Közélet

Az SZKT módosíttatná üzleti tervét – 153 milliót kérnek

Az SZKT módosíttatná üzleti tervét – 153 milliót kérnek

2012. november 27., kedd
Az SZKT módosíttatná üzleti tervét – 153 milliót kérnek

Azért, hogy ne zárja veszteséggel az idei esztendőt a Szegedi Közlekedési Kft., üzleti tervének módosítását is tárgyalják a szombati közgyűlésen. Tervezett veszteségük felét kigazdálkodták, így összesen 153 millió forintot kér póttámogatásként az önkormányzati cég.

Háromszáz millió forintos veszteséget prognosztizált 2012-re az SZKT, júniusban elfogadott üzleti tervük azonban nullás.

Tóth István Tibor

sajtótájékoztatóján elmondta, már év elején jelezték azokat a kockázati elemeket, melyek befolyásolják eredményüket és működésüket, s melyek egyben a 100%-ban tulajdonos önkormányzat felelősségkörébe tartoznak. Példaként elmondta, hogy a március óta üzemelő 2-es villamos ez évi költségei körülbelül 100 milliót tesznek ki, a fizető parkolóhelyek számának csökkentése pedig 70-80 milliós bevételkiesést okoz. A 4-es vonalon a csatolt szerelvények közlekedtetése 20 millióval emelte a cég költségeit, míg az SZKT szerint szükséges, 30 millió forintra tervezett pályafelújítási munkálatokból mindössze 2,4 milliónyit rendelt meg a tulajdonos. Most decemberre látszik, 153 milliós veszteséggel kell szembenéznie a cégnek, ezért póttámogatást kérnek, Tóth ezért tartja szükségesnek idei üzleti tervük módosítását. Az ügyvezető hangsúlyozta, pénzintézeti elbírálási minősítésük megőrzése mellett a pályázatok miatt fontos, hogy ne zárjanak mínuszos évet. „Ez az állapot nem fenyeget csődveszéllyel, kezelhető, csak az eredmény fordulna negatívba év évégre” – hangsúlyozta Tóth István Tibor.

Emlékeztetett, tavaly negatív üzleti tervet fogadtattak el, amit sikerült pozitívvá fordítaniuk, s a 2012-es évre prognosztizált 300 milliós hiány felét is „ledolgozták”. Jelenleg is folyamatban egy tárgyalás, ami pénzt hozhat, továbbá befolyásolhatja az eredményt az is, ha a PESA idén kifizeti a kötbért. Ám erre sok esélyt nem lát az ügyvezető, holott ez fedezné hiányukat. A kötbérigénnyel kapcsolatban elhangzott, az érvényben lévő szerződés szerint, ha a szolgáltatás mértéke egy bizonyos mérték alá csökken, jár a kötbér az SZKT-nak. Tóth István Tibor megjegezte, nem tudja, hogy az önkormányzatnak van-e forrása póttámogatásra „Az a problémánk, hogy hazudunk egymásnak, ahelyett, hogy belátnánk a valóságot. Jól látszik, hogy az első tervünk reális volt, megalapozott” – közölte. Érdekes adat, hogy hosszú évek óta 2012 lesz az első esztendő, amikor az utasoktól származó városi szintű bevétel 32 millióval alacsonyabb a tervezettnél. Idén 12 millióval kevesebb normatív támogatás járt a cégnek, ám a 2013-ra vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre, a kormány költségvetés-tervezetében ugyanis nincs ilyen címszó, s nem tudni, hogy milyen formában, mennyi támogatás jut a közösségi közlekedésre. Az SZKT üzleti tervének módosítását tartalmazó előterjesztést

Gyimesi László

nyújtja be sürgősséggel a közgyűlés elé.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.