Félretájékoztatja a lakosságot Botka László az önkormányzati cégekkel kapcsolatban – állítja Tóth István Tibor. Az SZKT ügyvezetője elmondta, a cég saját bevételét önkormányzati támogatásként tünteti fel a város a büdzsében, ez pedig átlagosan 333 millió forint évente.
Botka László
polgármester a mögöttünk álló négyéves ciklus alatt folyamatosan támadta az önkormányzati cégvezetőket, most a választási kampány során is arról nyilatkozott, hogy évente 500 millió forint plusztámogatást kaptak a cégek, amivel szerinte a ciklusban kétmilliárdos kárt okoztak Szegednek. Ezzel szemben a Fidesz-KDNP frakciót vezető
Bohács Zsolt
a
– ahol szintén a cégvezetők tevékenysége volt az egyik legtöbb vitát kiváltó előterjesztés – arról nyilatkozott portálunknak, hogy a 14 városi cég a 2012-es évhez képest 600 millió forinttal növelte árbevételét, és nyereséggel zárta a tavalyi esztendőt. „Ez mindenképpen annak bizonyítéka, hogy a cégvezetők jól dolgoztak, annak tükrében pedig különösképpen, hogy 2010-től jelentősen csökkent az önkormányzati működési támogatásuk” – fogalmazott Bohács Zsolt.
Tehát akkor 2 milliárdos plusztámogatás vagy a korábbiaknál hatékonyabb működés? Szegedi Közlekedési Kft. egy összegzést készített az elmúlt évek gazdálkodásáról, az önkormányzattól érkező források alakulásáról, ahogy
is írják: „A számok magukért beszélnek!” A következőkből kiderül: állításuk szerint csak az ő esetükben valójában 1,3 milliárd forintnál is több úgynevezett "önkormányzati támogatás" valójában nem más, mint céges bevétel... „A táblázatokból is kitűnik, hogy az SZKT nem költ többet, nincs miből. Több a feladatunk, hiszen elindult a 2-es villamos és a 10-es trolibuszjárat, bővült a 8-as vonal, ám ehhez pluszforrásokat nem kaptunk” – fogalmazott
Tóth István Tibor
, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, 2012 év végén két egymást követő közgyűlésen 153 millió forint póttámogatást kétszer szavaztak meg a cégnek a közgyűlésben, ám ezt a polgármester nem hagyta jóvá. „Attól függetlenül, hogy folyamatosan azt kommunikálja Botka László, hogy fideszes többség volt a közgyűlésben, a polgármester akarata érvényesült sok esetben” – fűzte hozzá az ügyvezető. A Szegedi Közlekedési Kft. esetében a működési támogatás látszólag valóban növekedett, ám Tóth István Tibor megjegyezte, korábban a parkolási bevétel a társaság saját bevétele volt, nem pedig működési támogatásként volt feltüntetve. „Egy 2010-es törvénymódosítás révén az SZKT parkolási üzletágból származó bevétele nem a céget, hanem az önkormányzatot illeti. Csúsztat a városvezetés, amikor arról beszél, hogy több támogatást kapunk, hiszen a saját bevételünket kapjuk vissza a várostól ezen a néven” – jelentette ki. Érdekes adat, hogy négy évvel ezelőtt 46 millió forint érkezett parkolási bevételből működési támogatásként a társasághoz, de 2011-ben és az azt követő években összesen 1,318 milliárd forint az az összeg, amit az SZKT megkeres a város számára a parkolásból, és támogatásként kap vissza. „Ráadásul tavaly 47 millió forinttal többet kerestünk, de mivel ez a költségvetésben nem szerepelt, és a városvezetés nem volt hajlandó módosítani a büdzsét, vagyis beletenni ezt az összeget, ezért ezt meg sem kaptuk” – részletezte. Tóth István Tibor úgy összegzett, az elmúlt négy évben csak az SZKT-t vizsgálva évente átlagosan 333 millió forint az az összeg, ami nem tényleges támogatás, hanem a cég saját bevétele, csak a városvezetés támogatás címszóval tünteti fel a költségvetési sorokban.
További érvágás a cégnek, hogy a belvárosban a fizető parkolóhelyek száma a beruházások miatt 2600-ról 2060-ra csökkent, ami éves szinten 100 millió forint bevételkiesést okoz az SZKT-nak, és nem kompenzálja a város. Az utasszám csökkenése is megfigyelhető tendencia, de többletfeladatok is hárulnak a társaságra, egy jogszabályváltozás miatt például a trolibuszok évenkénti kötelező hatósági vizsgáztatása, ami a korábbinál magasabb színvonalú műszaki felkészítést követel. Tóth István Tibor elmondta, mindezek ellenére bérfejlesztések voltak a cégnél, és a korábban meglévő többletjuttatások is megmaradtak, amit komoly eredményként értékelt a cégvezető. „Mindezt úgy sikerült elérni, hogy az önkormányzat, vagyis a tulajdonos válláról másfél milliárd forint terhet vettünk le az elmúlt három évben az azt megelőző három esztendőhöz képest, ami éves 500 millió forint megtakarítás a hangoztatott plusztámogatás helyett, vagyis a városháza által hangoztatott érték jó, csak az előjel ellentétes” – közölte az ügyvezető. Az SZKT gazdálkodásai adatait
, míg a táblázatokat
tekinthetik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.