A Hit Gyülekezete baktói ingatlanbérlésével kapcsolatban kirobbant, többfordulós vitát minden bizonnyal az LMP szegedi szervezete részéről Kasza Péter Ferenc egy alapos, minden részletre kiterjedő elemzéssel zárhatja le, amit változtatás nélkül teszünk most közzé.
Az alább közzétett írásban a cikk szerzője szerint tíz-tizenkét órás munkával nézett utána minden részletnek, a Hit Gyülekezetének egy önkormányzati terület bérlésével kapcsolatban felmerült kérdésekben, mellyel
és a
is foglalkozott. Az LMP szegedi szervezete eljuttatta szerkesztőségünkhöz a
és kísérő szövegben azt írták: "Igyekszünk eloszlatni a félreértések körüli félreértéseket és rámutatni arra, hogy ennek a láncolatnak a kialakulásában a Városvezetés legalább annyira hibás, ha nem még hibásabb, mint mi. Ugyanakkor sajnáljuk, hogy a történet vétlen címszereplőjévé a Hit Gyülekezete vált. Kérjük Önöket, írják meg, hogy tőlük ezúton is elnézést kérünk. Reméljük a Városvezetés is megteszi majd ugyanezt."
Kasza Péter Ferenc
írását alább olvashatják:
- avagy mi az igazság a Hit Gyülekezete ingatlanbérletét illetően
„Solymos László alpolgármester elmondta: az LMP-sek felkészületlensége és tájékozatlansága nem ismer határokat.” (Hitkérdés és alma-körte vita egy bérelt ingatlanról – Munkatársunktól, Délmagyarország, 2012. szeptember 28.)
Sajtó- és nyilatkozatháborút váltott ki a múlt pénteki szegedi közgyűlés előterjesztéseit érthető formában a közvélemény elé táró
a 8. napirendi pontra, a preferált helyiségbérlők körének felülvizsgálatára vonatkozó egyik megállapítása. Ennél a pontnál arra hívtuk fel a figyelmet, hogy „míg az összes többi preferált szervezet esetében a bérleti díj mértéke Ft/m2/hó mértkegységben van megadva, addig a HIT Gyülekezet esetében egy félévre vonatkoztatott abszolút bérleti díj érték szerepel. Ennek oka az lehet, hogy ha a HIT Gyülekezete esetében kiszámoljuk a havi, egy m2-re eső bérleti díjat, akkor erre kb. 5 Ft-ot kapunk eredményként – ami 10-szer kevesebb a más szervezetek által fizetett minimális 50/Ft/hó/ m2-nél, vagy 20-szor kevesebb a pl. a Magyar Vöröskereszt által fizetett 100 Ft/m2/hó-nál. Talán nem csoda, ha a városvezetés ezt az adatot nem tüntette fel egyértelműen…” Ez az aránytalanság
a SZEGEDma újságírójának,
Dobó Csabának
az érdeklődését, majd az ő cikkére reagált a Délmagyarország magát megnevezni nem akaró szerzője a
mottóban is szereplő írásával.
A történet eddigi – szerencsére nem vég- – kicsengése tehát a Városvezetés számára újfent az, hogy az LMP egy folyton kötözködő, inkompetens társaság. Holott a probléma ettől sokkal árnyaltabb, az alábbiakban kiderül majd, hogy nem elsősorban minket, annál inkább a Városházát terheli a felelősség abban, hogy a félreértés egyáltalán felmerülhetett.
Egyetemista éveim egyik kedvelt szórakozóhelye volt a Reghős Bendegúz szabadidőközpont, amiről akár azt is mondhatnánk, hogy a ma oly népszerű romkocsmák egyik előfutára volt. Éppen a romos állapota késztette arra 2006-ban a városvezetést, hogy az értékesítéséről döntsön. Az ingatlan ekkor még 12 742 m2 nagyságú beépítetlen területként a Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata (NGSZ) kezelésében volt. A 2006-os tranzakció több lépésben történt, ezeket az akkori
megfelelő elemzésével tudjuk rekonstruálni:
Először is három részre kellett bontani a 15107/1 helyrajzi számú ingatlant. Elméletileg ezt a három részt jól el kellene tudnunk különíteni a jelenlegi
(SZÉSZ), de mint az annak alapján készült fenti ábra is jól tükrözi, a mostani vita tárgyát képező 15107/5 számú rész elhelyezkedéséről csak tippelni lehet, hogy az a fás területet jelenti. A térképről viszont jól kivehető, hogy a 9289 m2-es legnagyobb rész – amelyik megőrizte az 15107/1-es számot – került meghirdetésre a SZÉSZ módosítását követően különleges közintézményi (oktatás, sport, rekreáció, egyház) zónaként 60 millió forintos bruttó pályázati alapáron. Pontosan ezen az áron is kelt el, egy egyház, konkrétan a Hit Gyülekezete vette meg.
A szerződés részét képezte még egy három éven belüli beépítési kötelezettség, melynek kezdete a fent jelzett SZÉSZ módosítás időpontja és amelynek leteltét követően az esetleges nem teljesítés esetére a vevőt napi 5000 Ft késedelmi kötbér terhelte volna. A használatbavételi engedélyt végül 2012. március 14-én kapták meg a Tölgyeskert Közösségi Központra. Próbáltam utánanézni a városi honlap káoszában, hogy vajon végül mikorra került be az 59/2003. Kgy. rendelet 23. mellékletének 26-3 tervlaprészletére a változás, de mindössze annyit sikerült kiderítenem, hogy a 2010. május 7-én alkotott rendelet idején már ott volt. Mivel a témát nem akarom ilyen irányba terelni, a további keresgélést meghagyom másnak.
A pályázat lebonyolítása idejére a nagy terület az IKV, míg a róla leválasztott 822 m2 nagyságú /4 megjelölésű rész közparkként, illetve a 2630 m2-es /5-ös egység közterületként a Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. (azóta Nonprofit Kft.) kezelésébe került. A közgyűlés 2006. május 12-i ülésének
erről a napirendről egyáltalán nem volt vita (48-49. oldal) és a testület 34 igen, 1 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett (203. oldal) fogadta el.
Noha a városi honlapon a
nem szerepel, de a 2007. május 11-i ülés
, hogy egy év múlva jelentkezett a Hit Gyülekezete Solymos László akkori Várospolitikai alpolgármesternél, hogy kibérelné az általa megvásárolt ingatlan és az út közé eső 2630 m2-es területet. Mivel ekkorra már a Környezetgazdálkodási Kht-nek kellett volna gondoskodnia ennek a résznek a tisztán tartásáról, így értelemszerűen ez a cég állapította meg, hogy mekkora költsége van a városnak ezekkel a munkálatokkal. A
szereplő adatok nyilván innen származnak. A közgyűlési vitában mindenesetre erről nem esett szó, a
tanúsága szerint Juhász Gyula fideszes képviselő más oldalról támadta a megállapodást.
Ugyan a SZEGEDmán megjelent cikk lehozza a határozatot, amit a 2007-es jegyzőkönyv 168. oldala szerint 26 igen, 7 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett fogadott el a közgyűlés, de mindezidáig senki nem kérdezett rá, hogy 2012-ben miért ugyanannyi (315.600 Ft + ÁFA) a bérleti díj, mint 2007-ben, ha a döntésben szerepel, hogy annak „évente a KSH által közzétett hivatalos árindexen belül a fogyasztási szektor területére vonatkozó inflációs ráta mértékével” emelkednie kellene. Nem is beszélve arról, hogy az elmúlt öt évben valószínűleg senki nem vizsgálta meg, hogy az árokpart rendben tartásának költségei megegyeznek-e a 2007-es 435 400 Ft + ÁFA összeggel. Vajon 2027. június 1-ig, a szerződés lejártáig sor fog erre kerülni?
Előjön továbbá még egy olyan érdekesség, amiről eddig sehol nem esett szó: a Hit Gyülekezete 2007-ben nem preferált szervezetként bérelte ki a területet! Az utóbbiakról szóló előterjesztést ugyanis 6.3. szám alatt Szentgyörgyi Pál, akkori Gazdasági alpolgármester jegyezte. Miért van ennek jelentősége? Azért, mert a preferált szervezetek az önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról szóló
15/2000. (III. 31.) Kgy. rendelet
értelmében helyiséget, nem pedig közterületet bérelhetnek kedvezményes áron. Ezek vonatkozásában pedig könnyebb négyzetméterenkénti árral számolni, mint ahogy a hasonló nagyságrendű Kolozsvári téri iskolaépületnél is így történt: ezt a 2342 m2 nagyságú ingatlant a Szegedi Waldorf Társas Kör Egyesület havonta 140 forintos négyzetméterenkénti áron bérli. Sőt, a közterületbérlés nem is tartozik a rendelet hatálya alá, tehát a Hit Gyülekezete ezen az alapon nem is juthatott volna hozzá az érintett területhez. Mégis, mikor lett a Hit Gyülekezete preferált szervezet? Ennek ugyanis jelentősége van, hiszen ilyen feltételek mellett a bérleti szerződésének jogszabályi háttere már nem állna meg.
Mint kiderült, a kérdés megválaszolása összefügg azzal, hogy miért szerepel két érték a mostani előterjesztéshez csatolt táblázatban. Történt ugyanis, hogy 2008. januárjára a Hit Gyülekezete rájött, hogy bérelt ingatlant nem tudja teljes egészében használni, az eredeti alapterület szerint bekeríteni, tekintettel arra, hogy a Pihenő utcában kialakított vizesárok belenyúlik a 15107/5 helyrajzi számú területbe, így a kerítést az ároktól kellő távolságban, azzal párhuzamosan tudja megépíteni, tehát az eredetileg bérelt területből 82 m2 alapterületű területet el kell hagyni. Az erre vonatkozó
a 2008. február 15-i közgyűlésre viszont már nem Solymos László, hanem Szentgyörgyi Pál jegyezte. Az ingatlanok közgyűlési döntést igénylő kérdéseinél így csúszott be az előterjesztés szövegében a Hit Gyülekezete a III. pont, a preferált szervezetek alá. Mindezt úgy, hogy a határozati javaslat pusztán arról szól, hogy a velük kötött szerződésben az szerepeljen, hogy „A Közgyűlés a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata tulajdonában lévő Szeged 15107/5 hrsz.-ú 2630 m2 alapterületű közpark megjelölésű ingatlanból 2548 m2 területet bérbe ad a HIT Gyülekezete (Szeged, Kossuth L. sgt. 3.) részére.” Az ülés
kiderül, hogy a 82 m2 nem generált vitát. Sőt, a polgármester a következőképpen tette fel a kérdést: „Szavazásra bocsátja az előterjesztés mellékletét képező határozati javaslatot, mely a 779/2004. (X. 29.) Kgy. határozat, a Dél-Magyarországi Civil Szervezetek Szövetségének preferált szervezetté nyilvánításával kapcsolatos.” (
2008. február 15-i közgyűlés jegyzőkönyve
, 298. oldal.) A Hit Gyülekezete szerződésmódosításának kérdését úgy szavazta meg 30 igen, 5 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett a közgyűlés, hogy szóba sem került, hogy ezt követően a Hivatal az egyházat preferált szervezetként fogja nyilvántartani. Pedig egészen konkrétan így történt. A helyesen megfogalmazott határozati javaslat dacára, az elhibázott helyen történő előterjesztésnek köszönhetően a Hit Gyülekezete a hivatali nyilvántartásban preferált szervezetté vált és így be is került
felülvizsgálati anyagba. Ha
meg tudjuk nyitni vagy
még az is kiderül, hogy akkor pusztán egy adat, az utoljára elfogadott 2548 négyzetméter szerepelt csak benne.
A
2012. szeptemberi előterjesztés
olvasója, aki a „preferált helyiségbérlők” köréről olvas, joggal feltételezheti, hogy épület is áll azon a területen, amit a Hit Gyülekezet bérel. Hiába szerepel ott a közpark kifejezés, oldalakon keresztül csak valódi helyiségekről volt szó előtte. Sőt, ha a kivonatolt táblázatot megnézzük, még az is feltűnhet, hogy több esetben, amikor változott a bérelt terület nagysága, akkor a bérlet időtartamát is mellétették, illetve könnyen rá lehet jönni, hogy a vastagon szedett változat a többi esetben a jelenleg is hatályosat takarja.
A 11-es tételnél viszont minden további nélkül gondolhatja azt a baktói viszonyokat nem ismerő olvasó, hogy két nem összefüggő területről van szó. Ha ebben rejlik a határtalan tájékozatlanság, akkor ez szerintem minden további nélkül vállalható. Ugyanis a nem egyértelmű táblázat szülte. Mindezek után az LMP-t kicsit túlzás felkészületlenséggel vádolni. Ennek az egész folyamatnak a rekonstruálása nagyjából 10-12 órányi munkát vett igénybe és azon túlmenően, hogy legalább négy-öt ponton a polgármester és az alpolgármester(ek), illetve a Hivatal által elkövetett bakikra mutat rá, túlzottan sok értelme nem is volt. Talán annyi, hogy most már végre valaki kimondhatja, hogy a Hit Gyülekezete nem preferált szervezet, nincsen olyan közgyűlési határozat amelyik annak nyilvánítaná. Preferált szervezetet preferált szervezettel sem mindig érdemes összevetni, de a Hit Gyülekezete ebben az esetben egy citromízű banán, amit végképp nem lehet összehasonlítani sem az almával sem a körtével. Az általa bérelt ingatlant más jogcímen bérli, bár időszerű lenne utánanézni annak, hogy vajon mennyinek is kellene lennie jelenleg a szerződésében foglalt bérleti díj mértékének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.