Közélet

Így olvassa le az utastájékoztató táblákat! + FOTÓK

Így olvassa le az utastájékoztató táblákat! + FOTÓK

2014. július 25., péntek
Így olvassa le az utastájékoztató táblákat! + FOTÓK
informacios_tabla_sajttaj02_gs

Nyilak, "D" betűk és alacsonypadlós jelzések útvesztőjében. Miért nem a digitális kiírás szerint közlekednek a buszok és miért lettek gyorsabbak a trolik? Bemutatták az utastájékoztató rendszert és a mindent irányító OBU-t.

A Szeged város és a Szegedi Közlekedési Kft. közös utastájékoztatási és utasinformációs rendszerére, valamint az ezek koordinálására szolgáló intelligens diszpécser-hálózatára másfél évet kellett várniuk a szegedi közlekedőknek. A fejlesztés összesen 391 millió forintból valósult meg, múlthéten a

tesztüzem hivatalosan is véget ért

. Pénteken sajtóbejárást és szakmai ismertetőt tartottak a Csáky utcai trolibusztelepen, ahol a diszpécserközpontba is belestünk.

A kijelzőkről

a pontos időt, a megállóhely nevét, az adott megállóból induló járatokat, végállomást és az érkezés idejét olvashatjuk le. Az érkezési idő alatt kétféle piktogram lehetséges: a mozgássérült jel az alacsonypadlós járatot, a "D" betű pedig azt jelzi, hogy a kiírt érkezési idő valós idejű.

Ön is rácsodálkozott már, hogy a buszok nem a kiírás szerint érkeznek? Ennek oka, hogy csak az SZKT járatai, tehát a troli- és villamosjárművek menetrendje mutat valós időt, a Tisza Volán viszont a papír alapon is kifüggesztett menetrendet használja. Szeged-szerte 103 megálló kapott ilyen LED információs táblát, újabban az átszállási lehetőségekről is erről tájékozódhatunk, sőt, a kis nyilak azt is megmutatják, merre keressük a legközelebbi megállóhelyet. A sajtótájékoztatón megtudtuk, a digitális táblákon a baleseteket, a várható késést és a pótlójáratokat is fel tudják tüntetni - az ilyesmit mindig a tábla legalsó sorában kell keresni.

Németh Zoltán Ádám

, a projekt igazgató helyettese kiemelte, az SZKT-járművek egyedülálló módon előnyben részesítési hívást tudnak kezdeményezni a jelzőlámpás csomópontoknál, így csökkentve a menetidőt, ami az autós forgalomra is kedvezően hat. Nem kell nagy változásokra gondolni, néhány másodperc zöldidő-módosítással nyernek időt a tömegközlekedőknek. Összesen 21 ilyen csomóponton változtattak, többek között a József Attila sugárúti jelzőlámpákat, a Csongrádi sugárútiakat, a Makkosházi körút és a Rózsa utca közötti, illetve a Széchenyi téri és Aradi vértanúk terén található forgalomirányítókat hangolták át.

informacios_tabla_sajttaj06_gs

13 helyszínen 28 forgalomfigyelő kamerát helyeztek el, például az Anna kúton, a Dugonics téren, a Csillag téren és a Glattfelder téren. Továbbá két, úgynevezett webterminált telepítettek a Széchenyi és Mars térre, ahol a legfontosabb utazási információk, helyi járatos menetrendek és térképek érhetőek el.

Szabó Péter

forgalmi főmérnök megjegyezte, a digitális tájékoztatók többnyelvűek, ráadásul a látássérültek is egyszerűen kezelhetik. Bemutatták a Csáky utcai telep diszpécser központját, ahol az operatív forgalomirányítás, fogalomszervezés zajlik, ráadásul közelebbről megszemlélhettük a fedélzeti számítógépes egységet, az úgynevezett OBU-t. Ez a kis szerkezet felel az utastérben található kijelzőért, a hangosbemondóért, ráadásul wifi-n és mobiltelefonos technológiával kommunikál az SZKT központi szerverével. A járművezető így látja a napi feladatait, az érkezés időpontját és azt is, késésben van-e.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.