Életszerűtlen, ezért ki kell vezetni a piacról a bérleti jog intézményét – jelentette ki Kardos Kálmán, az IKV vezérigazgatója. Nemcsak Szegeden okoz problémát, hogy részben a vásárlói szokások változásával kiüresednek a belvárosok – többek között erről tartott konferenciát a Magyar Ingatlangazdálkodók Szövetsége az IH-ban.
Nem szegedi sajátosság, hogy kiüresedik a belváros és egyre kevesebb az üzleti bérlő. „A bérleti jog ellenértékét ki kellene vezetni a piacról, mert életidegen dolog. Mindenkiben megvan a szándék, hogy ezt előbb-utóbb megszüntessük, de azoknak sem lehet hátrányt okozni, akik súlyos milliókat fizettek a bérleti jogért. A régi bérlők vagyonvesztése állna be, ha egyik napról a másikra eltörölnénk a bérleti jogot” – válaszolta kérdésünkre
Kardos Kálmán
, az IKV Zrt. vezérigazgatója, aki szerint egy varázsütésre nem lehet megoldani ezt a problémát, de apró lépésekkel évek alatt orvosolható a helyzet.
Kardos a szegedi sajátosságokkal kapcsolatban elmondta, hogy bérleti jog fizetése nélkül egy vagy öt éves határozott időtartamra lehetett bérleti jogviszonyt létesíteni. Az IKV már a soron következő közgyűlésre készítettek egy előterjesztést, melyben az is szerepel, hogy ezen a szabályozáson változtassanak hosszú távú konstrukció bevezetésével. Ennek lényege, hogy a bérleti díjra lehessen licitálni, míg a bérleti jog ellenértékét öt év alatt kellene részletekben befizetni a városnak. A konstrukció azt is tartalmazza, hogy az első esztendőben semmit nem kell törleszteni a bérleti jogból, hanem négy évre, egyre csökkenő arányban fizetnék ezt meg a bérlők. Az új elemek közé sorolta Kardos, hogy miután letelik az öt év, a bérleti szerződés határozatlan idejűvé válik, és tíz év moratóriumot is biztosítanak, vagyis a város nem mondja fel a szerződést.
„Régi fényében a kereskedők utcája már nem fog visszatérni, szó szerint korzóvá kell válnia a belvárosnak, turisztikai attrakciókkal, vendéglétóegységekkel. Azt gondolom, erre lesz majd igény és fizetőképes kereslet” – jelentette ki Kardos Kálmán a Magyar Ingatlangazdálkodók Szövetsége és az IKV által rendezett konferencia kapcsán tartott sajtótájékoztatón. A jelenlegi és leendő bérlőknek jól meg kell gondolniuk, hogy milyen profilú üzletet nyitnak a belvárosban, hiszen - ahogy Kardos Kálmán megjegyezte - tornacipőárusra nincs igény a sétálóutcán. Kérdésünkre elmondta, örökös vita van arról is, hogy az önkormányzat mennyire kösse meg a vállalkozók kezét, hiszen
a Virág Cukrászda esetében kötött profillal írták ki a pályázatot, vagyis csak cukrászda üzemelhet a Klauzál téri helyiségekben. Az IKV vezetője szerint csak patinás, nagy múlttal rendelkező helyiségek esetében fordulhat ez elő, általánosságban nem hasznos.
Jelentős változáson ment keresztül az elmúlt két évtizedben az üzlethelyiségek, a lakás- és nem lakás célú ingatlanok bérleti piaca.
Németh Miklós
, a Magyar Ingatlangazdálkodók Szövetségének főtitkára arról tájékoztatott, hogy az 1993-as lakástörvény révén – mely a privatizációt is szabályozta – 92%-os tulajdonos és 8%-os bérleti ingatlanpiacot hozott létre, ezzel teljesen megváltoztatva a magyar viszonyokat. A bevásárlóközpontok és plázák megjelenésével átalakultak a lakossági vásárlási szokások, és mindenütt megfigyelhető, hogy a belvárosi üzletek kiüresedtek. „Ennek az az oka, hogy az átalakulással párhuzamosan nem következett be a vállalkozások pénzügyi megerősödése, vagyis nincs olyan teljesítőképes hazai kisvállalkozói réteg, amely képes lenne kitermelni azokat a bérleti díjakat, amelyeket a belvárosi üzlethelyiségek megkövetelhetnének” – közölte Németh Miklós. Jellemzően társasházakban találhatóak ezek az üzletek, és azokra is sokat kellene költeni, a főtitkár szerint ezért sem lehet a bérleti díjakból engedni. Azt is a szomorú tendenciák közé sorolta, hogy egyre több a kintlévősége az ingatlankezelő cégeknek. Budapesten a VI., VII. és VIII. kerületben készített felmérésből kiderült, 25%-kal növekedett a társasházak kintlévősége, s ezek zöme egy éven túli követelés, adott esetben behajthatatlanok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.