A Szőke Tisza védett kormánykerekét mentenék a szegedi hagyományőrzők



Védett műtárgyak végveszélyben – múltunk értékes darabjaiért aggódók segítségét kéri a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület.
Körvonalaiban sem emlékeztet már egykori önmagára a Szőke Tisza, a tápéi kikötőben megfeneklett hajót úszóművéig lebontották –
írtuk meg és mutattuk be fényképeinkennéhány hete. A gőzös egykoron üdülőhajóként, majd úszó diszkóként is szolgálta a helyieket, mai állapotában inkább egy úszó szeméthalom látszatát kelti. Az elbontó vállalkozás felszámolás alatt áll. Védett műtárgyak is veszélybe kerültek, a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület pedig megunta a nemtörődömséget és a tétlenséget! Emlékezetes: a hajótestet még
2012 szeptemberébenkezdték el bontani, darabjait később
több szakaszbanemelték ki a vízből. A nagy múltú gőzös megmentéséért egykor sokan felemelték szavukat, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) rossz állaga miatt azonban csak bizonyos részeit nyilvánította védetté. Utódja, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ a kormánykerék, a szellőzőkürtő, a horgonycsörlő, a háromhengeres Compound gőzgép és talpával együtt az árbocrúd megóvását írta elő. Elviekben... Csakhogy a gyakorlat sajnos mást mutat!
Ahogy a roncsok lassan a víz martalékává válnak, végveszélybe kerültek ezek a védett műtárgyak is. A hivatalok nem mozdulnak, a Szegedi Városképvédő és Hagyományőrző Egyesület most saját kezébe venné a dolgokat, hogy mentse a menthetőt. Ehhez kérik minden jóérzésű, a múlt értékeiért aggódó segítségét. „Célunk, hogy megállítsuk a további állagromlást, és legalább a kormánykereket kiemeljük. Ennek érdekében darut és teherautót kell bérelnünk, és lehet, hogy még egyéb eszközökre is szükségünk lesz. Ehhez a munkához kérjük a civilek támogatását, hozzájárulását, áldozatvállalását, akár anyagi formában
az alábbi linken keresztül, vagy pedig a magának a linknek a megosztásával. Minden segítséget örömmel és köszönettel fogadunk” – mondta a SZEGEDma.hu-nak a hagyományőrző egyesület részéről
ifj. Szilágyi Árpád.
A Szőke Tisza
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
