Közélet

A költségvetési bizottság támogatta a reklámadóról szóló indítvány tárgysorozatba vételét

A költségvetési bizottság támogatta a reklámadóról szóló indítvány tárgysorozatba vételét

2014. június 10., kedd
A költségvetési bizottság támogatta a reklámadóról szóló indítvány tárgysorozatba vételét

Az Országgyűlés költségvetési bizottsága keddi ülésén a kormánypártok szavazataival támogatta a reklámadóról szóló, valamint az egyes adótörvények módosításáról szóló önálló képviselői indítvány tárgysorozatba vételét, továbbá jóváhagyta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2013. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat bizottsági önálló indítványként való benyújtását.

A bizottság 10 kormánypárti igen és az ellenzéki képviselők 3 nem szavazata, valamint 1 tartózkodása mellett támogatta a reklámadóról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba vételét. A napirendi pontot kormánypárti javaslatra időkeretben tárgyalta a bizottság, az indoklás szerint azért, hogy a bizottsági véleményt délig be tudják nyújtani a parlamentnek annak ellenére, hogy az ülés félórás késéssel kezdődött.

Burány Sándor

(MSZP) bizottsági elnök az időkorlátot szokatlannak nevezte és indokolatlannak tartotta. Burány Sándor úgy vélekedett, hogy a reklámadó bevezetése a sajtószabadság csorbítására, a független szereplők ellen irányul.

Szakács László

(MSZP) többek között a közszolgálati média költségvetéséhez hasonlította az új adó várt bevételét, mondván, annak mindössze 11-12 százaléka. A szocialista képviselő kifogásolta, hogy a stabilitási törvény értelmében az előterjesztésben meg kellene jelölni, hogy a reklámadó az államháztartás mely alrendszerének a bevételét képezi, és mire fordítják, ez azonban hiányzik a javaslatból.

Schmuck Erzsébet

, a bizottság LMP-s alelnöke egyebek között azt kifogásolta, hogy a javaslat nem tartalmaz fenntarthatósági szempontokat, nem lehet tudni, hogy a törvényjavaslat, amely leginkább az RTL Klubot sújtja, mi célt szolgál. Az LMP nehezményezi azt is, hogy az állami tulajdonú cégek reklámcélú keretei és azok felhasználási módja nem szabályozott - mondta.

L. Simon László

(Fidesz), a reklámadóról szóló törvényjavaslat benyújtója kifejtette: a reklámadó a minőségi újságírást és a sajtószabadságot nem veszélyezteti, a magyar költségvetés számára ugyanakkor bevételt jelent. Schmuck Erzsébet azon megjegyzésére, hogy kis összegről van szó, úgy reagált: egy kistelepülés polgármestere 11 milliárd forintot igen sok pénznek tart, az pedig, ha a Nemzeti Kulturális Alap forrásait újabb 10 milliárd forinttal egészíthetnék ki, csodával érne fel a kultúra számára. Az RTL Klubbal kapcsolatban megjegyezte, hogy 2013-ban 29 milliárd forintos részesedésével a közel 200 milliárd forintos reklámtorta legnagyobb kedvezményezettje volt. Hangsúlyozta, azokat a meghatározó médiumokat, amelyek a politikai pluralizmust szolgálják a nyilvánosságon keresztül, javarészt nem érintené a reklámadó, hiszen mértéke 500 millió forint reklámbevételig nulla százalék. Sem a Magyar Narancs, sem a Népszava bevétele nem éri el ezt a határt - hozta példaként. Úgy vélekedett, azok az újságírók, akik "odapörköltek" a javaslatnak - legyenek akár kormánypárti orgánumok vezető publicistái -, láthatóan nem látják a fától az erdőt. "Ennek a javaslatnak semmi köze nincs a sajtószabadsághoz" - jelentette ki. A költségvetési bizottság 20 igen és 4 nem szavazat mellett támogatta az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba vételét is. A törvényjavaslat benyújtója a képviselők kérdésére elmondta, hogy a szélessávú internetszolgáltatást szolgáló beruházások után az uniós jogszabályok miatt nem lehet fejlesztési adókedvezményt igénybe venni. Az energiahatékonyságot szolgáló beruházások önálló környezetvédelmi beruházásként támogathatók. A költségvetési bizottság 10 igen és 4 tartózkodás mellett elfogadta azt is, hogy a az NMHH 2013. évi egységes költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot "saját nevére veszi".

Baross Gyula

, a médiahatóság gazdasági igazgatóhelyettese elmondta, hogy gazdálkodási szempontból mind a hatóság, mind a médiatanács eredményes évet zárt. A törvényjavaslat-tervezet négy költségvetést tárgyal: a hatóság költségvetését, a médiatanács működési költségvetését, az utóbbi kezelési költségvetésén kívüli költségvetést (ez a médiapiacról befolyó bevételeket és kiadásokat foglalja magában) és az MTVA költségvetését. A médiahatóság a működését meghatározó törvényben foglalt 35 milliárd forinttal szemben több mint 47 milliárd forint bevételt teljesített, ennek fő oka, hogy a parlament által előzőleg jóváhagyott tartalékokat is igénybe vett. A hatóság két fő feladatát teljesítette 2013-ban, ezek: a digitális átállás támogatása és az MTVA működési költségeinek kiegészítése, amelyek mintegy 14,5 milliárd forintba kerültek. A bevételek 34 milliárd forintot, a kiadások pedig 20 milliárd forintot tettek ki, így több mint 14 milliárd forint a tartalék, ami azt jelenti, hogy a hatóság valamennyi fő irányzatában megtakarítást ért el. Hozzátette, a tartalék felhasználására megtették a javaslatot a törvényjavaslat-tervezetben. A médiatanács költségvetése ismét maradvánnyal zárult. Az úgynevezett költségvetésen kívüli bevétel az egyik kereskedelmi rádió csődje miatt nem érte el a tervezettet, ami az MTVA-nál forráshiányt okozott - ismertette Baross Gyula.

Nagy Attila

, az MTVA gazdasági vezérigazgató-helyettese a bizottsági ülésen elmondta: az MTVA gazdálkodását 2013-ban az Állami Számvevőszék, a Költségvetési Tanács, a könyvvizsgáló valamint a felügyelő bizottság és a Médiatanács is áttekintette. Az alap a kettős könyvvitel szerint közel 4 milliárd forintos eredményt ért el 2013-ban, a pénzforgalmi kimutatás szerint a gazdálkodás egyensúlyban volt.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.