Közélet

Bogár hóhér, a „pártatlan”, Kozarek, a „képeslapok sztárja” – Bátyi Zoltán és a Hóhércsárdás

Bogár hóhér, a „pártatlan”, Kozarek, a „képeslapok sztárja” – Bátyi Zoltán és a Hóhércsárdás

2015. július 5., vasárnap
Bogár hóhér, a „pártatlan”, Kozarek, a „képeslapok sztárja” – Bátyi Zoltán és a Hóhércsárdás
hohercsardas02kf

Bátyi Zoltán legújabb könyve súlyos témát, a halálbüntetés történetét járja körbe. A Közéleti Kávéházban a napokban több érdekességről beszélt, mind a hóhérok és kivégzettek múltjával kapcsolatban, mind a könyve megszületésével összefüggésben.

Bátyi Zoltán

újságíró, a Szegedi Ítélőtábla sajtótitkára korábban is sokat foglalkozott a szegedi Csillag börtönnel, írt annak történetéről, az életfogytiglanra ítéltekről és

Magda Marinkóról

is. Legújabb kötete sem szakad el a börtönvilágától, Hóhércsárdás címen a magyarországi kivégzések történetét dolgozza fel. A SZEGEDma a Közéleti Kávéház rendezvényén járt, ahol a szerző beszélt legújabb munkájáról.

Táncol a hóhér?

„Mikor a könyvnek neki kezdtem már húsz éve nem volt halálbüntetés, a közbeszédben mégis gyakran előkerül a téma” – vezette be előadását Bátyi Zoltán. Hat-nyolc évvel ezelőtt egy nyugdíjas BV-tiszttől a kezébe került egy szigorúan titkos törvényerejű rendelet, amelyben a jogalkotó összefoglalta, hogyan kell lezajlania a kivégzésnek. A dokumentum témájáról riport született, ő pedig sok bátorítást kapott ahhoz, hogy egy nagyobb lélegzetvételű munkát írjon a halálos ítéletekről, az erre ítéltekről. Ezt követően kezdte el gyűjteni a dokumentumokat és más anyagokat a könyvhöz. Próbált – szigorúan nem képi – illusztrációkat találni arra, hogy egy-egy korban miként tekintettek a halálbüntetés kérdéskörére. Kutatásaiban úgy tapasztalta, az évszázadok elteltével egyre kevesebb bűncselekményért járt a legsúlyosabb büntetési forma, ez alól csak a forradalmak és háborúk jelentettek kivételt. A címadás a véletlen műve volt, még a könyv megírásának szándéka előtt találkozott egy személlyel, aki azt mesélte, a kivégzés olyan volt, mint ha a hóhér csárdást járt volna: tizenöt-húsz másodpercbe telt, amíg elmondták, az Elnöki Tanács elutasítja a kegyelmi kérvényt, eközben a hóhér és két segéde olyan összhangban cselekedett, mintha táncot jártak volna. A csárdás másképp is kifejező, ez egy magyar tánc, a könyv pedig kilencven százalékban a hazai ítélet-végrehajtásokkal foglalkozik.

hohercsardas04kf

A hóhér képével küldték az üdvözletet

A hóhérokhoz kapcsolódó gondolkodásmód folyamatosan változott, de ismert, hogy sok babona kötődött személyükhöz. A modern büntetőjog a Csemegi-kódexszel jelent meg Magyarországon, amely ekkoriban az Osztrák-Magyar Monarchia része volt: a hóhért e munka kiadásától kezdve nevezték „állami ítéletvégrehajtónak” – mondta Bátyi. Beszélt a Monarchia bürokráciájának működéséről, amely megjelent még a hóhér kiválasztásában is. Nyilvánosan választották ki, ismert volt személye is, ugyanis egyszerre csak egy állami ítéletvégrehajtó volt, aki Budapestről járt le vidékre, működése 1949-ig teljesen nyilvános volt.

Kozarek

hóhérral képeslapot is árultak Miskolcon: a városháza mellett a kép bal szélén az ítéletvégrehajtó, jobb szélén a kivégzendő személy jelent meg motívumként, amelyet a látogatók fel is adhattak üdvözletüket küldve a városból. Ismert személy volt

Bogár

hóhér, a „pártatlan”, ugyanis ő akasztotta fel

Szálasi Ferencet, Rajk Lászlót

és

Nagy Imrét

is. Bogár, akinek valódi keresztneve nem ismert, mindig büszke volt arra, hogy milyen gyorsan hajtotta végre a kivégzéseket. Ismert ügy volt a szegedi Paprika utcai gyilkosság, ahol

Vass Gyula

kiirtott egy egész családot 1961-ben. A gyilkosságot követően Vass még elment a színházba megnézni a kubai balett előadását. E témához ketten is hozzászóltak, egyikük katonai alakulata ott gyakorlatozott a környéken, s a parancsnoka, illetve egyik bajtársa találta meg az áldozatokat, míg

Baradnay Gyula

sebészprofesszor, Szeged díszpolgára, aki ismerte Vasst betegszállító korából, úgy vélekedett, a gyilkos beszámíthatatlan volt, ezért nem is lehetett volna halálra ítélni. Habár korábban, s ma is, tizennyolc év a nagykorúság határa, régóta tartották, hogy halálos ítéletet csak akkor hajtanak végre, ha az elkövető a tett idejében betöltötte a huszadik életévét. Így menekült meg a halálbüntetéstől az 1980-ban rendőrgyilkosság miatt bíróság elé került

Soós Lajos

(és

Németh György

– szerk.) tettestársa, aki csak tizenkilenc éves volt a bűncselekmény elkövetésekor, így 2000-ben szabadulhatott. A könyv szerzője elmondta, Soós a kivégzése előtt azt ígérte, hogy egy embert még a halálba magával visz, az ítéletet is flegma mosollyal fogadta. Mikor azonban a kivégzésre került sor összeomlott, s pálinkát követelt előtte. Elmondható, rendkívüli esemény nem történt a kivégzések előtt, vagy végrehajtása közben. Ez két dolognak köszönhető: úgy meg voltak bilincselve az elítéltek, hogy mozogni sem tudtak, illetve ezen felül pszichikailag is megtörtek.

hohercsardas09kf

A Facebook csodája

„Az utolsó kivégzést a Csillag börtönben 1987-ben, országosan 1988-ban hajtották végre. Ezután is voltak halálraítéltek, de őket már nem merték kivégezni a túlzottan nagy társadalmi tiltakozás okán. Az ő ítéleteiket végül életfogytiglani büntetésre változtatták” – mondta Bátyi Zoltán. Az újságíró a könyvéhez az ismert közösségi oldalon is gyűjtött anyagot. Először nem érkeztek az anyagok, majd mégis kiderült, a Facebook csodákra képes. Itt üzentek ugyanis neki előbb név nélkül, majd e-mailben névvel is. A levél írója saját visszaemlékezéseit mellékelte, a volt büntetés-végrehajtási tiszt ott volt a ’80-as évek második felének összes kivégzésén. Bátyi az utolsó kivégzésről szóló írását szöveghűen közölte, amelyben a tiszt leírta, olyan sokkhatás érte, hogy végül a parancs ellenére is kénytelen volt otthagyni az eseményt.

Miért nem vett részt soha kivégzésen a város díszpolgára?

A rendezvény zárásaként Baradnay Gyula mesélt élményeiről. A sebészprofesszor négy évig volt kórboncnok és ötven évig sebész. Tizenkilenc éves volt, s orvostanhallgatóként elsőéves, mikor a Kórbonctani Intézet udvarára befordult a halottakat szállító lovas kocsi. 1951, vagy 1952 februárja volt, két frissen kivégzett személyt hoztak, akiken nem téli ruha volt. A kocsit kísérő rab a ruhájuknál fogva húzta ki a két felakasztott embert. Baradnay megkérdezte, kik ezek az emberek: „összeesküvők” – hangzott a válasz a boncmestertől. Később megtudta, a két iparos ember a Kereszt és Kard mozgalom vezetői voltak. (Véleményem szerint a Fehér Gárda vezetői,

Kovács

és

Blahó

lehettek, akiket 1951. március végén végeztek ki – szerk.) Ekkor megfogadta, soha nem fog részt venni kivégzéseken orvosként, s esküjét be is tartotta. Mint mondta, egy gyakorló orvos felvesz egy burkot, amely lehetővé teszi, hogy hatékonyan tudja végezni a munkáját tragédiák árnyékában is, egy fiatal személy azonban erre képtelen. A város díszpolgára egykori főnökéről,

Petri Gáborról

is mesélt, aki az Elnöki Tanács tagjaként nem kívánta aláírni a halálos ítéleteket a hippokratészi eskü szellemében. Kádár János azonban feltette a kérdést, ha sebészként tudja, hogy le kell vágni a rothadó részeket a testről az élet megtartásáért, akkor miért nem meri megtenni ugyanezt a társadalom esetében? Petri ezután aláírta a kivégzéseket.

Bátyi Zoltán új könyve kapcsán több érdekességről beszélt a hóhérok és kivégzettek múltjával kapcsolatban.http://szegedma.hu/?p=550573

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. július 4.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.