Közösségi szolgálat – kötelező munka az érettségihez + LISTA



Három év múlva már csak azok a diákok jelentkezhetnek érettségire, akik tanulmányaik mellett legalább ötven óra közösségi szolgálatot teljesítettek lakóhelyük vagy iskolájuk körzetében. Szemétszedés, felolvasás a betegeknek, állatgondozás, bármilyen lebonyolító szervezetet választhatnak, amivel az oktatási intézmény előzetesen megállapodást kötött. Csongrád megyében közel száz ilyen lehetőséget biztosítanak a tanulóknak.
Mi fán terem a közösségi szolgálat?
Azoknak a gyerekeknek, akik szeptemberben felvételt nyertek valamilyen középiskolába, 2016. január 1-jétől érettségijük előfeltétele lesz az ötvenórás iskolai közösségi szolgálat teljesítése. A szolgálat hivatalos portálja igyekszik rábírni a diákokat arra, hogy az évek alatt, több helyen dolgozzák le a kötelezően előírt időt, mert ezzel „többféle dolgot tudtok kipróbálni”. Válogatni van miből, de szigorúan csak azok a szervezetek bonyolíthatnak le ilyesmit, melyek: egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, közösség- és természetvédelem, polgári- és katasztrófavédelmi, valamint közös sport- és szabadidős tevékenységeket látnak el óvodáskorú, saját nevelési igényű gyerekeknek és időseknek. Ingyen, az önkéntesség jeligéje alatt. Az iskola három tanévre, 9-11. osztályig arányosan elosztva szervezi az ötvenórányi közösségi szolgálatot. Ebből az időből maximum tíz órát szánhat az osztályfőnök, illetve a külső intézmény által felkért mentor úgynevezett felkészítő oktatásra. Egy nap legfeljebb három, legalább egy órát kell aktívan eltölteni a fogadó intézménynél. A helyszínre utazás viszont nem számít bele a ledolgozott órák számába. Így a három év alatt évente 16 órát kell ledolgozni, ami nagyjából évi öt napnak felel meg. Be kell lássuk, ez a rövid idő nem elég arra, hogy a gyerekek érdemben besegíthessenek a munkafolyamatokba, pláne nem akkor, ha az intézményeket is váltogatják. És hogy miért van erre szükség? A kérdésre
Hoffmann Rózsa
, az Emberi Erőforrás Minisztérium köznevelésért felelős államtitkárának hivatalos honlapján a következő választ találtuk: "Az egy évvel ezelőtt bevezetett iskolai közösségi szolgálat célja, hogy a fiatalok jobban figyeljenek oda embertársaikra, és erősödjön bennük a társadalmi érzékenység".
A Klik szerint felkészültek az iskolák
Plesovszkiné Ujfaluczki Judit
, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szegedi Tankerületének igazgatója úgy gondolja: „az intézmények minden előkészületet megtettek. Nagyon sok iskola pedagógiai programjában központi szerepet tölt be a közösségi program és a tolerancia. A közösségi szolgálat ezt a programot segíti és erősíti. Csongrád megyében 79 különböző szervezet jelezte, hogy kész diákokat fogadni. Nagyrészt karitatív szervezetek, nyugdíjas szövetségek, természet- és környezetvédelmi egyesületek, de a katasztrófavédelem is fogadja a gyermekeket” – nyilatkozta a megyei fogadó intézményekről. Hozzáfűzte, minden oktatási intézmény rendelkezik az ahhoz szükséges jogkörrel, hogy megszervezze és tervezze a közösségi szolgálat igazolásrendjét, valamint, hogy lebonyolítsa az adminisztrációs feladatokat. Ha az iskolának segítségre van szüksége, a Csongrád Megyei Pedagógiai Intézethez fordulhat tanácsért.
És mindez iskolai szemszögből…
Megkerestük az ügyben
Gál Bélát
, a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatóját, aki úgy tájékoztatta a SZEGEDma.hu-t, hogy eddig körülbelül tíz fogadó intézménnyel sikerült felvenniük a kapcsolatot, de listájukat folyamatosan bővítik. „Két oldalról történik a megkeresés: egyrészt a tanulók jönnek hozzánk kéréseikkel, másrészt mi keressük fel az intézményeket” – tudtuk meg az igazgatótól. A gyerekek kérése után az iskola felveszi a kapcsolatot azokkal a fogadóintézményekkel, melyek eleget tesznek a törvényben foglalt meghatározásnak. A ledolgozott munkaórákról igazolást állítanak ki a feleknek, amivel a diáknak tovább kell ballagnia a koordinátorhoz, hogy teljesítésnaplójába felvezethesse az adatokat. „A gyerek alkatától függ, hogy melyik lehetőséget preferálja inkább. Nálunk kedvelt például a klinikákon felolvasás” – válaszolta Gál Béla arra a kérdésünkre, gimnáziumukban mely tevékenységi területek a legfelkapottabbak. Az igazgató véleménye szerint a kötelező közösségi szolgálat még nem ivódott be a köztudatba, a felsőbb éves diákok nem is tobzódnak a teljesítés miatt. A Radnóti-gimnáziumtól jelenleg egy ember, a szabadidő felelős foglalkozik a közösségi szolgálattal járó adminisztrációs feladatokat. Tehát ő intézi a jelentkezési lapokat, kiállítja a teljesítésről szóló igazolást, valamint ügyel arra, hogy ezek az osztálynaplóban, a bizonyítványban és a törzslapon dokumentálva legyenek.
A fogadóknak is bele kell tanulniuk
Felhívtunk két fogadóintézményt, hogy tapasztalataikról kérdezzük őket.
Petri Márta
, az Alsóvárosi Ferences Látogatóközpont vezetője portálunknak azt mondta, nekik a Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziummal van megállapodásuk. A nyári hónapokban heti három napon három órára négy gyereket tudtak fogadni, akik főként a kiállítóhelyen, a falevelek söprésében, a virágágyások gondozásában, gyerektáborokban tudtak besegíteni. „Nekünk is bele kellett tanulnunk, át kellett alakítanunk a gondolkodásmódunkat” – fogalmazott a látogatóközpont vezetője, aki jó kezdeményezésnek tartja a közösségi programot, mert így a munka különféle területeiről tudnak gyakorlatot szerezni a diákok.
Révai Istvánné
, az ÁGOTA Alapítvány kurátora úgy tájékoztatta portálunkat, eddig egy szegedi középiskolával kötöttek megállapodást. Szeptember másodikától hetente három alkalommal tudják majd fogadni a gyerekeket, egyszerre három-négy fiatalt. "Felelősségvállalás és öröm megtapasztalása" - fogalmazott a kurátor a program nyújtotta élménnyel kapcsolatban, amit az alapítvány állami gondozásban élő és veszélyeztetett fiataljaitól szerezhetnek a segítők. A Csongrád megyei fogadó intézmények listáját
találják meg.