Koedukált képzés tehetséggondozással – új korszak kezdődött a Karolinában + FOTÓK
2013. szeptember 17., kedd
Nyolc évfolyamos tehetséggondozó osztály, koedukált gimnázium – többek között ezekkel az újdonságokkal kezdte a tanévet a Karolina Iskola, ahol tehetséghetet rendeznek. Az intézmény célja, hogy az eddiginél is szélesebbre tárja kapuit.
„A küldetéses ember iskolája szeretne lenni a Karolina” – fogalmazott
Szegedi Ágnes
főigazgató, aki úgy látja, a közösségek és nevelési értékrendjük miatt különböznek a többi intézménytől. A 2013/2014-es tanévet több újdonsággal is kezdték, szeptembertől például koedukált mindhárom gimnáziumi képzésük. A Szentháromság utcai épület falai között eddig is tanultak fiúk, hiszen az óvodába, valamint az általános iskolában eddig is vegyes osztályok voltak. „A fiú- és lánynevelés sok mindenben különbözik egymástól, de a közösségben való jó együttműködés a nyolcadikosok kamaszodása után úgy gondoljuk, sok meglepetést nem tartogat számunkra” – jegyezte meg a főigazgató. A gimnáziumi osztályokban a diákoknak közel egyharmada fiú, ez azonban sok változást nem hozott az intézmény életében, hiszen a tanárok többsége eddig is tanított koedukált osztályban, például általános iskolásokat. A pedagógusok úgy látják, a váltással felfrissült az intézmény, s mintegy új lendületet kapott az oktatói munka a fiúk megjelenésével.
A Karolina az új tanévben tehetségponttá is vált, és ezzel egy nemzetközi hálózatba kapcsolódtak be, ahol tapasztalatcsere zajlik különböző iskolák és civil szervezetek között. Mindez a tehetséggondozó munka szakmai alapjainak megerősítését is szolgálja, hiszen egyúttal a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének képzései is megnyíltak a Karolina Iskola tanárai előtt. A Szegedi Tudományegyetem partnereként is részt vesznek egy projektben, melynek keretében mérik a tehetséggondozó évfolyamokon tanulók intelligenciáját az olvasás, írás és szövegértés, a matematikai logika, valamint tudományos intelligencia területén.
A tehetségekért nyolc éven keresztül
Harmincnégy tanulót vettek fel a most indult nyolc évfolyamos gimnáziumi képzésre, s az új tehetséggondozó osztálynak egy különleges, programokban gazdag tehetséghetet szerveztek. „Ez a harmincnégy tanuló olyan utat fog bejárni az előttük álló nyolc év alatt, melynek a végén – akár több kanyar után is – el fogja tudni dönteni, hogy melyik az a pálya, ami a számára legmegfelelőbb. Abban segítjük őket, hogy saját küldetésüket megtalálják” – hangsúlyozta Szegedi Ágnes főigazgató hozzátéve, a Karolinában azt vallják, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A diákokat az első két évben számtalan érdekességet kínálnak, a tehetséghét keretében is a kémiai kísérletektől a mozgásmegfigyelésen keresztül a logikai játékokig számtalan program várja a gyerekeket. Szegedi Ágnes elmondta, az első két évben gyakorlatilag figyelik a gyerekeket, s ezt az időszakot követi, hogy versenyeken való részvételre buzdítják őket, majd a harmadik periódusban az érettségi előtti időszakban kell, hogy meghozzák döntéseiket. „Nem akarunk egyetlen gyereket sem ráállítani semmilyen pályára sem, senkit nem akarunk bekategorizálni, hanem az első két évben rengeteg lehetőséget biztosítunk számukra, hogy rátaláljanak arra az útra, mely a legjobban tetszik nekik. A kerettanterv természetesen köt bennünket is, az óraszám mintegy 10%-ában van szabadabb mozgásterünk, s a nyolc évfolyamos gimnáziumban kiemelten kezeljük például az idegennyelv oktatást. Ezen felül azt vállaljuk, hogy nem csak egy tudományterületre összpontosítunk, hanem több kaput is kinyitjuk a gyerekek előtt” – magyarázta a főigazgató.
Szeretetszolgálat és művészeti sokszínűség
A Karolina mintegy 700 diákja mellett 327 tanuló jár az alapfokú művészeti iskolába, közülük többen más intézményekben tanulnak. Az iskolát vezető Flóra nővér elmondta, képző- és iparművészeti képzések, drámajáték és természetesen a zeneművészet is szerepel a kínálatukban, egyéni és csoportos oktatást egyaránt biztosítva. Kamarazenei koncerteket is adnak, illetve a kórusmozgalmat is újraindították, melynek célja a hagyományok előtérbe helyezése. A személyiség formálódásához és a pályaválasztáshoz egyaránt segítséget nyújt a diákoknak az immár négy éve működő Szeretetszolgálat. Ennek vezetője, Makai Csilla házfőnök arról tájékoztatott, jelenleg 44 diáknak tartottak felkészítő foglalkozásokat, s egyre több szervezet és intézmény felé nyitnak ezen a téren. Az új tanév újdonsága, hogy a kilencedik A osztályának minden tanulója részt vesz kettesével a Szeretetszolgálatban. Többek között a Szent Rozália Görög Katolikus Gondozószolgálattal, a Klúg Péter Siketek Óvodája és Iskolájával, a Családok Átmeneti Otthonával és a Szél utcai Napsugár óvodával van kapcsolatuk. Mint ismeretes, törvényi előírás a középiskolások számára a közösségi szolgálat, s a Karolina Iskola célja, hogy további lehetőségeket nyújtsanak e téren is diákjaiknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.