Belvárosi partfal-rekonstrukció: a jövő héten összeszerelik a mobilgát-rendszert + FOTÓK



Lezárult a partfal nyomásvizsgálata, az új védművek műszaki ellenőrzése zajlik – tájékoztatott Kozák Péter, az ATIVIZIG vezetője. A május végére lezáruló projekttel kapcsolatban elmondta, hogy a jövő héten összeszerelik a mobilgátat is.
„Minden mérnöki létesítményt meghatározott terhelésre terveznek, ez így van a mobil partfal estében is, amit a víznyomásból és egy vízszintesen feltételezett nyomóerőből származtatták a tervezők. A mobilfalat biztosító talplemez és a betonszerkezet közötti kapcsolatot, illetve azt vizsgálták a szakemberek, hogy a talplemez és az odacsavarozott oszlop közötti kapcsolat megfelelő-e” – magyarázta
Kozák Péter
, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője a több mint 2,2 milliárdos projekt kapcsán végzett jelenlegi munkálatokat. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy habár nincs árvíz, a szakemberek modellezték, hogy mekkora nyomásnak kell ellenállnia a partfalnak árvízkor. A mobilfal a legkisebb magasságánál mindössze 60 centiméteres lesz, mégis egytonnás nyomásnak kell ellenállnia. „A Stefánián 4 tonna, míg a rakpart északi és déli lejárójánál található 180 centiméteres tartóelemeknek pedig 7,5 tonnás terhelést kell kibírniuk az elemeknek. A próbaterhelés sikeresen zárult” – tette hozzá Kozák Péter. Az előzetes tervekhez képest hamarabb végeztek az ellenőrzéssel a szakemberek, mintegy másfél nap alatt 85 oszlopot vizsgáltak meg. Összesen 417 oszlop van a rendszerben, ezek közül választották ki azokat, amelyeket próbaterhelés alá vontak. „A teherbírási vizsgálatokat befejeztük, mely mind a kiválasztott 85 oszlop esetében sikeres volt” – közölte az ATIVIZIG igazgatója.

A következő lépés az lesz, hogy teljes hosszában, vagyis másfél kilométer hosszban elvégzik a mobilgát próbaszerelését jövő héten, éppen úgy, mintha épp árvíz lenne. Kozák Péter arról tájékoztatott, hogy ekkor már méréseket nem végeznek, csak összeszerelik a mobilgát-rendszert, ami a számítások szerint legfeljebb 24 órát vesz igénybe. Ez egyébként bőven elegendő idő, hiszen a Maroson érkező árhullám esetében akár 7 nap, míg egy felső-tiszai áradásnál egy-két hétnyi idő áll rendelkezésre az ár Szegedre érkezéséig. „A kivitelezés során minden olyan váratlan esemény bekövetkezett, amire egyébként számítani lehetett. A partfal építésekor a legnagyobb félelem az volt, hogy olyan közműveket találunk, amelyek nem szerepelnek a térképeken. Ez be is igazolódott, 3-5 helyen találtunk olyan közművezetékeket, amelyekről nem volt tudomásunk. Ez igazolta azt az elképzelésünket, mely szerint egy folyamatos, megszakítás nélküli vízzáró falat kell létesítenünk” – mondta el portálunknak Kozák Péter hozzátéve, hogy a projekt rögzített költségeit ettől függetlenül nem lépték túl.

Az árvízvédelmi beruházás részét képezi, hogy a háttöltést és a sétányt rendezik, május végéig, vagyis a projekt zárásáig a kivitelező a parti sétányt rendbe hozza, továbbá az új lejárók is elkészülnek. A belvárosi partfal rekonstrukciója keretében a Tisza felől új vasbeton köpenyfal épült ki, amit mobil gáttal lehet felszerelni mintegy 2 kilométeres szakaszon. Ezen felül vízszivárgó rendszert építenek ki, megemelik a járdaszintet, a Stefánián pedig a tömör betonfal helyett korlát lesz, az aszfaltjárdák helyét díszburkolat váltja fel. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki a szakemberek, illetve a járdaszintet emelték meg.
A partfal nyomásvizsgálata már megtörtént, a jövő héten összeszerelik a mobilgátat is!
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. április 15.