Közélet

Tóth István Tibor: 1,3 milliárd céges bevételt "címkéztek" támogatásnak az SZKT-nál

Tóth István Tibor: 1,3 milliárd céges bevételt "címkéztek" támogatásnak az SZKT-nál

2014. október 7., kedd
Tóth István Tibor: 1,3 milliárd céges bevételt "címkéztek" támogatásnak az SZKT-nál
tothistvantibor_pesa_swing_proba_itb-04

Félretájékoztatja a lakosságot Botka László az önkormányzati cégekkel kapcsolatban – állítja Tóth István Tibor. Az SZKT ügyvezetője elmondta, a cég saját bevételét önkormányzati támogatásként tünteti fel a város a büdzsében, ez pedig átlagosan 333 millió forint évente.

Botka László

polgármester a mögöttünk álló négyéves ciklus alatt folyamatosan támadta az önkormányzati cégvezetőket, most a választási kampány során is arról nyilatkozott, hogy évente 500 millió forint plusztámogatást kaptak a cégek, amivel szerinte a ciklusban kétmilliárdos kárt okoztak Szegednek. Ezzel szemben a Fidesz-KDNP frakciót vezető

Bohács Zsolt

a

májusi közgyűlésen

– ahol szintén a cégvezetők tevékenysége volt az egyik legtöbb vitát kiváltó előterjesztés – arról nyilatkozott portálunknak, hogy a 14 városi cég a 2012-es évhez képest 600 millió forinttal növelte árbevételét, és nyereséggel zárta a tavalyi esztendőt. „Ez mindenképpen annak bizonyítéka, hogy a cégvezetők jól dolgoztak, annak tükrében pedig különösképpen, hogy 2010-től jelentősen csökkent az önkormányzati működési támogatásuk” – fogalmazott Bohács Zsolt.

parkolas

Tehát akkor 2 milliárdos plusztámogatás vagy a korábbiaknál hatékonyabb működés? Szegedi Közlekedési Kft. egy összegzést készített az elmúlt évek gazdálkodásáról, az önkormányzattól érkező források alakulásáról, ahogy

honlapjukon

is írják: „A számok magukért beszélnek!” A következőkből kiderül: állításuk szerint csak az ő esetükben valójában 1,3 milliárd forintnál is több úgynevezett "önkormányzati támogatás" valójában nem más, mint céges bevétel... „A táblázatokból is kitűnik, hogy az SZKT nem költ többet, nincs miből. Több a feladatunk, hiszen elindult a 2-es villamos és a 10-es trolibuszjárat, bővült a 8-as vonal, ám ehhez pluszforrásokat nem kaptunk” – fogalmazott

Tóth István Tibor

, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, 2012 év végén két egymást követő közgyűlésen 153 millió forint póttámogatást kétszer szavaztak meg a cégnek a közgyűlésben, ám ezt a polgármester nem hagyta jóvá. „Attól függetlenül, hogy folyamatosan azt kommunikálja Botka László, hogy fideszes többség volt a közgyűlésben, a polgármester akarata érvényesült sok esetben” – fűzte hozzá az ügyvezető. A Szegedi Közlekedési Kft. esetében a működési támogatás látszólag valóban növekedett, ám Tóth István Tibor megjegyezte, korábban a parkolási bevétel a társaság saját bevétele volt, nem pedig működési támogatásként volt feltüntetve. „Egy 2010-es törvénymódosítás révén az SZKT parkolási üzletágból származó bevétele nem a céget, hanem az önkormányzatot illeti. Csúsztat a városvezetés, amikor arról beszél, hogy több támogatást kapunk, hiszen a saját bevételünket kapjuk vissza a várostól ezen a néven” – jelentette ki. Érdekes adat, hogy négy évvel ezelőtt 46 millió forint érkezett parkolási bevételből működési támogatásként a társasághoz, de 2011-ben és az azt követő években összesen 1,318 milliárd forint az az összeg, amit az SZKT megkeres a város számára a parkolásból, és támogatásként kap vissza. „Ráadásul tavaly 47 millió forinttal többet kerestünk, de mivel ez a költségvetésben nem szerepelt, és a városvezetés nem volt hajlandó módosítani a büdzsét, vagyis beletenni ezt az összeget, ezért ezt meg sem kaptuk” – részletezte. Tóth István Tibor úgy összegzett, az elmúlt négy évben csak az SZKT-t vizsgálva évente átlagosan 333 millió forint az az összeg, ami nem tényleges támogatás, hanem a cég saját bevétele, csak a városvezetés támogatás címszóval tünteti fel a költségvetési sorokban.

sinjavitas04_gs

További érvágás a cégnek, hogy a belvárosban a fizető parkolóhelyek száma a beruházások miatt 2600-ról 2060-ra csökkent, ami éves szinten 100 millió forint bevételkiesést okoz az SZKT-nak, és nem kompenzálja a város. Az utasszám csökkenése is megfigyelhető tendencia, de többletfeladatok is hárulnak a társaságra, egy jogszabályváltozás miatt például a trolibuszok évenkénti kötelező hatósági vizsgáztatása, ami a korábbinál magasabb színvonalú műszaki felkészítést követel. Tóth István Tibor elmondta, mindezek ellenére bérfejlesztések voltak a cégnél, és a korábban meglévő többletjuttatások is megmaradtak, amit komoly eredményként értékelt a cégvezető. „Mindezt úgy sikerült elérni, hogy az önkormányzat, vagyis a tulajdonos válláról másfél milliárd forint terhet vettünk le az elmúlt három évben az azt megelőző három esztendőhöz képest, ami éves 500 millió forint megtakarítás a hangoztatott plusztámogatás helyett, vagyis a városháza által hangoztatott érték jó, csak az előjel ellentétes” – közölte az ügyvezető. Az SZKT gazdálkodásai adatait

ITT

, míg a táblázatokat

ITT

tekinthetik meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.