Azért, hogy ne zárja veszteséggel az idei esztendőt a Szegedi Közlekedési Kft., üzleti tervének módosítását is tárgyalják a szombati közgyűlésen. Tervezett veszteségük felét kigazdálkodták, így összesen 153 millió forintot kér póttámogatásként az önkormányzati cég.
Háromszáz millió forintos veszteséget prognosztizált 2012-re az SZKT, júniusban elfogadott üzleti tervük azonban nullás.
Tóth István Tibor
sajtótájékoztatóján elmondta, már év elején jelezték azokat a kockázati elemeket, melyek befolyásolják eredményüket és működésüket, s melyek egyben a 100%-ban tulajdonos önkormányzat felelősségkörébe tartoznak. Példaként elmondta, hogy a március óta üzemelő 2-es villamos ez évi költségei körülbelül 100 milliót tesznek ki, a fizető parkolóhelyek számának csökkentése pedig 70-80 milliós bevételkiesést okoz. A 4-es vonalon a csatolt szerelvények közlekedtetése 20 millióval emelte a cég költségeit, míg az SZKT szerint szükséges, 30 millió forintra tervezett pályafelújítási munkálatokból mindössze 2,4 milliónyit rendelt meg a tulajdonos. Most decemberre látszik, 153 milliós veszteséggel kell szembenéznie a cégnek, ezért póttámogatást kérnek, Tóth ezért tartja szükségesnek idei üzleti tervük módosítását. Az ügyvezető hangsúlyozta, pénzintézeti elbírálási minősítésük megőrzése mellett a pályázatok miatt fontos, hogy ne zárjanak mínuszos évet. „Ez az állapot nem fenyeget csődveszéllyel, kezelhető, csak az eredmény fordulna negatívba év évégre” – hangsúlyozta Tóth István Tibor.
Emlékeztetett, tavaly negatív üzleti tervet fogadtattak el, amit sikerült pozitívvá fordítaniuk, s a 2012-es évre prognosztizált 300 milliós hiány felét is „ledolgozták”. Jelenleg is folyamatban egy tárgyalás, ami pénzt hozhat, továbbá befolyásolhatja az eredményt az is, ha a PESA idén kifizeti a kötbért. Ám erre sok esélyt nem lát az ügyvezető, holott ez fedezné hiányukat. A kötbérigénnyel kapcsolatban elhangzott, az érvényben lévő szerződés szerint, ha a szolgáltatás mértéke egy bizonyos mérték alá csökken, jár a kötbér az SZKT-nak. Tóth István Tibor megjegezte, nem tudja, hogy az önkormányzatnak van-e forrása póttámogatásra „Az a problémánk, hogy hazudunk egymásnak, ahelyett, hogy belátnánk a valóságot. Jól látszik, hogy az első tervünk reális volt, megalapozott” – közölte. Érdekes adat, hogy hosszú évek óta 2012 lesz az első esztendő, amikor az utasoktól származó városi szintű bevétel 32 millióval alacsonyabb a tervezettnél. Idén 12 millióval kevesebb normatív támogatás járt a cégnek, ám a 2013-ra vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre, a kormány költségvetés-tervezetében ugyanis nincs ilyen címszó, s nem tudni, hogy milyen formában, mennyi támogatás jut a közösségi közlekedésre. Az SZKT üzleti tervének módosítását tartalmazó előterjesztést
Gyimesi László
nyújtja be sürgősséggel a közgyűlés elé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.