Közélet

Segít az életstratégia kialakításában a középiskolások közösségi szolgálata

Segít az életstratégia kialakításában a középiskolások közösségi szolgálata

2013. november 5., kedd
Segít az életstratégia kialakításában a középiskolások közösségi szolgálata

Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai, a középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörben szabadon választható tevékenység valamelyikében - mondta Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos munkatársa az MTI-nek.

A 2011-ben hozott köznevelési törvény szerint 2016-tól az érettségi vizsga megszerzése feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzése. A középiskolások 2016-ig fokozatosan kapcsolódnak be a közösségi szolgálatba: a miniszteri rendelet szerint először az előző, 2012/13-as tanévben kilencedik osztályos diákoknál kellett megszervezniük az iskoláknak a közösségi szolgálatot, az 50 órát három év alatt lehet elvégezni. Van olyan intézmény, ahol már bevezették a közösségi szolgálatot, amely az Egyesült Államokból és Angliából indult el, és egyre több országban része a fiatalok nevelésének.

Bodó Márton

elmondta, eddig nagyjából az iskolák egynegyedének diákjai vettek részt a szolgálatban. A visszajelzések szerint a tevékenység révén javult a fiatalok önismerete, és könnyebbé vált számukra a pályaválasztás is - tette hozzá az OFI szakreferense. Magyarországon ezt a fajta szolgálatot egy felmérés is indokolttá teszi. Az emberek hozzáállását a cselekvő, a panaszkodó és a lázadó kategóriában vizsgálták 27 országban. A magyarok a leginkább panaszkodóaknak bizonyultak, és a másik két kategóriában sem végeztek jó helyen. A felnőtté váló generációknak ezen mutatók javulásában segíthet a közösségi szolgálat - hangsúlyozta Bodó Márton. Sokfajta közösségi szolgálat választható. Lehet például az iskolán belül a gyengébbeket korrepetálni, a szociális otthonokban, kórházakban az idősekkel beszélgetni, az óvodákban a gyerekeknek mesét olvasni. Emellett a hajléktalanok, fogyatékkal élők felkarolásától a tűzoltók munkájával való megismerkedésen át a hadisírgondozásig számos elfoglaltság számít közösségi szolgálatnak. Mindehhez az intézmények és iskolák közötti együttműködés is szükséges. A fővárosi önkormányzat például informatikai rendszert dolgoz ki a diákok szolgálatának segítésére, és az Országos Polgárőr Szövetség is keresi a kapcsolatot az iskolákkal, a többi között számítanak az iskolásokra az illegális szemétlerakók feltérképezésében - sorolta Bodó Márton. Az MTI tudósítói néhány közösségi szolgálat működéséről gyűjtöttek információt. A dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium diákjai az utóbbi két tanévben végeztek munkát a helyi Szent Pantaleon Kórházban. Erdély-Franyó Anna ápolási igazgatóhelyettes elmondta, hogy az önkéntes fiatalok szakápoló irányításával a betegek étkeztetésében, az ágyazásban, a kórterem rendbetételében segítettek. Értékelése szerint a kezdeményezés bevált, a gyerekek közül többen éppen a kórházban szerzett élmények hatására határoztak úgy, hogy egészségügyi pályát választanak. Pécs 17 középiskolájának több száz tanulója tavaly kapcsolódott be a közérdekű munkába. A főként roma gyerekeket oktató Gandhi gimnáziumban elsősorban szociális feladatokat vállalnak a diákok. Ignácz István igazgatóhelyettes elmondta, hogy több gyerek óvodában segít a kicsinyek öltöztetésében, meseprogramok szervezésében. A Leőwey gimnáziumban a német és francia szakos diákok körében népszerű a helyi Lions Club nemzetközi kapcsolatait tolmácsolással segíteni. Más iskolák még most keresik a lehetőséget a közösségi szolgálat kialakítására. A szombathelyi Herman Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium focicsapatának tagjai júniusban a dunai árvíz idején Győrben a gátak magasításához hordák a homokzsákokat. Keszei Andrea, az iskola nevelési igazgatóhelyettese elmondta, hogy tapasztalatai szerint a diákok egyébként sem kötelességnek tekintik a közösségi munkát, hanem jó alkalomnak arra, hogy belekóstoljanak a munkába. A diákokra számíthatnak az iskola parkjának gondozásában vagy a katolikus templom takarításában is. A városban az idén nyílt meg a Vasi Diák Közösségi Szolgálat irodája, ahol a közösségi munkát egyénileg kereső diákokat és az őket fogadó civil szervezeteket "hozzák össze". Az érettségire készülő zalaegerszegi diákok a tanév kezdete óta végeznek közérdekű munkát a Hevesi Sándor Színházban, amely előadásonként nyolc középiskolásnak tud feladatot adni.

Nagy Ferenc

, a színház programfelelőse elmondta, a fiatalok fogadják a közönséget, segítenek a jegykezelésben, és az előadások népszerűsítéséből is részt vállalnak. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet miskolci Családok átmeneti otthona pedagógusoknak indít képzést. Rácsok Balázs, az otthon vezetője elmondta, hogy a képzéssel a közösségi szolgálat szerveséhez szerezhetnek gyakorlati ismereteket a tanárok. A segélyszervezet jelenleg is foglalkoztat egy diákot, aki felnőtteket oktat a számítógép kezelésére.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.