Közélet

Belvárosi partfal-rekonstrukció: a jövő héten összeszerelik a mobilgát-rendszert + FOTÓK

Belvárosi partfal-rekonstrukció: a jövő héten összeszerelik a mobilgát-rendszert + FOTÓK

2015. április 15., szerda
Belvárosi partfal-rekonstrukció: a jövő héten összeszerelik a mobilgát-rendszert + FOTÓK
tamfal_sajttaj17_gs

Lezárult a partfal nyomásvizsgálata, az új védművek műszaki ellenőrzése zajlik – tájékoztatott Kozák Péter, az ATIVIZIG vezetője. A május végére lezáruló projekttel kapcsolatban elmondta, hogy a jövő héten összeszerelik a mobilgátat is.

„Minden mérnöki létesítményt meghatározott terhelésre terveznek, ez így van a mobil partfal estében is, amit a víznyomásból és egy vízszintesen feltételezett nyomóerőből származtatták a tervezők. A mobilfalat biztosító talplemez és a betonszerkezet közötti kapcsolatot, illetve azt vizsgálták a szakemberek, hogy a talplemez és az odacsavarozott oszlop közötti kapcsolat megfelelő-e” – magyarázta

Kozák Péter

, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője a több mint 2,2 milliárdos projekt kapcsán végzett jelenlegi munkálatokat. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy habár nincs árvíz, a szakemberek modellezték, hogy mekkora nyomásnak kell ellenállnia a partfalnak árvízkor. A mobilfal a legkisebb magasságánál mindössze 60 centiméteres lesz, mégis egytonnás nyomásnak kell ellenállnia. „A Stefánián 4 tonna, míg a rakpart északi és déli lejárójánál található 180 centiméteres tartóelemeknek pedig 7,5 tonnás terhelést kell kibírniuk az elemeknek. A próbaterhelés sikeresen zárult” – tette hozzá Kozák Péter. Az előzetes tervekhez képest hamarabb végeztek az ellenőrzéssel a szakemberek, mintegy másfél nap alatt 85 oszlopot vizsgáltak meg. Összesen 417 oszlop van a rendszerben, ezek közül választották ki azokat, amelyeket próbaterhelés alá vontak. „A teherbírási vizsgálatokat befejeztük, mely mind a kiválasztott 85 oszlop esetében sikeres volt” – közölte az ATIVIZIG igazgatója.

tamfal_sajttaj07_gs

A következő lépés az lesz, hogy teljes hosszában, vagyis másfél kilométer hosszban elvégzik a mobilgát próbaszerelését jövő héten, éppen úgy, mintha épp árvíz lenne. Kozák Péter arról tájékoztatott, hogy ekkor már méréseket nem végeznek, csak összeszerelik a mobilgát-rendszert, ami a számítások szerint legfeljebb 24 órát vesz igénybe. Ez egyébként bőven elegendő idő, hiszen a Maroson érkező árhullám esetében akár 7 nap, míg egy felső-tiszai áradásnál egy-két hétnyi idő áll rendelkezésre az ár Szegedre érkezéséig. „A kivitelezés során minden olyan váratlan esemény bekövetkezett, amire egyébként számítani lehetett. A partfal építésekor a legnagyobb félelem az volt, hogy olyan közműveket találunk, amelyek nem szerepelnek a térképeken. Ez be is igazolódott, 3-5 helyen találtunk olyan közművezetékeket, amelyekről nem volt tudomásunk. Ez igazolta azt az elképzelésünket, mely szerint egy folyamatos, megszakítás nélküli vízzáró falat kell létesítenünk” – mondta el portálunknak Kozák Péter hozzátéve, hogy a projekt rögzített költségeit ettől függetlenül nem lépték túl.

tamfal_sajttaj21_gs

Az árvízvédelmi beruházás részét képezi, hogy a háttöltést és a sétányt rendezik, május végéig, vagyis a projekt zárásáig a kivitelező a parti sétányt rendbe hozza, továbbá az új lejárók is elkészülnek. A belvárosi partfal rekonstrukciója keretében a Tisza felől új vasbeton köpenyfal épült ki, amit mobil gáttal lehet felszerelni mintegy 2 kilométeres szakaszon. Ezen felül vízszivárgó rendszert építenek ki, megemelik a járdaszintet, a Stefánián pedig a tömör betonfal helyett korlát lesz, az aszfaltjárdák helyét díszburkolat váltja fel. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki a szakemberek, illetve a járdaszintet emelték meg.

A partfal nyomásvizsgálata már megtörtént, a jövő héten összeszerelik a mobilgátat is!

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. április 15.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.