Vahl Tamás: A multi pont olyan, mint az időjárás



Vahl Tamás hosszú zsiráfnyakon át érzékelteti az olvasóval a magyarországi működésű multicégek érdekes és kevéssé ismert világát. A sokat tapasztalt szerző ironikus szemlélettel veszi górcső alá ezt a világot.
A magyar társadalom tagjainak felületes rálátása van a multikra, a politika pedig ezt kihasználva próbálja beléjük sulykolni, hogy a multi olyan mumus, ami átlép a kis- és középvállalkozásokon, vagy ellehetetleníti fennmaradásukat.
Vahl Tamás
üzletember, aki az elmúlt húsz évet a multinacionális cégek birodalmában töltötte, kellően kritikusan, ugyanakkor objektíven vizsgálta ezeket a szervezeteket 19 közreműködő felsővezetővel. A Zsiráf nyaka – Mit hoztak a multik Magyarországra című vitaindító kötet gondolata a 2006 körül fogalmazódott meg Vahl Tamásban. Korábban soha nem írt könyvet, ezért mikor első gondolatait és élményeit papírra vetette, rájött, önmaga tapasztalatai kevésnek bizonyulnak egy komplett könyvhöz. Mint a szerző mondta, rengeteg téves megközelítés él a köztudatban az óriásvállalatokról, ezért művét bárki számára érthető, könnyed és humoros ismeretterjesztőnek szánta. „Magyarországon mindenkinek van véleménye a témáról. Ha szóba kerülnek a multik, mindenkinek van egy története, első kézből. A történetek között van meglepő, sablonos, váratlan fordulattal teli és kiszámítható. A multi pont olyan, mint az időjárás. Van. Gyűlölik vagy szeretik őket, de nagyon kevesen tudnak közömbösek maradni a jelenség iránt és szintén kevesen jól alkalmazkodni” - hangsúlyozza.
Vahl Tamás elismeri, a „multi kulti” nem fenékig tejfel, viszont meg kell látni benne azt az innovációs lehetőséget, ami előre mozdíthatja a hazai gazdasági élet kisebb szereplőit is. Bár sokan gondolkodás nélkül a multik szemére vetik, hogy a tömegtermeléssel visszafojtják a vállalkozásokat, Vahl véleménye az, ha a kisebb piaci szereplők törekednének a minőségre, akár beszállítóként is közreműködhetnének egy-egy cég potenciális régiójában. Az együttműködéssel pedig a határok is tágulhatnak, előbb utóbb az exportálás hullámai is meglovagolhatók. És hogy miként jön a képbe a zsiráfnyak? A szerző szerint ennek nincs tudományosan megalapozott háttere, csupán fricska ez a régiók és cégközpont közötti óriási távolságra.
