Tíz kis- és középvállalkozásból (kkv) hat hallott az új uniós pályázati ciklusról, minden negyedik vállalkozás pedig tervezi is pályázat beadását az uniós támogatások elosztását végző Széchenyi 2020 programban - derül ki a Budapest Bank kutatásából.
Az MTI-hez hétfőn eljuttatott összefoglaló szerint a most kezdődő pályázati időszakban a tervek alapján valamivel magasabb lesz a résztvevő kkv-k aránya, mint az előző ciklusban volt. A 2007 és 2013 között eltelt időszakban ugyanis a kkv-k 22 százaléka pályázott uniós forrásra. A résztvevők 85 százalékának volt nyertes pályázata. A Széchenyi 2020 keretében pályázók 42 százaléka csak egy, 38 százaléka pedig több, de legfeljebb öt pályázatot adna be. A pályázni tervező cégek 31 százaléka 10 millió forint alatti összeget, 27 százalék pedig 10 és 50 millió forint közötti összeget célozna meg. A vállalkozások 28 százalékánál a pályázási szándékhoz még nem kapcsolódik összegszerű elképzelés. Pályázati célként legtöbben, a válaszadók 37 százaléka a technológiafejlesztést jelölte meg, 33 százalék gondolkodik székhely- vagy telephelybővítésben, 21 százalék pedig kapacitásbővítésben. A pályázni tervezők 72 százaléka kizárólag vissza nem térítendő pénzre pályázna, 16 százalék visszatérítendőre is, míg 12 százalék esetében a pályázási szándék nem függ a támogatás típusától. A pályázásra készülő cégek beruházásaik értékének 81 százalékát uniós pénzből tervezik megvalósítani, ennek híján ezeknek a beruházásoknak a 60 százaléka elmaradna. Azok a cégek, amelyek nem tervezik pályázat beadását, leggyakrabban - 44 százalék - azzal indokolja a döntést, hogy nincs szükségük támogatásra. Emellett 27 százalék tart attól, hogy nem tudná teljesíteni a pályázati feltételeket, 24 százalék pedig azt gondolja, hogy nem lesz majd olyan pályázati témakör, amely szükséges lehetne vállalkozása számára. A pályázatok beadásához, illetve megvalósításához szükséges önerőt és előfinanszírozást a vállalkozások 54 százaléka saját tőkéből kívánja biztosítani. A cégek negyede a kereskedelmi bankok által értékesített és állami háttérrel rendelkező programokat is igénybe venné, várhatóan a Széchenyi Kártya Hitelprogramhoz, illetve az Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramjához kapcsolódó termékek is népszerűek lesznek a pályázók körében. A pályázást tervezők 62 százaléka külső segítséget vesz majd igénybe a lehetőségek felkutatásához. A cégek 56 százaléka a pályázati anyagok összeállítását is másra bízza, döntően pályázatíró szakemberekre és tanácsadó cégekre. A kutatást a Budapest Bank megbízásából a GfK Hungária készítette. Az adatfelvétel 2015 februárjában és márciusában 500 fős mintán készült mikro-, kis- és közepes vállalatok körében, amelyek éves árbevétele 1 millió és 10 milliárd forint közötti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.