Kft. közbeszerzési eljárás nélkül a NIF összes megbízásánál tervezői és műszaki ellenőri feladatot lát el?
- A kérdésfeltevés teljes mértékben alaptalan és valótlan. A NIF Zrt. minden egyes beruházásával kapcsolatban nyílt közbeszerzési eljárás keretében választja ki a nyertes ajánlattevőt. A fenti M43- as beruházás kapcsán is így történt. Az Ön által említett cég az M43-as autópálya egyik szakaszának a kivitelezésében sem vett részt.
- Megfelel-e a valóságnak, hogy az M43-as projekt támogatási szerződésének a 9 milliárd forinttal való megemelése két részre osztható, amelyből az első szakasz kapcsán pótmunkára már kifizettek közel 4 milliárd forintot és a fennmaradó 5 milliárdos összeg pedig akkor kerül lehívásra, ha pótmunka válik szükségessé?
- Az 1327/2013. kormányhatározat alapján összesen bruttó 9.169.287.608 forinttal megemelkedett, amely a két ütemben megvalósuló M43-as autópálya támogatási szerződésének összesített összege. Minden szerződés esetében kötelező tartalékkeretet képezni, az összeg a 10%-os tartalékkeretet jelenti. Így az M43 gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakasza már megépült és 2011. április 20-án átadtuk a forgalomnak. A projekt kapcsán felmerült és elszámolható munkák kifizetése bruttó 4.078.022.978 forintot takar. Az I. szakasz esetében a pótmunkákkal elszámoltunk, a kifizetés megtörtént. Az M43 gyorsforgalmi út Makó-országhatár szakasz támogatási szerződésének összege bruttó 5.091.264.630 forinttal megnövekedett. Döntően a második szakasz kivitelezőjének a tudatos munkájának köszönhetően eddig nem került lehívásra a törvényileg rendelkezésre álló tartalékkeret. A végelszámolás év végén zárul le.
REGON
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.