Alföldi szegedi rendezése épp annyit hozott az igazgatóság szerint, mint amennyibe került, a „humanista és felvilágosult” igazgatói kérésre nemet mondott a rendező.
Az augusztus 20-án az RTL Klub csatornáján is bemutatott
Alföldi
-féle István, a király rockopera nagy vihart kavart országszerte. A Szegedi Szabadtéri Játékok előadásáról elsőként
, melyhez még csütörtökön is érkeztek hozzászólások, eddig összesen 239, de szinte az ország összes fórumán jelentek meg kritikák. Ami biztos, hogy a darab nagyon megosztotta a magyar társadalmat mind ideológiailag, mind pedig szakmailag. Alföldi Róbert az egyik bulvárlap sajtósán keresztül azt üzente, hogy a szegedi bemutatóval „letette” a darabot, nem kíván róla nyilatkozni. Mi felkerestük
Herczeg Tamást
, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatóját, és levélben is elküldtük kérdéseinket, melyre meg is érkeztek a válaszok. Az elküldött kérdésekre a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatósága válaszolt.
- Nagyon nagy visszhangja volt az Alföldi-rendezésű István, a király produkciónak. Nem is emlékszem, hogy mikor adott a Szegedi Szabadtéri Játékokról közvetítést televízió, főként a legnépszerűbb kereskedelmi csatorna. Ön szerint milyen pozitív hozadéka lesz ennek a reklámnak, érezhető-e már belőle valami konkrétum?
- Pedig az elmúlt években szinte mindig volt televíziós felvétel a Szegedi Szabadtéri Játékokról. Az utóbbi években például a Magyar Televízió sugározta Az ember tragédiája című darabot, mely a 80., jubileumi évünket fémjelezte, illetve korábban a Benyovszky és a Dózsa című táncelőadásainkat is vetítették. Ezenfelül Szegeden készült például a Rómeó és Júlia musical DVD-filmje. Tehát nem számít kivételes alkalomnak az idei televíziós sugárzás. A közvetítések természetesen tovább öregbítik fesztiválunk hírnevét.
- Több szám kering pletykaszinten a fórumokon arról, hogy mennyibe került az István, a király, az egyik szegedi képviselő arról írt, hogy 65 millióból hozták létre. Melyek a valós számok? Mennyibe került a produkció? Alföldi Róbert mennyiért rendezett? Mennyi volt a legmagasabb gázsi, és melyik művészé volt az?
- Nem tudjuk a fellépő díjakat és egyéb honoráriumokat sem. Az István, a király előadásbérletre vonatkozó megbízási szerződés közbeszerzési eljárás után, Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének 527/2012 (XII.01) számú jóváhagyó határozata alapján került aláírásra. A szerződés értelmében a produkciót nem a Szegedi Szabadtéri mutatta be, azt a szerzői jogokat is jegyző Zikkurat Színpadi Ügynökség hozta létre a kérdésben jelzett összegért. Ezt a szerződéses konstrukciót örökölte az áprilisban munkáját kezdő új menedzsment, amely a produkció iránti hatalmas érdeklődés mellett teljesítette szerződéses kötelezettségeit.
- Lehet-e tudni, hogy a telt házakkal futó előadások mennyi bevételt hoztak?
- A három előadás nettó jegybevétele az előzetes adataink alapján 65,168 millió forint.
- Az RTL Klub fizetett-e a közvetítésért, és ha igen, mennyit?
- Az RTL Klubbal nincs jogviszonya a Szabadtérinek. A projekthez kapcsolódóan a megörökölt megállapodások alapján a Szegedi Szabadtéri Játékok bízta meg a werkfilm elkészítésével és a televíziós rögzítés és sugárzás lebonyolításával a produkciót létrehozó ügynökséget.
- Alföldi Róbert a Délmagyarországban azt nyilatkozta: „A szabadtéri új vezetője, Herczeg Tamás akceptálható módon elmondta, mik az elvárásai, mi legyen A varázsfuvola végkicsengése. Alkotóként tőlem nagyon távol áll, hogy ezt megmondják, mint ahogyan vezetőként sem határoztam meg soha, hogy egy független alkotó mit csináljon az általa rendezett előadással, mert felelősen el tudom dönteni, hogy kit hívok meg.” Mi volt ez a kérdés, milyen végkicsengést szeretett volna?
- A darab mondanivalójával egyezően, „humanista és felvilágosult” értékek képviseletét. Egyebekben a hivatkozott beszélgetés szűkkörű előzetes szakmai háttérbeszélgetés volt, amelyről helytelen lenne tovább pletykálkodni, annál is inkább, mert jelenleg a mű bemutatásának szándéka sem tény. A kérdés kapcsán azonban a szabadtéri igazgatójának és művészeti igazgatójának egyértelmű álláspontja, hogy az ország legnagyobb színpadán, a közpénzen létrejövő műalkotásnak a többség számára kell tetszenie, így színházvezetői felelősségük körébe tartozik, hogy művészeti kérdésekben is határozott álláspontot képviseljen a menedzsment.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.