Eredményesnek értékelte a 2012-es esztendőt a RITEK Zrt. vezérigazgatója. Mihálffy Lajos az informatikai szolgáltatási területen új és megújult szoftverekkel kíván piacra lépni.
- A legutóbbi közgyűlésen a RITEK Zrt. több napirendi pontban is érintett volt. Hogyan értékeli az ott elhangzottakat?
- A közgyűlés többek között tárgyalta a 2012-es beszámolónkat. Megjegyzem, a beszámolóval kapcsolatosan a hivatal részéről csak egy szűkszavú, és főként negatívumokat tartalmazó előterjesztés készült el, s került a képviselők elé. Ehhez végül egy tanácsnoki módosító indítvány érkezett, hogy pontosabb és korrekt képet mutasson az önkormányzati cégekről.
- Összességében hogyan sikerült a RITEK Zrt. tavalyi éve?
- Eredményes volt a mögöttünk álló esztendő, annak ellenére, hogy az osztalékot is kifizettük, és a tulajdonostól is a korábbi évhez képest jóval kevesebb árbevételünk származott. Az önkormányzati támogatási összegünket évről évre 10-10 millió forinttal csökkentjük, ez 2012-ben 40 milliót tett ki. A szolgáltatási szerződésünk bruttó összege az utóbbi három évben azonos volt, 118,5 millió forint. A kereskedelemben mutatkozó negatív tendenciák ellensúlyozására a szolgáltatási területen jelentősebb erőfeszítéseket kellett tennünk az elmúlt évben.
- Említette a kereskedelemben tapasztalható nehézségeket. Miként érinti ez a RITEK-et?
- A forgalom szempontjából az utolsó negyedév szokott a legerősebb lenni, de tavaly a kereskedelmi árbevételünk sajnos jóval elmaradt a korábbi évekétől. Az alapítói szándékot maximálisan teljesítjük, ami az intézmények, iskolák hardverkiszolgálását takarja. A kereskedelmi árbevétel eredménytartalma egyébként a szolgáltatásénál jóval kevesebb, a gazdasági válság és a bizonytalanság, a forráshiány keresletcsökkenést vont maga után az az egész ágazatban. 2012-ben például nem írtak ki eszközbeszerzési pályázatot sem. A bevételeinket eleve óvatosabban terveztük a korábbi esztendőkhöz képest, és sajnos a tények minket igazoltak.
- Mi a helyzet a szoftverfejlesztés területén?
- Társaságunk elsősorban az önkormányzati piacon tevékenykedik, így az új önkormányzati törvény miatti átalakulásoknak, változások fokozottan érintik. Összességében azonban elmondható, hogy a fejlesztési illetve szolgáltatási terület terven felül teljesített a RITEK Zrt., kompenzálva a kereskedelmi árbevétel csökkenését. Összegezve a cég eredményesen zárta a tavalyi évet.
- Az eredeti közgyűlési előterjesztésben is szerepelt, míg a közgyűlésen Szentgyörgyi Pál MSZP-s képviselőtől is elhangzott, hogy a társaságnak év végén 65 millió forintja volt.
- Valóban, a takarékos gazdálkodásunknak köszönhetően év végén az osztalék kifizetése után 65 millió volt a bankszámlánkon. Szerencsére. Ha ez nem így lett volna, akkor most igen nehéz helyzetben lennénk.
- Ezt hogy érti, miért lennének nehéz helyzetben?
- A hivatal részéről bizonyára megfeledkeztek arról, ami évek óta megnehezíti társaságunk első félévét, nevezetesen, hogy a szolgáltatási díjunkat csak az éves szolgáltatási szerződés aláírása után tudjuk számlázni. A tavalyi évben például június végén kaptuk meg öt havi szolgáltatási díjunkat, 50 millió forintot egy összegben. Addig valamiből fedeznünk kellett a kiadásainkat. Gyakorlatilag minden év elején jórészt csak a saját forrásainkra és a külső partnereinktől származó bevételeinkre támaszkodhatunk. Természetesen a legtöbb munkát, és így a legfőbb bevételt még mindig a tulajdonos önkormányzatunk jelenti számunkra. Remélem, hogy mielőbb aláírásra kerül a 2013-as évre szóló szerződés, és számlázhatunk.
- A RITEK szolgáltatási szerződése valóban szerepelt a napirenden, az üzleti terv előterjesztés részeként. Ha már ezt említettük, mit tartalmaz a társaság idei terve?
- A tavalyi pénzelvonás a 2013-as üzleti évünket jelentősen befolyásolja, ugyanis december 14-ig a tartalék pénzeszközeink nagy részét, 170 millió forintot osztalékként befizettük az önkormányzatnak. Szeged várostól a 2013-as évre 30 millió forint működési támogatást kértünk. Az átszervezések kapcsán a feladatcsökkenéseket jóval meghaladó mértékben szűkítettük a szerződéses összeget, ez bruttó 101 millió lesz.
- Mi a helyzet az ágazatokon belül?
- Szoftverértékesítés céljából folyamatos piackutatást folytatunk, figyeljük jogszabályi változások eredményeképpen létrejövő új szervezeteket, valamint a közbeszerzési eljárásokat. Problémát okoz a Megyei Intézményfenntartó Központok (MIK) megszűnése, ami jelentős, mintegy 15 milliónyi árbevételtől fosztja meg a cégünket. Bár a MIK-ek jogutódjaként létrejövő intézményekkel is tárgyalásokat folytatunk, konkrét megállapodást azonban ez idáig nem kötöttünk. Központi utasításra a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szegedi Tankerületének informatikai üzemeltetését nem mi végezzük. Ez nettó 10 millió forint árbevétel kiesést jelent. Mindezek ellenére a szolgáltatási árbevételünk kismértékű emelése reális cél erre az esztendőre.
- Említette a kereskedelmet, ezen a területen ebben az évben mire számítanak?
- A gazdasági válság és a forráshiány miatti további keresletcsökkenéssel számolunk. Pályázatok, illetve források hiányában a célközönséget jelentő iskolák és intézmények nem, vagy csak nehezen tudtak és tudnak informatikai eszközökre pénzt biztosítani. Nehezíti helyzetünket a forgótőke hiánya, mivel így még az év közben megnyíló pályázati lehetőségek kapcsán is folyamatosan mérlegelnünk kell a befektetendő pénzösszeget. A hitelfelvételi szándékunk tavaly óta, továbbra is folyamatosan fennáll, az átmeneti likviditási problémáink enyhítése végett.
- A hitelfelvételi határidejük meghosszabbítása is napirenden volt a közgyűlésen. Miért volt szükség a határidő ismételt meghosszabbítására?
- Rajtunk kívül álló okok miatt a közgyűlés által tavaly márciusban jóváhagyott hitelt társaság a mai napig nem tudta felvenni. Ezt a hitellehetőséget a tulajdonosunk az osztalékelvonás kapcsán fellépő tőkehiányunk kompenzálására szánta. A tulajdonosi hátterünk miatt az eddigi kezdeményezéseinket legtöbb bank elutasította, illetve ajánlattétel esetén azok nagyon előnytelen kondíciókat tartalmaztak. A számlavezető bank legutóbbi levelében is a hitelfelvétel iránti megkeresés időpontjának elhalasztását kérte az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos tárgyalások befejezéséig. Mindenképpen tovább kell próbálkoznunk, mivel biztonsági hiteltartalékra szükségünk van.
- Korábban említette a kormányzati átalakításokat, amelyek kapcsán elég sok a bizonytalanság. Ilyen körülmények között milyen perspektívákat lát a jövőre nézve?
- A kereskedelem területén nem sok kitörési pontunk van, kiszolgáljuk a hivatalt és az intézményeket, ez a fő cél, ezen felül az esetleges pályázatoknál majd mérlegelünk, osztunk-szorzunk. A szolgáltatási területen tevékenységünk bővítését célozzuk meg, új szoftvertermékeket fejlesztünk, amelyeket remélhetőleg a piacon értékesíteni tudunk. A tervezett szoftverek saját előállítású programok, hulladékgazdálkodás nyilvántartó és számlázás rendszerprogramot fejlesztünk, ingatlan kataszter nyilvántartót. Továbbá meglévő gazdálkodási rendszerünk átalakítását végezzük el, hogy az alkalmas legyen a vállalkozói szféra felé történő nyitásra. Ezek az új fejlesztéseink reményeink szerint lehetőséget nyújtanak új piacok megszerzésére is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.