Védett műtárgyak végveszélyben – múltunk értékes darabjaiért aggódók segítségét kéri a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület.
Körvonalaiban sem emlékeztet már egykori önmagára a Szőke Tisza, a tápéi kikötőben megfeneklett hajót úszóművéig lebontották –
írtuk meg és mutattuk be fényképeinkennéhány hete. A gőzös egykoron üdülőhajóként, majd úszó diszkóként is szolgálta a helyieket, mai állapotában inkább egy úszó szeméthalom látszatát kelti. Az elbontó vállalkozás felszámolás alatt áll. Védett műtárgyak is veszélybe kerültek, a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület pedig megunta a nemtörődömséget és a tétlenséget! Emlékezetes: a hajótestet még
2012 szeptemberébenkezdték el bontani, darabjait később
több szakaszbanemelték ki a vízből. A nagy múltú gőzös megmentéséért egykor sokan felemelték szavukat, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) rossz állaga miatt azonban csak bizonyos részeit nyilvánította védetté. Utódja, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ a kormánykerék, a szellőzőkürtő, a horgonycsörlő, a háromhengeres Compound gőzgép és talpával együtt az árbocrúd megóvását írta elő. Elviekben... Csakhogy a gyakorlat sajnos mást mutat!
Ahogy a roncsok lassan a víz martalékává válnak, végveszélybe kerültek ezek a védett műtárgyak is. A hivatalok nem mozdulnak, a Szegedi Városképvédő és Hagyományőrző Egyesület most saját kezébe venné a dolgokat, hogy mentse a menthetőt. Ehhez kérik minden jóérzésű, a múlt értékeiért aggódó segítségét. „Célunk, hogy megállítsuk a további állagromlást, és legalább a kormánykereket kiemeljük. Ennek érdekében darut és teherautót kell bérelnünk, és lehet, hogy még egyéb eszközökre is szükségünk lesz. Ehhez a munkához kérjük a civilek támogatását, hozzájárulását, áldozatvállalását, akár anyagi formában
az alábbi linken keresztül, vagy pedig a magának a linknek a megosztásával. Minden segítséget örömmel és köszönettel fogadunk” – mondta a SZEGEDma.hu-nak a hagyományőrző egyesület részéről
ifj. Szilágyi Árpád.
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.