Közélet

Kis szegedi körkép: idén is Görögország a sláger a turisták számára

Kis szegedi körkép: idén is Görögország a sláger a turisták számára

2013. június 18., kedd
Kis szegedi körkép: idén is Görögország a sláger a turisták számára
utazas

Valamivel több utas foglalta le idén előre a nyaralását, mint az elmúlt években. A szakértők egybehangzó véleménye szerint végre megmozdult a piac, mintha engedne a válság szorítása, és az emberek is valamennyivel többet költenének nyaralásra, üdülésre, kikapcsolódásra. Ez az előfoglalási kedvezményeken is meglátszik, többen kihasználják a first minute, mint a last minute nyújtotta kedvezményeket.

Az előfoglalási kedvezményre sokkal jobban lehet alapozni utasnak, utazási irodának egyaránt, véli

Heim Gyöngyi

, az egyik szegedi utazási iroda vezetője. Náluk az idén is Görögország a sláger, főleg az olcsóbb, buszos utak – 30 ezertől 70 ezer forint közötti áron elérhetők –, de a repülősök is szépen fogynak. A mediterrán térség is népszerű, az elmúlt évek pangása után most ismét megnövekedett a kereslet Tunézia iránt. A drága, luxusutazások iránt még mindig csekély érdeklődés mutatkozik.

Népszerűek a hét végi városlátogatások

A magyarországi utak nem keresettek, mert az utas már nem utazási irodán keresztül foglalja le – mondjuk – a balatoni egy hetet, inkább szétnéz a neten, és otthonról választ helyszínt, szállást, saját szervezésben oldja meg nyaralását. A kuponos akciók is igencsak elterjedtek az utóbbi időben, ezekkel szinte lehetetlen versenyre kelni, hiszen 60-70 százalékos kedvezményt egy utazási iroda nem adhat, mert rövidesen csődbe jutna. Heim Gyöngyi szerint a belföldi utak esetében biztosan érzékelhető az ilyetén fellépő konkurencia romboló hatása, de azt nem mondhatjuk, hogy ezek miatt most az utasok teljesen elpártolnának az utazási irodáktól. Népszerűek a rövidebb, egy-háromnapos, leginkább városlátogatással egybekötött kirándulások főleg Európa fővárosaiba vagy nagyobb városaiba, de a magyarországi villámkirándulások is egyre kapósabbak. Újdonságnak számít Odessza, a Fekete-tenger gyöngyszemeként emlegetett testvérvárosunk, amelyet most kezdenek felfedezni maguknak az utazók.

Szabó Elizabeth

, egy másik, városunkban működő utazási iroda irodavezetője elmondta, három új katalógussal nyitották meg az idei idegenforgalmi szezont. Az egyik közkedvelt nyári kulturális körutazásokat, a másik vakációkat, a harmadik pedig belföldi úti célokat kínál. A kulturális körutak szinte 60 százaléka az elmúlt évek megfelelő programja szerint szerkesztődött. Ezek a népszerű, többnyire buszos utak szegedi felszállásúak. Ausztria, Szlovénia, prágai hétvége, pozsonyi látogatás között választhatnak az utasok.

A megszűnt üdülési csekket nehéz lesz pótolni

Egyre nagyobb igény mutatkozik a repülős hétvégi kiruccanások, városlátogatások iránt. Az a trend figyelhető meg, hogy az utasok inkább kevesebb időt áldoznak szabadságukból, de azt maximálisan ki szeretnék használni. Ha még egy-két ünnepnappal sikerül megtoldani a hét végét, az még népszerűbbé teszi az ilyen kirándulásokat. Ezek repülős utak Európa fővárosaiba, félpanziós ellátás jár hozzájuk, repülőtéri transzfer, csak a belépőket kell külön fizetni. Az iroda országos hálózattal rendelkezik, ezért a kulturális utazások helyei mindig megtelnek. Különösebb kedvezmény nem vehető igénybe, ezek esetében csak a törzsutas-kedvezmény jár. A vakációs katalógusban elsősorban az egyéni utasoknak szóló utak szerepelnek. Széles a kínálat, mindenki megtalálhatja a zsebéhez és igényeihez mért úti célt. Az iroda tavaly Albániát szerette volna jobban felfuttatni, de a kívánt érdeklődés elmaradt a turisták részéről. Nem csüggednek, próbálkoznak tovább. Ebben a katalógusban már voltak előfoglalási kedvezmények (5-10 százalék), attól függően, mennyire korán jelentkeztek az utasok. A belföldi utak esetében az irodavezető sajnálatát fejezte ki, hogy megszűnt az üdülési csekk, amelynek köszönhetően az elmúlt években jó nagy forgalmat tudtak megvalósítani. Az idén már csak a készpénzes utasokat tudják kiszolgálni. A Balaton változatlanul népszerű, néhány új, saját szállodával bővült az iroda kínálata, közkedvelt Csopak, Balatonboglár. A katalógus hátulján egynapos kirándulásokkal is próbálkozik az iroda, hátha kedvet kapnak az utasok egy kis villányi bortúrához, herendi gyárlátogatáshoz, hajókiránduláshoz a Dunakanyarba, csokimanufaktúra bejárásához. Ezek új kísérletek, hatásukat, a megnyilvánuló érdeklődést csak ezután tudják lemérni.

A válság alaposan átírta az utazási szokásokat

Akik korábban 300-400 ezer forintot is elköltöttek egy nyaralásra, azok most bizony megpróbálják 100-200 ezer forintból kihozni. Az igény megvan, az emberek utazni nagyon szeretnek, kell a pihenés, a regenerálódás, csak mindez egy kicsit szerényebb körülmények között. A másik irodánál is Görögország a legnépszerűbb célpont. Sokan éltek az előfoglalási kedvezménnyel. Március elején volt egy nagy dömping, akik tavaly lemaradtak a várva-várt last minute utakról, azok most tudták, az idén időben kell lépniük. Sok partnerirodánál már beteltek a júniusi utak, csak júliusra fogadnak el görögországi befizetéseket. A másik kedvenc ország Bulgária, tavaly még csak a fiatalok körében volt népszerű, az idén már a középkorosztály is örömmel megy oda. Szabó Elizabeth szerint is a kuponos nyaralási hirdetések kellőképpen tönkre vágták a belföldi utak értékesítését, képtelenség versenyre kelni az általuk kínált árakkal. Ha viszont összevetünk egy kuponos akciós hazai utat egy görögországival vagy bulgáriaival, rájövünk, hogy annyi pénzért azért külföldre is elmehetünk. Nyilván azért adnak 60-70 százalékos kedvezményt egy hazai wellness szállodában, mert azt normál áron nem lehet eladni. Ami viszont meglepő, az irodában szinte egyáltalán nincs kereslet tunéziai és egyiptomi utak iránt, bármilyen olcsón is kínálják. Úgy látszik, az afrikai tavasz az idegenforgalmat is tönkretette. Pedig mindig azt mondogatjuk, bátor a magyar. Amikor ropogtak a fegyverek Egyiptomban, a magyar turisták mégis elmentek, most, hogy viszonylagos béke honol mindkét országban, elmaradt a turistaroham.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.