Közélet

Közösségi szolgálat – kötelező munka az érettségihez + LISTA

Közösségi szolgálat – kötelező munka az érettségihez + LISTA

2013. szeptember 3., kedd
Közösségi szolgálat – kötelező munka az érettségihez + LISTA
diakmunka02_gs

Három év múlva már csak azok a diákok jelentkezhetnek érettségire, akik tanulmányaik mellett legalább ötven óra közösségi szolgálatot teljesítettek lakóhelyük vagy iskolájuk körzetében. Szemétszedés, felolvasás a betegeknek, állatgondozás, bármilyen lebonyolító szervezetet választhatnak, amivel az oktatási intézmény előzetesen megállapodást kötött. Csongrád megyében közel száz ilyen lehetőséget biztosítanak a tanulóknak.

Mi fán terem a közösségi szolgálat?

Azoknak a gyerekeknek, akik szeptemberben felvételt nyertek valamilyen középiskolába, 2016. január 1-jétől érettségijük előfeltétele lesz az ötvenórás iskolai közösségi szolgálat teljesítése. A szolgálat hivatalos portálja igyekszik rábírni a diákokat arra, hogy az évek alatt, több helyen dolgozzák le a kötelezően előírt időt, mert ezzel „többféle dolgot tudtok kipróbálni”. Válogatni van miből, de szigorúan csak azok a szervezetek bonyolíthatnak le ilyesmit, melyek: egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, közösség- és természetvédelem, polgári- és katasztrófavédelmi, valamint közös sport- és szabadidős tevékenységeket látnak el óvodáskorú, saját nevelési igényű gyerekeknek és időseknek. Ingyen, az önkéntesség jeligéje alatt. Az iskola három tanévre, 9-11. osztályig arányosan elosztva szervezi az ötvenórányi közösségi szolgálatot. Ebből az időből maximum tíz órát szánhat az osztályfőnök, illetve a külső intézmény által felkért mentor úgynevezett felkészítő oktatásra. Egy nap legfeljebb három, legalább egy órát kell aktívan eltölteni a fogadó intézménynél. A helyszínre utazás viszont nem számít bele a ledolgozott órák számába. Így a három év alatt évente 16 órát kell ledolgozni, ami nagyjából évi öt napnak felel meg. Be kell lássuk, ez a rövid idő nem elég arra, hogy a gyerekek érdemben besegíthessenek a munkafolyamatokba, pláne nem akkor, ha az intézményeket is váltogatják. És hogy miért van erre szükség? A kérdésre

Hoffmann Rózsa

, az Emberi Erőforrás Minisztérium köznevelésért felelős államtitkárának hivatalos honlapján a következő választ találtuk: "Az egy évvel ezelőtt bevezetett iskolai közösségi szolgálat célja, hogy a fiatalok jobban figyeljenek oda embertársaikra, és erősödjön bennük a társadalmi érzékenység".

A Klik szerint felkészültek az iskolák

Plesovszkiné Ujfaluczki Judit

, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szegedi Tankerületének igazgatója úgy gondolja: „az intézmények minden előkészületet megtettek. Nagyon sok iskola pedagógiai programjában központi szerepet tölt be a közösségi program és a tolerancia. A közösségi szolgálat ezt a programot segíti és erősíti. Csongrád megyében 79 különböző szervezet jelezte, hogy kész diákokat fogadni. Nagyrészt karitatív szervezetek, nyugdíjas szövetségek, természet- és környezetvédelmi egyesületek, de a katasztrófavédelem is fogadja a gyermekeket” – nyilatkozta a megyei fogadó intézményekről. Hozzáfűzte, minden oktatási intézmény rendelkezik az ahhoz szükséges jogkörrel, hogy megszervezze és tervezze a közösségi szolgálat igazolásrendjét, valamint, hogy lebonyolítsa az adminisztrációs feladatokat. Ha az iskolának segítségre van szüksége, a Csongrád Megyei Pedagógiai Intézethez fordulhat tanácsért.

És mindez iskolai szemszögből…

Megkerestük az ügyben

Gál Bélát

, a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatóját, aki úgy tájékoztatta a SZEGEDma.hu-t, hogy eddig körülbelül tíz fogadó intézménnyel sikerült felvenniük a kapcsolatot, de listájukat folyamatosan bővítik. „Két oldalról történik a megkeresés: egyrészt a tanulók jönnek hozzánk kéréseikkel, másrészt mi keressük fel az intézményeket” – tudtuk meg az igazgatótól. A gyerekek kérése után az iskola felveszi a kapcsolatot azokkal a fogadóintézményekkel, melyek eleget tesznek a törvényben foglalt meghatározásnak. A ledolgozott munkaórákról igazolást állítanak ki a feleknek, amivel a diáknak tovább kell ballagnia a koordinátorhoz, hogy teljesítésnaplójába felvezethesse az adatokat. „A gyerek alkatától függ, hogy melyik lehetőséget preferálja inkább. Nálunk kedvelt például a klinikákon felolvasás” – válaszolta Gál Béla arra a kérdésünkre, gimnáziumukban mely tevékenységi területek a legfelkapottabbak. Az igazgató véleménye szerint a kötelező közösségi szolgálat még nem ivódott be a köztudatba, a felsőbb éves diákok nem is tobzódnak a teljesítés miatt. A Radnóti-gimnáziumtól jelenleg egy ember, a szabadidő felelős foglalkozik a közösségi szolgálattal járó adminisztrációs feladatokat. Tehát ő intézi a jelentkezési lapokat, kiállítja a teljesítésről szóló igazolást, valamint ügyel arra, hogy ezek az osztálynaplóban, a bizonyítványban és a törzslapon dokumentálva legyenek.

A fogadóknak is bele kell tanulniuk

Felhívtunk két fogadóintézményt, hogy tapasztalataikról kérdezzük őket.

Petri Márta

, az Alsóvárosi Ferences Látogatóközpont vezetője portálunknak azt mondta, nekik a Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziummal van megállapodásuk. A nyári hónapokban heti három napon három órára négy gyereket tudtak fogadni, akik főként a kiállítóhelyen, a falevelek söprésében, a virágágyások gondozásában, gyerektáborokban tudtak besegíteni. „Nekünk is bele kellett tanulnunk, át kellett alakítanunk a gondolkodásmódunkat” – fogalmazott a látogatóközpont vezetője, aki jó kezdeményezésnek tartja a közösségi programot, mert így a munka különféle területeiről tudnak gyakorlatot szerezni a diákok.

Révai Istvánné

, az ÁGOTA Alapítvány kurátora úgy tájékoztatta portálunkat, eddig egy szegedi középiskolával kötöttek megállapodást. Szeptember másodikától hetente három alkalommal tudják majd fogadni a gyerekeket, egyszerre három-négy fiatalt. "Felelősségvállalás és öröm megtapasztalása" - fogalmazott a kurátor a program nyújtotta élménnyel kapcsolatban, amit az alapítvány állami gondozásban élő és veszélyeztetett fiataljaitól szerezhetnek a segítők. A Csongrád megyei fogadó intézmények listáját

ITT

találják meg.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.