Közélet

Nosztalgia négy és két keréken - veterán járművek Szegeden + FOTÓK

Nosztalgia négy és két keréken - veterán járművek Szegeden + FOTÓK

2013. augusztus 11., vasárnap
Nosztalgia négy és két keréken - veterán járművek Szegeden + FOTÓK
old_timer_talalkozo_mj 071

Hetven évnél is idősebb veterán járművek sorakoztak fel a Széchenyi téren a hétvégén: Indian és Pannónia motorkerékpárok, angol taxi, "Auto Union" Audi, Ladák és Bogarak is felidézték az autózás hőskorának hangulatát.

A húszastól a nyolcvanas évek végéig képviselték magukat a korszak jellegzetes gépjárműveivel a IX. Nemzetközi Dél-Alföldi Continental Oldtimer Fesztivál nevezői. Motorkerékpárok, veterán civil és katonai járművek is elfoglalták a Városháza szomszédságában lévő parkolót, ahova a trópusi kánikula ellenére is több száz család látogatott ki. Fotózkodni és bekukucskálni szabad volt, a "semmit a kéznek" - egyébként sehol fel nem tüntetett - szabályát azonban érdemes volt betartani, a hetven évnél is idősebb járművek egy-egy kilazított vagy letört alkatrészét ugyanis igen problémás lenne pótolni. "Ilyen kocsival kezdtem még én is vezetni a nyolcvanas évek közepén" - leskelődött be az egyik Lada ablakán

Szénás Imre.

Három gépjármű és majdnem ugyanennyi évtized után is mosolyogva gondol vissza a szervokormány és klíma nélküli orosz klasszikusra, bár visszaszokni már nem szeretne rá. Szomszédságában a hazai utaknak még ismerős Volkswagen Bogarak és Škodák mellett '22-es Buick, és '39-es Audi is felsorakozott a szegedi találkozón.

61'-es évjáratú Simpson motorját mutatta be nekünk a rendezvény egyik szervezője, Jójárt János. "Nem feltétlenül nevezném luxushobbinak, de mindenképpen sok munka van egy-egy régiséggel. Alkatrészeket boltban már nem vehetünk, veterán börzéken kell utána járni, ahol néha csak igen borsos áron vásárolhatunk be. Legnehezebb az oldalkocsi javítása, nagyon kell rá vigyázni, mert nem sok van belőle az országban" - árulta el a motor gazdája. Kétkerekűjét még a nyolcvanas években vásárolta, sok száz kilométer megtétele után már inkább csak veterán találkozókra utazik vele, nemrég Suboticán járt egy hasonló rendezvényen. A "régen minden jobb volt" nosztalgikus sóhaj nem feltétlenül igaz a kétkerekűekre is: problémásabb, igényesebb is a veterán motor a maiakhoz viszonyítva, működőképes állapotban tartása sok odafigyelést és állandó karbantartást igényel. "Ezeket még nem arra tervezték, hogy több száz kilométeres túrautakat tegyenek meg velük, melyeket a mai társaik már gond nélkül teljesítenek. Persze ez is annak függvénye, hogy mennyire tartja karban az ember, ha vigyázunk rá a gyártási helyéig is kimehetünk vele, és vissza" - mondta Jójárt János. A 250 cc-s Simpson nem az egyetlen veterán járgány a garázsában, jelenleg egy lengyel motorkerékpár összerakásán is dolgozik, melyet reményei szerint a következő szegedi találkozón már bemutathat a közönségnek.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.