Szakadhat a vezeték, a troli halad tovább – Szegeden önjáró trolibusz készült + VIDEÓ, FOTÓK
2013. január 22., kedd
Bemutatták Szegeden annak az önjáró trolinak a prototípusát, amely akár már egy hónap múlva közlekedhet a város útjain. A felsővezetéktől független jármű prototípusa a tervezési költséggel együtt 45-50 millió forintba került, az utángyártás darabonként 30 millió alatt megvalósítható. Már épül a második példány.
Szegeden a Szegedi Közlekedési Kft. 813-as jelzésű trolibuszát alakították át önjáróvá, ami lényegében azt jelenti, hogy egy olyan új akkumulátort és vezérlőrendszert fejlesztettek ki a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának munkatársai, az EDF DÉMÁSZ, az SZKT, és a Sedulitas-Pro Kft. szakemberei, amely vezeték nélkül 4 kilométer megtételére képes. A finanszírozás az SZKT és az EDF DÉMÁSZ innovációs alapjából történt, amelyből a szegedi áramszolgáltató vállalat mintegy 90%-ban részt. A mérnökök és a közlekedési szakemberek a 813-as jelzésű már forgalomban futott autóbuszt építették át 45-50 millió forintból saját tervezéssel, speciális akkumulátor és vezérmű szerkezetűvé, amely az áramszedő leengedése után 4 kilométer megtételére képes, majd újból csatlakozik a felső vezetékhez. Az SZKT garázsában már szerelésre készen áll a 811-es számú jármű is, melyet már 30 millió forint alatti összegből át lehet alakítani önjáróvá, ehhez azonban újabb forrást kell találni.
Tóth István Tibortól, az SZKT ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy közgyűlési döntés kell ahhoz, hogy új szakaszokat bevonjanak a tömegközlekedésbe kihasználva az önjáró trolibusz adottságait. Az új jármű, egyelőre még tesztelés alatt álló prototípus, akár egy hónapon belül forgalomba állhat. Ha ki lehet gazdálkodni a 811-es átalakítását is, akkor áprilisra le lehetne vizsgáztatni a következő járművet. Lehóczki Gábor, az EDF DÉMÁSZ pénzügyi igazgatója portálunknak elmondta, hogy a teljes átalakítási és tervezési költségek 90 százalékát fedezte cégük az innovációs alapból (ez a kategória idén már nem áll a cégek rendelkezésére - a szerk.). A várost Gyimesi László, városfejlesztési és külügyi tanácsnok képviselte, aki kiemelte, hogy a tömegközlekedésnek rugalmasnak kell lennie, és e a fejlesztés ezt a célt szolgálja. "Ha üzembe állhatnak majd az önjáró trolik, akkor olyan területeket is - mint például a Körtöltés utca, Makkos erdő sor környéke - be lehet aktívan vonni a tömegközlekedés rendszerébe, mely eddig elhanyagoltabb volt" - tette hozzá. http://www.youtube.com/watch?v=Otnyrkq0Rr8
Trolibuszt népszerűsítő kampány
A Szegedi Közlekedési Kft. az Európai Unió Central Europe támogatási programjának keretében kilenc társszervezettel közösen vett részt a „Trolley – Promoting Electric Public Transport” programban, melynek célja a trolibusz közlekedés, mint környezetbarát közforgalmú közlekedési eszköz népszerűsítése és fejlesztése. A Trolley program lezárásaként 2013. január 22-23-án a Szegedi Közlekedési Kft. szervezésében rendezik meg a zárókonferenciát. Az első szegedi önjáró trolibuszt e tanácskozás keretében mutatták be. A jármű kifejlesztésében a Szegedi Közlekedési Kft, az EDF-DÉMÁSZ Zrt., a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki kara, és a Sedulitas-Pro Kft. szakemberei vettek részt. A kampány részeként a Somogyi-könyvtárban látható majd kiállítás, illetve Szeged utcáin találkozhatunk e-bus-t népszerűsítő plakátokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.