Közélet

Új víztisztítót fejlesztett a honvédség

Új víztisztítót fejlesztett a honvédség

2012. november 17., szombat
Új víztisztítót fejlesztett a honvédség

Új szabadalom alapján fejlesztettek víztisztítót, arzénmentesítőt a Honvédelmi Minisztérium (HM) cégei; az újítások között van a szélsőséges körülmények között bevethető busz is - közölte a HM helyettes államtitkára az MTI-nek adott interjújában.

Borbíró Zoltán

elmondta: az elmúlt két évben új eszközök kifejlesztését tűzték ki célul a HM cégeinél; ez idő alatt egyebek mellett sikerült megalkotni egy víztisztítót, amely képes jelentősen csökkenteni az ivóvíz arzénszintjét is. A víztisztítás "katonai képesség", hiszen például műveleti területen fontos, hogy tiszta ivóvizet kapjanak a katonák, de az arzénmentesítőre azért is szükség volt, mert Magyarországon az arzén szintje az ivóvízben az unió által elvártaknál általában magasabb. Ez elsősorban az alföldi régióban és Zalában jelent problémát - tette hozzá. A konténerszerű gépet bárhová könnyen és gyorsan lehet telepíteni, illetve az igényekhez igazítani; képes szerves és szervetlen anyagokat is kiszűrni, és - a teljesen új szabadalom alapján - az arzént is megköti - mutatott rá. Kísérleti jelleggel elhelyeztek egy ilyen gépet a Békés megyei érmelléki vízbázison, és a négy hónapos próbaüzem után az addig átlagosan literenkénti 120 mikrogrammos arzénszint lecsökkent 2 mikrogrammra - szemléltette a gép hatékonyságát Borbíró Zoltán, hozzátéve, hogy az uniós határértéknél ez a szint sokkal alacsonyabb. A gép fejlesztésében három vállalat, az EI Zrt., a Currus Zrt. és a Hidrofilt Kft. vett részt. Az új fejlesztéseket illetően a helyettes államtitkár megemlítette a honvédség pilóta nélküli repülőgépeit, amelyekből háromfélét is gyártanak majd hamarosan. A katonai felderítő feladatokon túl alkalmasak civil felhasználásra, katasztrófavédelemre és határőrzésre is. A gépek között van olyan, amelyet akár kézből is el lehet indítani, és ötezer méter magasra emelkedhet, ráadásul fel lehet őket szerelni különböző - így éjjellátó - kamerákkal is. A magyar fejlesztésű pilóta nélküli repülőgépek ára - felszereltségtől függően - körülbelül a fele a hasonló külföldi gépekének - fűzte hozzá. A gépek ára egyébként azért ilyen kedvező, mert a HM cége kizárólag magyar termékekből és munkaerővel oldotta meg a fejlesztést, ráadásul minden alkatrészt saját szakembereik terveztek - mondta. A további fejlesztésekkel kapcsolatban megemlítette még az úgynevezett kettős felhasználású midibuszt, amelyen a Volvóval közösen dolgoznak, de ebben a Rábának is kiemelt szerepe lehet. A buszok alkalmasak lesznek majd arra, hogy szélsőséges körülmények között is közlekedjenek, így elsősorban katasztrófavédelmi területen lehet felhasználni őket. Szólt arról is, hogy már elkészült egy olyan speciális járműfelépítmény, amely kifejezetten a tűzszerészek munkáját könnyíti meg. Ezzel kapcsolatban egyelőre bővebb részleteket nem kívánt elárulni, ugyanakkor megemlítette, hogy a víztisztító berendezést és az új felépítményt hétfőn mutatják be a nyilvánosságnak. A minisztérium tulajdonában lévő cégek - amelyek ma már integráltan működnek - felelősek a honvédség különböző fejlesztéseiért, profiljukba tartozik ugyanakkor a szovjet technológia modernizációja is. A helyettes államtitkár példaként említette a régi analóg radarok digitalizálását, amivel egyebek mellett az energiaigényüket lehet csökkenteni. A világ országainak körülbelül a 60-70 százaléka egyébként szovjet haditechnikát használt a múltban, és még most is jelentős számban rendelkeznek ilyen eszközökkel - fűzte hozzá.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.