Közélet

Tavaly javult az ország nemzetközi médiaképe

Tavaly javult az ország nemzetközi médiaképe

2014. február 6., csütörtök
Tavaly javult az ország nemzetközi médiaképe

Nagyobb nemzetközi médiafigyelem irányult Magyarországra tavaly, mint 2012-ben, ezzel együtt javult az ország külföldi médiaképe - állapította meg a Nézőpont Intézet második alkalommal elvégzett elemzésben, amelynek eredményét Antal Zsolt médiaelemző ismertette csütörtökön Budapesten.

A pozitív tartalmú cikkek aránya - az összehasonlítható adatokat figyelembe véve - mindkét évben 5-6 százalék körül volt, míg a negatív hangvételűeké 46 százalékról 33-ra esett vissza, és növekedett a semleges írások száma - mondta a sajtótájékoztatón. Az intézet tavaly a korábbinál részletesebb elemzést végzett, tizenkét ország ötvenhét online és nyomtatott kiadványát nézte át, csaknem 6800 cikket elemzett. A legkiemeltebben a magyar gazdaság ügyét kezelték az írások, valamint a jogállamiság kérdéseit és az ország külkapcsolatait. A legtöbb cikk az országról Németországban jelent meg, csaknem 1100, mintegy másfélszer annyi, mint 2012-ben. A legkevesebbet és a legnegatívabb hangvételű írásokat is az olasz sajtó publikálta, a cikkek 64 százaléka volt negatív hangvételű, a szélsőjobboldali tendenciákról írva, míg a legpozitívabban a lengyelek cikkeztek Magyarországról, akik egyebek mellett a hitoktatás kérdését és a devizahitelesek megsegítését ítélték példa értékűnek - emelte ki a kutató. A második legtöbb magyar vonatkozású hír a szlovák médiában jelent meg, ezek csaknem 90 százaléka semleges hangvételű volt, és elsősorban a gazdasági témáknak szenteltek figyelmet. Még mindig sokat foglalkozik Magyarországgal az Egyesült Államok sajtója (912 darab), míg Ausztriában 793, Nagy-Britanniában 791 magyar vonatkozású hír jelent meg tavaly. Médiumonként vizsgálva, a legtöbbet a két vezető nemzetközi hírügynökség, a Bloomberg és a Reuters foglalkozott az országgal, egyenként 458-szor, zömében semleges hangnemben, gazdasági témában. Arányaiban a legtöbb pozitív hangvételű cikk az orosz Rosszijszkaja Gazeta online kiadásában jelent meg, az írások 39 százaléka tartozott ide. A legtöbb pozitív kicsengésű írás májusban és júniusban született, amikor a GDP-növekedésre és az alacsony inflációra utaló adatok kerültek napvilágra. A tájékoztatón

Kumin Ferenc

nemzetközi kommunikációért felelős helyettes államtitkár megerősítette az elemzés azon eredményét, hogy márciusban, az alaptörvény negyedik módosítása idején foglalkozott a legtöbbet az országgal a külföldi sajtó, mint mondta, államtitkárságának is ez a téma, az év végéhez közeledve pedig a hajléktalanság kérdése adott sok munkát. A helyettes államtitkár is a többi közt a pozitív gazdasági fejleményeknek tulajdonítja, hogy javult az ország megítélése. Saját államtitkárságának eredményei között említette, hogy növelték jelenlétüket a közösségi médiában, és azt is, hogy sikerült a Budapestről tudósítók érzelmeire is hatni, ismeretekkel ellátni őket. A sikeres kapcsolatfelvételnek tulajdonította egyebek mellett azt, hogy Franciaországban kevesebb negatív hangvételű cikk jelenik meg az országról, mint korábban. A kihívások között ismertetette a New York Times-ban a magyar antiszemitizmus témakörében megjelenteket, kifogásolva például azt, hogy bár Magyarországról igen sűrűn írnak ilyen témájú cikkeket, egy igen szélsőséges romániai esetről, amely Kolozs megyében, a közszolgálati tévében volt látható, nem számoltak be. "Démoni" témaként szólt egy, nyár óta a nemzetközi sajtóban forgó témáról, egy mogyoródi katonai gyermektáborról, amelyet úgy állítanak be, mint ha szélsőségesen gondolkodó szülők küldenék oda katonai kiképzésre gyermekeiket. Hozzátette: a létesítmény nem különbözik a más országokban, akár az Egyesült Államokban is szervezett katonai gyermektáboroktól, ennek ellenére legutóbb, szerdán a CNN közölt drámai képsorozatot róla.

Mráz Ágoston

, a Nézőpont Intézet igazgatója ismertette: intézetük tavaly olyan honlapot indított, amelyen a külföldi sajtóban Magyarországot érintően megjelenő tévedéseket szándékoznak orvosolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.