A Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok (továbbiakban: MEES) az egészségügyi szolgáltatás minőségi értékelésére szolgáló egészségügy specifikus követelmények gyűjteménye.
Az egészségügyi szolgáltatók szakmai tevékenységét, annak minőségét objektíven megítélni, azokat minősíteni csak jól mérhető és egymással összehasonlítható paraméterek alapján lehet. A standardok biztosítják az azonos szakmai tevékenységek egységes szemléletű értékelését minősítését. A standardok alkalmasak a szolgáltató szervezeten belüli szakmai és szervezeti tevékenység ellenőrzésére, nyomon követésére, értékelésére, azaz a belső auditra, a külső fél általi minősítésre, szakmai ellenőrzésre, szakfelügyeleti (klinikai) auditra. A külső minőségértékelés formája a tanúsítás is, melynek alapja lehet az ISO 9001:2000 szabvány illetve a Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok. A tanúsítást független auditáló szervezetek végzik, melyek optimális esetben rendelkeznek a Nemzeti Akkreditáló Testület által kiadott akkreditációval a MEES szerinti tanúsításra.
II. A projekt célja:
Jelen projekt- továbbiakban MEES projekt célja- hogy az egészségügyi szolgáltatóknak egy egységes metodikát és egy innovatív informatikai eszközt – DMS rendszer - biztosítson a kifejezetten a magyar egészségügyre kialakított elvárás rendszerre épülő minőségirányítási rendszer kialakítására és dokumentumkezelésére.
A projekt során:
1. Megvalósult egy innovatív szoftverfejlesztés. Egy dokumentumkezelő rendszer, továbbiakban DMS került kialakításra, amely egyrészt a dokumentumok, sablonok tárhelyéül szolgál, másrészt a napra készen támogatja a kórházak hatályos jogszabályi környezetnek és a kialakított minőségirányítási rendszernek megfelelő működését. 2. Mit nyújt a DMS rendszer? a. Támogatja az egészségügyi szolgáltatók Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok elvárás rendszerének megfelelő minőségirányítási rendszerének kialakítását, bevezetését és működtettetését. b. A rendszernek elősegíti a mindenkori hatályos jogszabályi környezetnek való megfelelést, a jogszabályi változások nyomon követését. c. Támogatja a jogszabályi előírások változásainak átvezetését az egészségügyi szolgáltató szabályozó dokumentumaiba, valamint a helyes gyakorlat bevezetését és alkalmazását mind az egészségügyi ellátási, mind a háttér folyamatokban.A jogszabályi változásokat egy külső szolgáltató a rendszeren kívül figyeli, és amennyiben az intézmény eljárásaiban változatni szükséges, ezt a rendszeren kívül jelzi az Ügyfélnek. Tehát nem elvárás a szoftver felé, hogy automatikusan frissüljenek a jogszabályi hivatkozások. d. Továbbiakban az egészségügyi szolgáltató adminisztrációs terhei csökkenti. (Az új rendszerek egyszerűek, átláthatóak és rugalmasak .) A már kialakított és bevezetett rendszerek egyszerűbbek és átláthatóbbak legyenek. e. A DMS rendszer alkalmas arra, hogy rendszeres időközökben jelentéseket, un. riportokat készítsen külső irányító, ellenőrző szervek részére. A külső szervezetek lehetnek pl. a tulajdonos, a szervezet (egyetem) vezetősége, ÁNTSZ, illetékes minisztérium. f. A rendszernek bővíthető mind standardok, mind jelentési kötelezettségek tekintetében.
A DMS rendszer bevezetésének előnyei:
- Az egészségügyi szolgáltatók azonnali megoldást is kapnak a hiányzó szabályozási elemek lefedésére (pl folyamatszabályozási minták, ellátás során keletkező bizonylati sablonok) - A DMS bevezetése során áttekintésre kerülnek az érintett szolgáltató folyamatai és az egyes folyamatokhoz kapcsolódó - humán és eszköz - erőforrások is. A minőségirányítási rendszer bevezetése egyben a folyamatok egyszerűsítését, tisztítását is jelenti mind az egészségügyi ellátások, mind a háttérszolgáltatások esetében. - A DMS a dokumentumokat elektronikus formában tárolja, az adatvédelmi feltételek maximális figyelembe vétele mellett. Ez a környezetbarát megoldás egyszerűsíti a minőségirányítási rendszer működtetését. - A DMS rendszerben a szerződött partner szervezet igényeinek megfelelően mintadokumentumokat állnak rendelkezésre. - A DMS biztosítja a dokumentumok hatályos változatainak nyilvántartását és garantálja az aktualizálási folyamatot. - A DMS rendszer alkalmas már kialakított MEES és ISO alapú rendszerek dokumentumainak – felülvizsgálatot követő- tárolására és kezelésére is. Ezt az ISO 9001-es szabvány és MEES feltételrendszerének teljes megfeleltetése teszi lehetővé. - A DMS kiváltja a tanúsított szolgáltatók felülvizsgálati auditjait megelőző külső tanácsadói szerződéseket. - A DMS rendszer alkalmas külső szervek felé jelentések késztésére és továbbítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.